صادق زیباکلام: مسئولان سردرگم شده‌اند

دوشنبه, 25ام مهر, 1401
اندازه قلم متن

صادق زیباکلام، تحلیلگر و استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران

صادق زیباکلام، تحلیلگر و استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران

صادق زیباکلام، تحلیلگر و استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران درباره اعتراضات جاری در ایران گفت که «این حجم از اعتراض‌ها همه از جمله دولتمردان و کسانی را که در حکومت و در مجلس و قوه قضاییه هستند، غافلگیر کرده است».

او با تاکید بر تردید مقام‌های جمهوری اسلامی در زمینه چگونگی برخورد با اعتراضات، افزود: «به همین دلیل معتقدم مسئولان مقداری با فقدان ‘چه باید کرد’ سردرگم شده‌اند.»

زیباکلام در گفت‌وگویی با خبرآنلاین که روز یکشنبه ۲۴ مهر منتشر شد، گفت از «نقش‌آفرینی» دانشگاه‌ها در اعتراضات جاری غافلگیر شده، زیرا «بعد از سال ۸۸ خیلی از خوابگاه‌ها را به دانشجویان متاهل دادند و آن‌ها را در اطراف تهران پخش کردند، در شهرهای بزرگ هم سعی کردند خوابگاه‌ها را محدود کنند، به همین دلیل نظر من این بود که آبی از دانشگاه‌ها گرم نمی‌شود.»

او همچنین درباره سرایت اعتراضات جاری به دانشگاه‌های آزاد نیز گفت: «هیچ سابقه‌ای وجود ندارد دانشگاه‌های آزاد در اعتراضات شرکت کرده باشند. دانشگاه آزاد در اعتراضات سال ۸۸ هم نبود… نه استادها حال و حوصله مسائل سیاسی را داشتند و نه دانشجویان. از طرفی چون دانشجویان شهریه می‌دادند محافظه‌کارتر می‌شدند.»

این تحلیلگر سیاسی همچنین با تاکید بر این که نمی‌خواهد «مشکلات اقتصادی را نادیده» بگیرد، «حساسیت و بغضی را که علیه گشت ارشاد» به وجود آمده بود عامل اصلی اعتراضات کنونی دانست.

زیباکلام گفت که «سوخت و مهمات این اعتراض‌ها نارضایتی اجتماعی بوده» و «زنان و دختران» و «دهه هشتادی‌ها» دو قشر اصلی معترضان هستند.

او درباره نسل جوان نیز افزود: «دهه هشتادی‌ها هیچ آینده‌ و نوری در انتهای تونل مبنی بر قبولی در دانشگاه، فارغ‌التحصیلی و بعد تشکیل خانواده مشاهده نمی‌کنند.»

این تحلیلگر سیاسی همچنین درباره نوع برخورد حکومت با اعتراضات گفت که «بخش قابل توجهی از مسئولان اصولگرا اظهارنظر نکردند» و دلیلش آن است که «آنها هم در خلوت خودشان می‌گویند باید کاری کرد و تغییراتی به وجود بیاوریم.»

زیباکلام با تاکید بر این که نخبگان نظام از عملکرد نظام «دلخور هستند»، در پایان گفت که او نیز معتقد است «تغییرات به وجود نیاوردن و دست به اصلاحی نزدن، نظام را با خطر فروپاشی روبه‌رو می‌کند.»

چند روز پیش، آقای زیباکلام به بی‌بی‌سی جهانی گفت به دلایلی از دانشگاه تهران اخراج شده و از آن ترس دارد که احضار شده و در زندان اوین زندانی شود.

اما ابراهیم متقی، رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در این زمینه گفته است که صادق زیباکلام «چهار سال قبل یعنی در سن ۷۰ سالگی بازنشسته شده» و «به اندازه کافی برای استادان درس وجود ندارد».

سه سال پیش، دستگاه قضایی جمهوری اسلامی صادق زیباکلام را به دلیل نوشتن مطلبی در اینستاگرامش درباره مقایسه بودجه استخدام سیصدهزار روحانی با بودجه استان‌های کردستان، سیستان و بلوچستان و محیط زیست کشور به «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی» متهم و به یک سال زندان محکوم کرد.

این تحلیلگر سیاسی، پیشتر نیز به اتهام تبلیغ علیه نظام، در دادگاه انقلاب تهران به ۱۸ ماه زندان محکوم شده بود که هنوز اجرا نشده است.

از: رادیو فردا

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.