معوقات مزدی و حق بیمه کارگران در سه واحد صنفی

سه شنبه, 3ام اسفند, 1400
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – کارگران شهرداری ایرانشهر از عدم پرداخت بیش از ۴ ماه دستمزد و ۱۴ سال عیدی خود خبر دادند. همچنین بیش از ۴۰۰ نفر از کارگران شرکت کاشی اصفهان از عدم پرداخت ۵ ماه دستمزد و چندین ماه حقوق معوقه سال های قبل به علاوه عیدی و سنوات خبر دادند. به گفته آنان ۶۰ کارگر به دلیل اعتراضات و مطالبات صنفی از این کارخانه اخراج شدند. از سوی دیگر کارگران شهرداری یاسوج خواستار پیگیری مشکل تأخیر در پرداخت ۵ ماهه حقوق و حق بیمه خود شدند. در خبری دیگر کارگران اخراجی سال ۹۸ گروه صنعتی شیشه کاوه از برقرار نشدن بازنشستگی پیش از موعد به دلیل مدارک موجود در تامین اجتماعی مبنی بر «رفع صفت سختی کار» خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایلنا، کارگران شهرداری ایرانشهر از عدم پرداخت دستمزد و عیدی خود انتقاد کردند.

کارگران می‌گویند: بیش از چهار ماه است که دستمزد ما پرداخت نشده و ۱۴ سال است به ما کارگران عیدی پرداخت نکرده‌اند. نمی‌دانیم دست به دامان کجا شویم؛ مدتهاست که پرداخت دستمزدها نامنظم شده و ما هر بار باید ماه‌ها در انتظار دریافت حقوق خود بمانیم.

همسر یکی از کارگران خدماتی شهرداری ایرانشهر می‌گوید: همسرم شبانه روز جارو بدست در شرایط سخت کار مشغول نظافت و خدمت رسانی به همشهریان خود است به این امید که بتواند برای خانواده‌اش یک زندگی حداقلی فراهم کند؛ اکنون چهار تا پنج ماه است که حقوق معوقه طلبکاره و علاوه بر آن، مزایای مزدی معوق هم دارد که بخشی از آن مربوط به ۱۴ سال عیدی، سنوات و اضافه کاری و تعطیل کاری‌ها می‌شود؛ این شرایط برای ما در این اوضاع اقتصادی غیرقابل تحمل است؛ امیدواریم مسئولان صدای ما را بشنوند و به داد ما برسند.

او گفت: همسرم کار می‌کند اما از دستمزد خبری نیست! درواقع هرچند ماه یکبارحقوق دریافت می‌کند که آنهم به صورت حداقل پایه حقوق است. در شرایط اقتصادی فعلی، با چهار فرزند دختر و پسر که همه هم دانش آموز هستند، چگونه می‌توانیم نیازهای ضروری خانواده‌های خود را تامین کنیم.

وی ادامه داد: کجا دیده‌ایم کسی در اداره‌ای کار کند اما حقوق، عیدی و سنوات به او ندهند.

همسر این کارگر رفتگر شهرداری ایرانشهر افزود: با توجه به اینکه در آستانه سال نو قرار داریم امسال هم همانند سالهای گذشته، عیدی به ما نمی‌دهند که برای فرزندانم لباس نو و وسایل مورد نیاز دیگر تهیه کنیم و همسرم از ناراحتی این مسائل شب‌ها خواب و قرار ندارد.

معوقات مزدی کارگران شرکت کاشی اصفهان

به گزارش خبرگزاری فارس، طبق گفته کارگران شرکت کاشی اصفهان چند ماهی است که کارگران این شرکت مطالبات و حقوق خود را دریافت نکرده‌اند و و وعده‌های مسؤولان وقت در رابطه با پیگیری مطالبات آن‌ها محقق نشد؛ این در حالی است که معاون استاندار اصفهان وعده داده بود، مشکل تمدید کارت بازرگانی شرکت حل شده است.

بر اساس این گزارش، طبق گفته کارگران این شرکت چند ماهی است که کارگران شرکت مطالبات و حقوق خود را دریافت نکرده‌اند؛ این در حالی است که در سال‌های گذشته هم این کارگران عیدی و همچنین حقوق خود را نیز سر وقت و به طور کامل دریافت نمی‌کردند و وعده‌های مسؤولان وقت در رابطه با پیگیری مطالبات آن‌ها محقق نشد.

یکی از کارگران کارخانه کاشی اصفهان در این باره اظهار داشت: از شهریورماه تاکنون به ما حقوق نداده‌اند؛ در حال حاضر هم یک ماه است کارخانه تعطیل است و گفته‌اند که باید کارت بازرگانی آن صادر شود، این کارت نزدیک به ۱۰ روز است صادر شده و دادستان نجف‌آباد به ما قول داده بود به محض اینکه این کارت صادر شود، حقوق ما را پرداخت کنند، چندین میلیارد فروش هم داشته است، ولی در حد ۱۰۰ میلیون به ۲۰ یا ۳۰ نفر از کارگران پرداخت شده و مابقی کارگران که بیش از ۴۰۰ نفر هستند، حقوقی دریافت نکرده‌اند.

وی ادامه داد: این کارخانه را از سال ۸۸ که به بخش خصوصی واگذار شد، در ۲ سال ابتدایی خوب بود؛ اما از سال ۹۰ به این طرف که پی در پی سرمایه‌گذار آن را تغییر دادند، اوضاع کارخانه به هم ریخت؛ ما از طریق استانداری و فرمانداری و دادستانی هم پیگیری کرده‌ایم، ولی فعلا به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم؛ حتی سال پیش به دفتر رئیس‌جمهور هم نامه نوشتیم.

این کارگر کارخانه کاشی اصفهان افزود: در سال‌های قبل هم حقوق و مطالباتی داشته‌ایم؛ یعنی از سال ۹۴ به این طرف اصلا عیدی نگرفته‌ایم و کل سال ۹۵ را حقوق طلبکاریم؛ ۲ یا ۳ ماه در سال ۹۶ و ۴ ماه در سال ۹۸ هم حقوق نگرفتیم؛ به کسانی هم که بازنشست شدند، پرداختی صورت نگرفت و مدیریت جدید کارخانه هم نزدیک به ۶۰ نفر از افراد باسابقه را به دلیل اعتراضات و مطالباتی که داشتند از اینجا اخراج کرد؛ این در صورتی است که همه ما قرارداد داشتیم، اما از آذر به این طرف قراردادها را نیز تمدید نکردند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در یک سال گذشته نیز که حقوق دریافت می‌کردیم به این صورت بود که حقوق هر ماه را یکجا به ما نمی‌داد، بلکه در زمان‌های مختلف و با مقدارهای خیلی کم در حد ۵۰۰ هزار تومان یا ۲۰۰ هزار تومان یا یک میلیون تومان در مقاطع مختلف این را پرداخت می‌کرد؛ در حال حاضر زندگی بسیاری از کارگران این کارخانه از هم پاشیده است.

ابوالفضل ابوترابی، نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به مشکلات کارخانه کاشی اصفهان با بیان اینکه در این باره از قوه مجریه گلایه داریم، اظهار داشت: قوه مقننه در این زمینه نمی‌تواند کاری انجام دهد؛ چرا که قوه مجریه در سال ۱۳۸۸ بر اساس اصل ۴۴ این کارخانه را به بخش خصوصی واگذار کرد و در نتیجه این کار، کارخانه توسط مدیر عاملان و هیأت‌مدیره‌های مختلف به عمد یا با سوء مدیریت به یغما رفت.

وی ادامه داد: علاوه بر فروش امکانات زیاد از جمله ویلا و دفتر کار در مکان‌های مختلف، بدهی‌های زیادی به بانک، مالیات، تأمین اجتماعی وجود دارد و همچنین بدهی‌های مواد اولیه به بخش خصوصی و بدهی‌‎های کارگران از جمله حقوق، پاداش‌های پایان خدمت و… نیز مطرح است.

ابوترابی عنوان کرد: قوه مجریه در این موضوع در رأس است و نیاز است استاندار و معاونان در کمیسیون کارگری استان جوابگو باشند.

نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه کارخانه کاشی اصفهان در حال حاضر در اختیار بخش خصوصی است، تصریح کرد: چهارشنبه هفته گذشته در جلسه‌ای با معاون سیاسی امنیتی استانداری مطرح کردم که تا چه زمانی باید اختیارمان در دست افرادی باشد که منفعت شخصی را بر منفعت عمومی ترجیح می‌دهند؛ مدیر عاملانی که بر سر کار می‌آیند دلسوزی نمی‌کنند؛ چون هزینه‌ای در این راستا نداده‌اند و به همین علت منفعت شخصی‌شان بر منفعت استان و شهرستان ارجحیت دارد و بر همین اساس مسؤولان نیز اختیاری ندارند.

وی با بیان اینکه در جلسه از معاون استاندار تقاضا کردم که در این باره تصمیمی قاطع گرفته شود تا تکلیف کارگران مشخص شود، گفت: نیاز است به لحاظ قانونی به گونه‌ای عمل کنیم تا مدیریت کارخانه کاشی اصفهان در ‌دست حاکمیت قرار بگیرد و این موضوع کاملا ممکن است.

ابوترابی با بیان اینکه در حال حاضر که مدیریت در دست حکومت نیست مدیرعامل هر اقدامی که می‌خواهد را انجام می‌دهد و هیچ شخصی پاسخگو نیست، خطرنشان کرد: عدم قاطعیت بین مسؤولان استانداری در این ۱۰ سال باعث شده است که تصمیم شجاعانه را نگیرند.

موسی مباشری، فرماندار شهرستان نجف‌آباد نیز در زمینه اتفاقات کارخانه کاشی اصفهان مدعی شد: این کارخانه بعد از مدت‌ها تعطیلی، یک سرمایه‌گذار از طریق ستاد تسهیل استان پیدا شده و بعضی از خطوط تولید را اورهال و کار تولید را شروع کرده است؛ عمده بار این کارخانه هم صادراتی بوده است و به همین دلیل باید بعضی از الزامات اداری و قانونی را رعایت می‌کردند.

وی ادامه داد: این مورد مصادف شد با بستن مرزها توسط عراق به علت کرونا و اربعین، به همین دلیل تاجر عراقی که جنس را خریداری کرده بود، نمی‌توانست آن را تحویل بگیرد و پول را پرداخت کند؛ همین باعث شد مقداری از مطالبات این کارگران بماند.

معوقات مزدی کارگران شهرداری یاسوج

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، کارگران پاکبان شهرداری یاسوج از استاندار کهگیلویه و بویراحمد خواستند مشکل تأخیر در پرداخت ۵ ماهه حقوقشان پیگیری شود.

 یکی از این کارگران گفت: نیرو‌های پاکبان شهرداری یاسوج حدود ۲۰۰ نفر هستند که در شیفت‌های مختلف روز و شب مشغول به کار هستند.

وی افزود: این کارگران آخرین پرداختی خود را در مهرماه ۱۴۰۰ دریافت کرده اند و با وجود تأخیر در پرداختی و نارضایتی، به دلیل بیکاری وسیع و طلبکاری ماه‌های زیادی از حقوق و بیمه خود از شهرداری، نمی‌توانند همین شغل را هم رها کنند و به سراغ شغل دیگری بروند.

دیگری هم با بیان اینکه پیمانکار حقوق و مزایای ما را به یغما می‌برد و شهردار هم جوابگو نیست گفت: این کارگران که هر کدام بین ۱۰، ۱۵ و ۲۰ سال سابقه کار دارند می‌گویند حدود ۵ یا ۱۰ سال حق بیمه خود را دریافت نکرده اند.

دیگر از این کارگران گفت: نوعی تبعیض میان کارگران در شهرداری قائل می‌شوند، پیمانکار حقوق و مزایا، عیدی و سنوات ما را برده است.

این کارگر افزود: به طور کامل بین نیرو‌های شرکتی و خدماتی تبعیض وجود دارد، تا زمانی که تبدیل وضعیت نشویم و نظام پیمانکاری برچیده نشود مشکل ما رفع نمی‌شود.

مطالبات بازنشستگی کارگرانِ تعدیلیِ گروه صنعتی شیشه کاوه

به گزارش کارگر آنلاین، تعدادی از کارگرانِ تعدیلیِ گروه صنعتی شیشه کاوه مدتهاست که برای پیگیری وضعیت بازنشستگی سخت و زیان‌آور خود دوندگی می‌کنند؛ اول اسفند آن‌ها به اداره تامین اجتماعی ساوه مراجعه کردند ولی بازهم به هیچ نتیجه‌ای نرسیدند.

۳۷ کارگر گروه صنعتی شیشه کاوه، نمونه‌ای از دوندگی‌های بی‌پایان برای دریافت بازنشستگی پیش از موعد هستند. کارگران بسیاری به امید بازنشستگی پیش از موعد، در محیط‌های سخت و زیان‌آور کار می‌کنند اما وقتی موعد بازنشستگی می‌رسد، هزاران بند و تبصره مقابل‌شان می‌گذارند و می‌گویند «ببخشید، شامل حال شما نمی‌شود»!

محمد بهروزی (نماینده کارگران تعدیلی گروه صنعتی شیشه کاوه) در ارتباط با مصائب بسیار و سرگردانی دوساله به ایلنا می‌گوید: در کارخانه شیشه، اکثر مشاغل ماهیتاً سخت و زیان‌آور است و قبل از ما نیز کارگران بسیاری با بیست سال سابقه بازنشست شده‌اند. ما هم در انتظار تکمیل ۲۰ سال سابقه کار و بازنشستگی سخت و زیان‌آور بودیم منتها در سال‌های آخر کار، نه قرارداد مکتوب داشتیم و نه حتی فیش حقوقی به ما می‌دادند؛ مبلغی به حساب‌مان واریز می‌شد و نمی‌دانستیم مزایای مزدی، حق السعی، سنوات و تعطیل کاری ما چقدر است و این در حالیست که گاهاً کارگران شیفت‌های کاری طولانی داشتند.

او ادامه می‌دهد: بعد از بیست سال سابقه رفتیم و تقاضای بازنشستگی دادیم؛ در همان حین، برایمان پایان قرارداد زدند و بیکارمان کردند. این اتفاق در سال ۹۸ افتاد؛ تعدیل شدیم بدون بازنشستگی و مستمری. به اداره کار که مراجعه کردیم به ما شفاهاً گفتند کارفرمای شما از سال ۹۶، کارگاه را از مشاغل سخت و زیان‌آور درآورده و رایِ «رفع صفت سختی کار» گرفته؛ اینها را بعد از بیکاری در سال ۹۸ به ما شفاهی گفتند که ما اعلام نمودیم چرا همان سال ۹۶ به ما اطلاع‌رسانی نشده؛ در نهایت، خواستار رای مستند و کتبی شدیم و بعد از پیگیری از طریق بازرسی کل کشور، رای رفع صفت سختی کارِ کارگاه را به ما دادند؛ این رای را سال ۹۹ و حدوداً یکسال بعد از تعدیل به ما دادند.

بهروزی با بیان اینکه رای مثل نوشدارو بعد از مرگ سهراب بود و بعد از بیکاری فهمیدیم که بازنشستگی پیش از موعدی در کار نیست؛ اضافه می‌کند: ما به این رای در فرجه ۲۰ روزه بعد از دریافت، اعتراض کردیم اما تا الان که دوسال گذشته، کمیته تجدید نظر اداره کار، هنوز به این دادخواهی رسیدگی نکرده و هیچ پاسخی نگرفته‌ایم. ما در این مدت دو سال، به وزارت کار، به نماینده ساوه در مجلس شورا و به تمام افراد و نهادهای ذیربط مراجعه کرده‌ایم اما بی‌نتیجه.

به گفته وی، مسئولان می‌گویند حق باشماست، کارفرما هم رضایت داده ۴ درصد را بپردازد اما اداره تامین اجتماعی، بازنشستگی پیش از موعد ما را برقرار نمی‌کند به این دلیلِ ظاهراً محکمه پسند که سال‌ها عنوان شغلی ما ساده و غیر سخت و زیان‌آور رد شده و حالا مدارک موجود در تامین اجتماعی هیچ دلالتی بر سختی کار ما ندارد.

بهروزی در ادامه به نمایندگی ۳۷ کارگر منتظر که دو سال تمام دوندگی کرده‌اند، می‌گوید: تامین اجتماعی استدلال می‌کند که کارشان قانونی است؛ ما در این بین، قربانی کاغذ بازی و عدم اجرای قانون شده‌ایم؛ نه قرارداد کاری داشته‌ایم و نه مدرکی دال بر سختی کار. برخی کارگران از دیوان عدالت هم رای گرفته‌اند اما ظاهراً این آرا، وتو شده و به اجرا نرسیده.

او می‌گوید: بعد اخراج به ما گفتند دو سال است کارگاه شما سخت و زیان‌آور نیست؛ حالا ما مانده‌ایم بدون مستمری و بدون پول و بدون امید به آینده. بسیاری از کارگران اخراجی به مشکل خانوادگی برخوردند و در زندگی آسیب‌های بسیار متحمل شدند.

او از مقامات شهرستان و استان درخواست دارد به مشکلات کارگران اخراجی شیشه کاوه رسیدگی کنند: «هیچ پروسه قانونی و هیچ مدرک مستندی نمی‌تواند و نباید یک کارگر زحمتکش را از حقوق قانونی خود محروم سازد، بیش از بیست سال در یک محیط سخت کار کرده‌ایم؛ حالا که کارفرما حاضر به همکاری شده؛ مقامات تامین اجتماعی اجازه دهند بازنشست شویم و مستمری بگیریم.»


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.