گزارش فایننشال تایمز از «نفوذ» اسرائیل در ایران و اجرای عملیات در تهران

چهارشنبه, 29ام تیر, 1401
اندازه قلم متن

تشییع جنازه صیاد خدایی در تهران

تشییع جنازه صیاد خدایی در تهران

روزنامه بریتانیایی فایننشال تایمز روز سه‌شنبه، ۲۸ تیر، سخنان یک «سیاستمدار اصلاح‌طلب» ایرانی را نقل کرده که گفته است «اسرائیل آزادانه عملیات خود را در تهران عملی می‌کند».

این منبع افزوده است در پی سلسله حملات اخیر منتسب به اسرائیل که در خاک ایران انجام شده، «بالاترین سطوح نظام جمهوری اسلامی ایران متزلزل شده است».

این منبع که فایننشال تایمز نام او را نبرده گفته است که «احساسش» این است که «اسرائیل سازمانی در مقیاس بزرگ در تهران ایجاد کرده که به آن امکان می‌دهد آزادانه عملیات خود را انجام دهد.»

به گفته منبعی که با خبرنگار فایننشال تایمز در تهران گفت‌وگو کرده، روشن است که اسرائیل وجهه‌ای را که ایران از خود ترسیم می‌کرد که یک کشور «کاملا امن» است، هدف قرار داده است.

اظهارات مشابهی ماه گذشته در مصاحبه با روزنامه آمریکایی نیویورک‌ تایمز با محمدعلی ابطحی، رئیس دفتر وقت محمد خاتمی، رئیس ‌جمهور اسبق ایران، بیان شده بود.

وقوع مجموعه‌ای از مرگ‌های مشکوک و خرابکاری در ایران به اسرائیل نسبت داده شده است. افسران نیروی قدس سپاه، چند دانشمند جوان صنایع پهپادی و موشکی و انفجارهای مرموز در برخی از صنایع حساس نظامی در شمار آن حملات منتسب به اسرائیل بود.

به نظر می‌رسید که این عملیات در ماه مه امسال تشدید شد، اما در هفته‌های بعد به‌شدت کاهش یافت. مقامات و رسانه‌های اسرائیل نیز که خود معمولا در بیان این گزارش‌ها پیش‌دستی می‌کردند، در حدود یک ماه و نیم گذشته به وقوع اقدام تازه‌ای از این دست در ایران اشاره نکرده‌اند.

نفتالی بنت که یک سال نخست ‌وزیری اسرائیل را در دست داشت، سیاست خود را در زمینه «زدن سر اختاپوس در ایران» علنی کرده بود.

با فروپاشی ائتلاف دولت بنت، او ماه گذشته جای خود را به یائیر لاپید داد، که فعلا نخست‌وزیر یک دولت موقت است. نفتالی بنت در دولت گذار هرچند مسئولیت «پرونده ایران» را کماکان در دست دارد، اما رسانه‌های اسرائیل تاکید دارند که نقش و نفوذ او در دولت به‌شدت کمرنگ شده یا حتی دیگر نقشی ندارد.

در مورد کاهش عملیات منتسب به اسرائیل در ایران در یک ماه اخیر دلیلی ارائه نشده، اما این امر که امنیت گردشگران اسرائیلی در ترکیه به خطر افتاد و برخی مقامات اسرائیلی ارزیابی کردند که برخی از نقاط دیگر جهان نیز در معرض ناامن شدن برای گردشگران اسرائیلی قرار دارند، ظاهرا موج اخیر را فرونشانده است.

با این حال، ایال حولاطا، مشاور امنیت ملی دولت اسرائیل، روز ۲۴ تیر، در اظهاراتی که از زبان او سابقه نداشت، به یک شبکه تلویزیونی کشورش گفت که اسرائیل در طول یک سال اخیر در ایران «کم کار نکرده است».

اظهارات آقای حولاطا در دومین روز از سفر جو بایدن به اسرائیل و پس از آن بیان شد که مقامات ارشد اسرائیل پیاپی از آقای بایدن خواستند در برابر ایران «گزینه نظامی معتبر» را مطرح کند، اما رئیس جمهوری آمریکا هر بار پاسخ داد که برای او هنوز «دیپلماسی اولین و بهترین راهکار در برابر ایران است».

در پی تشدید حملات منتسب به اسرائیل و در حالی که اسرائیل پیاپی به ایران نسبت به آسیب زدن به شهروندان اسرائیلی در ترکیه هشدارهای سخت می‌داد، جمهوری اسلامی ایران حسین طائب، رئیس سازمان اطلاعات نظامی سپاه پاسداران را پس از ۱۳ سال از این مقام برکنار کرد.

سپاه پاسداران همچنین سلسله تغییراتی در مهره‌های مهم امنیتی و حفاظتی انجام داد و از جمله فرمانده نیروهای محافظ رهبر جمهوری اسلامی ایران را تغییر داد.

به نوشته تایمز مالی چاپ لندن، مهره‌های اصولگرا در حاکمیت ایران نیز دیگر به این واقعیت اذعان دارند که امنیت کشور از ناحیه عملیات منتسب به اسرائیل با تهدید روبه‌روست. این روزنامه سلسله اظهارات اخیر مقاماتی مانند محمدعلی جعفری، فرمانده پیشین سپاه، را نقل کرده است.

این روزنامه نوشت که برخی از ایرانیان عادی نیز نظر به گزارش‌های زیاد ماه‌های اخیر در مورد حملاتی که علیه کشورشان انجام شده، احساس امنیت کمتری دارند.

یک کاسب در بازارتهران، به نام علی، به این روزنامه گفت: «چه کسی به اسرائیلی‌ها اطلاعات می‌دهد؟ حتما کسانی که در درون سیستم هستند، عامل این کار هستند. ما احساس امنیت می‌کنیم اما چه کسی می‌داند شاید این رژیم هم مانند شوروی از درون در حال فروپاشی است.»

حملات منتسب به اسرائیل به زیرساخت‌ها، نهادها، افراد و اهداف دیگر در ایران، ظاهرا بخشی از سیاستی است که اسرائیل آن را «نبرد بین جنگ‌ها» می‌نامد و بهای آن را کمتر از یک جنگ واقعی تمام‌عیار برآورد می‌کند.

از سوی دیگر، آویو کوخاوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، یک روز پس از پایان سفر جو بایدن به منطقه، در ناخشنودی تلویحی از این‌که آمریکا از ارائه گزینه نظامی معتبری علیه ایران خودداری کرد، گفت ارتش اسرائیل به آمادگی برای حمله به ایران ادامه می‌دهد تا هر زمان که دستور کادر سیاسی در این زمینه رسید، آن را عملی کند.

معلوم نیست که آمادگی حمله به ایران تنها برای ضربه زدن به تاسیسات هسته‌ای است یا خیر.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.