پومپئو و سازمان مجاهدین خواستار عدم اعطای ویزا به رئیسی برای سفر به آمریکا شدند

پنجشنبه, 27ام مرداد, 1401
اندازه قلم متن

مایک پومپئو

مایک پومپئو

با نزدیک شدن به موعد برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک و در حالی که دولت ایران تایید کرده که ابراهیم رئیسی قصد دارد در این نشست شرکت کند، مایک پومپئو، وزیر خارجه پیشین، و سازمان مجاهدین خلق به جمع اشخاص حقوقی پیوستند که دولت جو بایدن را به ندادن ویزای ورود به او فراخوانده‌اند.

آقای پومپئو روز چهارشنبه، ۲۶ مرداد، گفت اگر واشینگتن به ابراهیم رئیسی ویزای ورود بدهد، در حالی که «تنها چند هفته پیش از آن رژیم تندروی تهران تهدید کرده که با حمله موشکی نیویورک را به ویرانه و جهنم تبدیل خواهد کرد، یک سابقه خطرناک ایجاد خواهد کرد».

وزیر خارجه پیشین آمریکا همچنین گفت که تهران کماکان فعالانه درگیر توطئه‌های تروریستی، از جمله برای «ترور» او و شمار دیگری از آمریکاییان، از جمله «مقامات ارشد» است.

آقای پومپئو به پایگاه خبری واشینگتن فری‌بیکن اظهار داشت در حالی که دولت دونالد ترامپ چهار سال تلاش کرد تا «تروریست‌های ایرانی آزادی به خطر انداختن آمریکایی‌ها» را نداشته باشند، این دولت (دولت جو بایدن) به آن‌ها اجازه می‌دهد به شهر نیویورک بیایند، در حالی که «فعالانه در تلاش برای کشتن آمریکایی‌ها» در خاک آمریکا هستند.

مایک پومپئو در اشاره به حمله یک جوان آمریکایی با چاقو به سلمان رشدی در روز جمعه گذشته در آستانه سخنرانی نویسنده کتاب «آیات شیطانی» در ایالت نیویورک، گفت «ایرانی‌ها همین روزها از حمله‌ای که نزدیک بود یک آمریکایی را بکشد، حمایت کرده‌اند». وی افزود که دولت آمریکا «می‌تواند بهتر عمل کند».

نیکی هیلی، سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل متحد، نیز گفته است، اگر ابراهیم رئیسی بتواند به نیویورک برود، مانند آن است که سازمان ملل یک تریبون بزرگ در اختیار او گذاشته باشد. خانم هیلی ایران را «بزرگ‌ترین حامی تروریسم در جهان» نامید.

به گفته او، حضور احتمالی ابراهیم رئیسی در سازمان ملل نشان می‌دهد که این نهاد «تا چه حد فاسد و شکننده است».

نیکی هیلی اظهار داشت: «زمانی که تروریست‌های ایران در تلاش هستند که مقامات ما را در خاک خودمان ترور کنند، سازمان ملل با آغوش باز از آن‌ها استقبال می‌کند و به آنان اجازه سخنرانی می‌دهد.»

شماری از سناتورهای جمهوری‌خواه، شامل تام کاتن، تد کروز، مارشا بلک‌برن و مارکو روبیو نیز روز ۲۶ مرداد در نامه‌ای از دولت جو بایدن خواستند در دادن اجازه ورود به ابراهیم رئیسی مماشات نکرده و با قاطعیت او را از پا نهادن به خاک آمریکا منع کند.

در همین حال «کمیسیون قضایی» در «شورای ملی مقاومت» روز چهارشنبه، ۲۶ مرداد، شکواییه گروهی از زندانیان سیاسی و خانواده‌های نیروهای کشته شده سازمان مجاهدین خلق را به دادگاهی در نیویورک ارائه کرد، که در آن ابراهیم رئیسی «جلاد» رویدادهای سال ۱۳۶۷ نامیده شده است.

اشاره این سازمان به اعدام‌های زندانیان سیاسی در سال پایانی جنگ ایران و عراق است.

به گفته سازمان مجاهدین، برای ارائه این شکایت به قانون ای‌تی‌اس، شکایت خارجیان، استناد کرده است. این قانون به افراد غیر مقیم در آمریکا اجازه می‌دهد در دادگاه‌های فدرال از نقض قوانین بین‌المللی به دلیل «جنایت» صورت گرفته در سرزمین‌های دیگر شکایت کنند.

تلاش سازمان زیر رهبری مریم رجوی، شماری از نهادها، سناتورها و مقامات پیشین دولت ترامپ برای جلوگیری از دادن ویزا به ابراهیم رئیسی پس از آن تشدید شد که وزارت امور خارجه آمریکا این هفته گفت که به رئیس جمهور ایران ویزا داده خواهد شد.

آقای رئیسی سال گذشته که تازه به ریاست جمهوری رسیده و هنوز محدودیت‌های دوران همه‌گیری کرونا در جهان تا حدی رعایت می‌شد، اولین سخنرانی خود را برای مجمع عمومی سازمان ملل، از راه دور و به طور مجازی بیان کرد.

آمریکا سابقه سلب ویزا برای حضور سران و مقامات جهت شرکت آنها در سازمان ملل را دارد. در سال ۱۹۸۸ دولت رونالد ریگان یاسر عرفات، رهبر وقت سازمان‌ آزادی‌بخش فلسطین، را از شرکت در مجمع عمومی محروم کرد.

دولت وقت اوباما در سال ۲۰۱۴ به سفیر پیشنهاد شده ایران در سازمان ملل ویزا نداد و دولت ترامپ نیز در سال ۲۰۲۰ محمدجواد ظریف را از ورود به آمریکا منع کرد.

اما دولت بایدن در حال حاضر توافق پیشین خود با سازمان ملل را در مورد اعطای ویزا به نمایندگان کشورهای عضو سازمان تجدید کرده و گفته است که به آن پایبند خواهد بود.

با این حال، واشینگتن این هفته به رسانه‌های اسرائیل پاسخ داد که در امر دفاع از شهروندان آمریکایی که ممکن است مورد تهدید و خشونت باشند، کوتاهی نخواهد کرد.

آقای رئیسی از سال ۲۰۱۹ به عنوان کسی که «عامل نقض جدی حقوق بشر بوده» در فهرست تحریم‌های آمریکایی قرار گرفته است.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.