مجله لوپوئن فرانسه در شماره ویژه پنجاه سالگی خود از مبارزه زنان ایرانی نوشت

پنجشنبه, 7ام مهر, 1401
اندازه قلم متن

مجله لوپوئن فرانسه در شماره ویژه پنجاه سالگی خود از مبارزه زنان ایرانی نوشت

مسعود سالاری

«شجاعت زنان بی‌حجاب ایرانی که زورگویی و مرگ را به چالش می‌کشند، آدم را به خضوع وامی‌دارد. پس بیایید در برابر مهسا امینی ۲۲ ساله که به خاطر بدحجابی کشته شد، تعظیم کنیم. بیایید به حدیث نجفی ۲۲ ساله که در حال آماده شدن برای تظاهرات هدف تیر قرار گرفت، ادای احترام کنیم، کسی که به گفته نزدیکانش، آرزوی آزادی کشورش را در دل داشت و عاشق رقصیدن بود.»

هفنه‌نامه لوپوئن فرانسه در شماره ویژه پنجاه سالگی انتشار خود، به موضوع اعتراض‌های جاری در ایران و به ویژه خیزش زنان پرداخته است.

این مجله معروف فرانسوی در آخرین شماره خود عکس زنی در تظاهرات ایران را منتشر کرده و در کنار آن نوشته است: «آزادی. تهران، ۲۲ سپتامبر (۳۱ شهریور) زن معترض ایرانی با برداشتن حجاب خود، رژیم را به چالش کشیده است».

تصویر حدیث نجفی در مجله لوپوئن
تصویر حدیث نجفی در مجله لوپوئن © RFI Persan

در سرمقاله ویژه پنجاه سالگی این مجله به قلم اتی‌ین ژرنل و با عنوان «سخنی با خوانندگان؛ پنجاه سالگی با فریاد» نوشته شده است:

در این مجله تصویری از حدیث نجفی، دختر ۲۲ ساله‌ای که در اعتراض‌های کرج در روز ۳۰ شهریور کشته شد به چاپ رسیده و در نسخه اینترنتی مجله نیز عکس مهسا امینی منتشر شده است.

نویسنده سرمقاله لوپوئن در این زمینه می‌نویسد که عمده مطالب ویژه‌نامه سالگرد «به طور تصادفی، اما در عین حال نه کاملاً تصادفی» به قلم «مبارزان راه آزادی» نوشته شده است و می‌افزاید که از جمله آنها شیرین عبادی و مسیح علینژاد هستند.

شیرین عبادی
شیرین عبادی © RFI Persan

هفته‌نامه لوپوئن مطالبی از ده تن از برندگان جایزه صلح نوبل از جمله شیرین عبادی برنده نوبل ۲۰۰۳ و نیز از مسیح علینژاد، کنشگر ایرانی مقیم آمریکا و ظریفه غفاری، کنشگر افغان منتشر کرده است.

مسیح علینژاد
مسیح علینژاد © RFI Persan

نخستین شماره مجله لوپوئن در ۲۵ سپتامبر ۱۹۷۲ منتشر شد. اتی‌ین ژرنل در این زمینه می‌نویسد که در آن زمان هنوز «وقایع احمقانه متفاوت بود، مثلاً خمینی هنوز در تهران قدرت را به دست نگرفته و عمر توهمات مائوئیستی و استالینیستی به پایان رسیده بود».

شیرین عبادی در پیام خود به مناسبت پنجاه سالگی لوپوئن که در گفتگو با آرمین عارفی، خبرنگار این مجله مطرح کرده گفته است که «ایران مانند ققنوسی از خاکستر خود برمی‌خیزد».

از: ار اف ای


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.