برد تیم ملی فوتبال؛ شادی ماموران حکومتی در خیابان‌ها، فشار بر معترضان در دوحه

شنبه, 5ام آذر, 1401
اندازه قلم متن

رقص و شادی نیروهای امنیتی با نقاب و باتوم در خیابان‌ها، پس از پیروزی تیم ملی فوتبال ایران

رقص و شادی نیروهای امنیتی با نقاب و باتوم در خیابان‌ها، پس از پیروزی تیم ملی فوتبال ایران

بازی تیم ملی فوتبال ایران در مقابل تیم ولز در جام جهانی قطر با حواشی بی‌سابقه‌ای در تاریخ فوتبال ایران طی چهار دهه اخیر همراه بود.

در این بازی که روز جمعه، چهارم آذر برگزار شد، تیم ملی ایران با زدن دو گل در وقت اضافه پیروز این رقابت شد.

این بُرد در ورزشگاه دوحه قطر چندان شگفتی‌ساز نبود، اما رقصیدن و شادی نیروهای گارد ویژه با لباس نظامی در خیابان‌های ایران و انتشار عکس‌های بدون حجاب از زنان حامی این تیم از سوی رسانه‌های حکومتی در بحبوبه اعتراضات سراسری و سرکوب خشونت‌بار و خونین در شهرهای ایران، خبرساز شد. 

انتشار گسترده این تصاویر در شبکه‌های اجتماعی که در آن‌ها حتی آخوندها در جمع حامیان حکومتی در حال پخش شیرینی دیده می‌شوند، حاکی از اهمیت این پیروزی برای حکومت ایران در شرایط فعلی داخلی و بین‌المللی است.

اما در عین حال خیلی از مخالفان حکومت جمهوری اسلامی نیز به انتقاد از کمپین‌هایی پرداختند که طی روزهای اخیر علیه تیم ملی فوتبال ایران شکل گرفت که در نتیجه آن فرصت حضور گسترده خیابانی مردم پس از بازی‌های تیم ملی در جام جهانی از بین رفت.

 

عموم این منتقدان و مخالفان با تاکید بر ملی بودن تیم فوتبال ایران می‌گویند که نباید تیم ملی را به سمت حکومت سوق داد تا آنها بتوانند این تیم را مصادره کنند، اتفاقی که اما بعد از بازی با ولز به سادگی رخ داد.

 

 

شماری از کاربران نوشته‌اند در شرایطی که بسیاری از ورزشکاران ایرانی علاوه بر شبکه‌های اجتماعی، در میادین ورزشی داخلی و خارجی حمایت خود را از اعتراض‌های مردمی به نمایش گذاشته‌اند، جمهوری اسلامی برای نمایش هواداران خود در خیابان‌ها و استفاده از احساسات هواداران فوتبال، روی این رقابت‌ها حساب ویژه‌ای باز کرده است.

انتشار ویدیوها و عکس‌هایی از هواداران حکومتی تیم فوتبال ایران با واکنش‌های گسترده‌ای نیز در شبکه‌های اجتماعی همراه بوده است.

بسیاری از کاربران از استانداردهای چندگانه جمهوری اسلامی در مواجهه با موضوع حجاب و رقص انتقاد کرده‌ و حتی آن را به سخره گرفته‌اند.

انتشار تصاویر زنان بدون پوشش مورد تایید حکومت در میان حامیان تیم فوتبال ایران در رسانه‌های حکومتی و کاربران حامی جمهوری اسلامی در شبکه‌های اجتماعی در حالی صورت گرفته که در بیش از دو ماه گذشته، اعتراض‌ها به حجاب اجباری با سرکوب شدید مواجه شده است. 

در این مدت، علاوه بر ضرب و شتم و بازداشت گسترده زنان معترض به حجاب اجباری، تجمعاتی که گاه با رقص اعتراضی همراه بوده با حمله نیروهای حکومتی اعم از نظامی و لباس شخصی همراه بوده و آن‌ها برای متفرق کردن مردم حتی دست به اسلحه و گاز اشک‌آور برده‌اند.

اما دامنه سرکوب حرکت‌های اعتراضی ایرانیان تنها به مرزهای کشور محدود نشد و اوج نمایش آن در حواشی جام جهانی قطر نیز به خوبی دیده می‌شود.

بر اساس ویدیوها و گزارش‌های منتشرشده در حالی که ایرانیان معترض روز جمعه از ورود با لباس‌ها و پرچم‌های اعتراضی و منقش به طرح شیر و خورشید به ورزشگاه قطر منع شدند و برخی از سوی ماموران قطر تهدید به اخراج از استادیوم شدند، در همین روز داخل و خارج از استادیوم دوحه مملو از هواداران حکومتی تیم ایران بود. 

برخی از این «هواداران» با حاشیه امنی که به نظر می‌رسد با «هماهنگی» میان دولت‌های ایران و قطر ایجاد شده، به ایرانیان معترض حمله و شماری دیگر پیش از آغاز بازی تیم ایران در بیرون از استادیوم نماز جماعت برگزار کردند.

 

هوادارانی که در میان آن‌ها چهره‌های شناخته‌شده‌ای از بدنه حکومت دیده می‌شوند و بر اساس برخی گزارش‌های کاربران نزدیک به حاکمیت، هزینه سفر آن‌ها نیز از سوی حکومت پرداخت شده است.

این موضوع از سوی شماری از کاربران نزدیک به حاکمیت در توئیتر مورد انتقاد قرار گرفته و حتی اسامی و تصاویر چهره‌های حکومتی که بدون سابقه خبرنگاری یا فعالیت در حوزه ورزش، به این رقابت‌ها اعزام شده‌اند، در این شبکه منتشر شده است.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.