نقش روسیه و وزارت ورزش جمهوری اسلامی در آموزش نیروهای سرکوب

پنجشنبه, 10ام آذر, 1401
اندازه قلم متن
 
(از راست) حسین سازور، محسن (سیامک) باغبان خرمی، محمد یاران نایب رئیس سبک کیک جیتسو
(از راست) حسین سازور، محسن (سیامک) باغبان خرمی، محمد یاران نایب رئیس سبک کیک جیتسو
 

امید شمس

خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی که با مرگ «مهسا امینی» شعله‌ور شد، چندین ماه است ادامه دارد و نیروهای امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی با قساوت تمام سعی در سرکوب معترضان دارند. پیش از این، در گزارش‌هایی به نقش شرکت‌های تامین کننده تجهیزات سرکوب و همچنین شرکت‌های دخیل در تامین تجهیزات رصد و شناسایی معترضان پرداختیم.

در این مقاله برای نخستین‌بار درباره نقش روسیه در آموزش نیروهای سرکوب در ایران از طریق یک نهاد آموزش‌های رزمی نزدیک به نهادهای امنیتی و اطلاعاتی روسیه، موسوم به سبک «کامبت سیستما اسپتسناز» (Combat Systema Spetsnaz) و نقش وزارت ورزش و فدراسیون‌های ورزش‌های رزمی جمهوری اسلامی در تسهیل انتقال این آموزش‌ها به نیروهای امنیتی ایران، اطلاعاتی اختصاصی منتشر می‌شود. 

کامبت سیستما اسپتسناز، یک سبک تهاجمی مبارزه تن به تن است که مورد استفاده نیروهای ویژه ارتش و پلیس روسیه است و بنیانگذار و مربیان این سبک، از نیروهای ویژه روسیه و بنابر نظر برخی کارشناسان روس، از اعضای فعال یا مرتبط با سازمان اطلاعات نظامی روسیه (GRU) هستند.

 گزارشات متعددی درباره استفاده سازمان اطلاعات نظامی روسیه از این آموزشکده برای پروژه‌های نفوذ، ناامن سازی کشورهای اروپایی، استخدام جاسوس و آموزش گروه‌های افراطی در این کشورها منتشر شده است. 

در این مقاله همچنین به نفوذ اعضای یگان‌ویژه فاتحین، نیروی تخصصی سرکوب اعتراضات مردمی وابسته به بسیج، در فدراسیون‌های وزارت ورزش، و دو چهره مرتبط با روسیه در یگان فاتحین که داری مقام رسمی در فدراسیون‌های ورزشی جمهوری اسلامی هستند و در آموزش نیروهای سرکوب و جذب نیرو برای یگان فاتحین، یگان‌ویژه نیروی انتظامی و نیروهای واکنش سریع ارتش نقش دارند، به تفصیل پرداخته شده است. 

***

همه چیز با یگان ویژه فاتحین آغاز شد

خرداد ۱۳۹۴، «حسین همدانی»، یکی از بدنام‌ترین فرماندهان سپاه که در سرکوب مهم‌ترین اعتراضات مردمی در تاریخ جمهوری اسلامی نقش کلیدی داشت، در مصاحبه‌ای با وبسایت «جوان»، از یکی از طرح‌های نوین حکومت برای سربازگیری دستگاه سرکوب پرده برداشت. همدانی که ۱۶مهر۱۳۹۴ در حلب سوریه کشته شد، در این مصاحبه، نخستین مرحله از جذب اراذل و اوباش برای سرکوب شهروندان را به تفصیل توضیح داد: 

“در فتنه ۱۳۷۸، بنده جانشین نیروی مقاومت بسیج بودم و تجربه آن حوادث را داشتم، این تجربه به من کمک می‌کرد. یک سابقه‌ای در دو دوره در تهران داشتم در سال‌های ۱۳۶۰ و ۱۳۶۱ در تشکیل لشگر حضرت رسول(ص)، در سال۱۳۸۲ هم فرمانده لشگر تهران بودم. لذا کاملا تهران را می‌شناختم و برآورد خوب اطلاعاتی از منطقه داشتم. شناخت خوبی نسبت به جغرافیای انسانی و زمینی و شرایط اقتصادی و فرهنگی تهران داشتم. اشراف خوبی نسبت به احزاب و گروه‌ها داشتم و آن‌ها را در قرارگاه ثارالله به دقت بررسی کرده بودیم. کار اطلاعاتی که از پیش در قرارگاه ثارالله انجام داده بودیم جواب داد.

۵ هزار نفر از کسانی که در آشوب‌ها حضور داشتند ولی در احزاب و جریانات سیاسی حضور نداشتند، بلکه از اشرار و اراذل بودند را شناسایی کردیم و در منزلشان کنترلشان می‌کردیم. روزی که فراخوان می‌زدند این‌ها کنترل می‌شدند و اجازه نداشتند از خانه بیرون بیایند. بعد این‌ها را عضو گردان کردم. بعدا این سه گردان نشان دادند که اگر بخواهیم مجاهد تربیت کنیم، باید چنین افرادی که با تیغ و قمه سروکار دارند را پای کار بیاوریم […] نزدیک به ۳۰ هیات را هم که با من مرتبط بودند را هم آماده کردیم و گفتم دسته‌ها را به سمت میدان دانشگاه بیاورید. در روز عاشورا همین سه گردان غائله را جمع کردند.»

حرف‌های همدانی همان زمان و چند سال بعد، به‌ویژه در زمان سرکوب خونین آبان۱۳۹۸، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها داشت و بسیاری این سخنان را به معنای تشکیل «گردان‌های اراذل و اوباش» تفسیر کردند. اما سخنان همدانی هم مانند دیگر فرماندهان سپاه، سرشار از دروغ و مبالغه با هدف ایجاد تصویری ترسناک و غلوآمیز از توانایی‌های دستگاه سرکوب جمهوری اسلامی بود. آنچه همدانی در مصاحبه خود با عنوان سه گردان اراذل و اوباش نام می‌برد، درواقع گردان‌های متعلق به یگان‌ویژه فاتحین هستند که ده سال پیش‌تر از اتفاقات سال۱۳۸۸، و در زمانی که او جانشین فرمانده نیروی بسیج بود تشکیل شد؛ و اراذل و اوباش مورد اشاره همدانی هم بعدها جذب همین یگان شدند. 

یگان‌ویژه فاتحین در تیرماه سال ۱۳۷۸، درست پس از سرکوب اعتراضات دانشجویی شکل گرفت تا در اعتراضات بعدی بسیجی‌ها و لباس شخصی‌های انصار حزب‌الله، که نخستین هسته‌های اراذل و اوباش تحت کنترل حکومت بودند، در یک ساختار منظم رزمی سازماندهی شوند و آموزش ببینند. این یگان در آن زمان، تحت آموزش «مجید فتحی‌نژاد»، فرمانده پایگاه بسیج ناحیه مقداد و از مسوولان بخش سازمان هواپیمایی کشور با عنوان «یگان عملیات ویژه هوابرد بسیج» تشکیل می‌شود. فرمانده این یگان در مصاحبه‌ای با «تسنیم»، به شکل‌گیری نخستین گردان فاتحین اشاره می‌کند: 

«در ۱۸تیر۱۳۷۸، یک نیازی در مجموعه امنیتی بسیج مشهود بود، آن هم این بود که نیرو‌ی آموزش‌دیده منسجم متمرکزی در بسیج وجود نداشت. تصمیم بر این شد که گروهی از بچه‌هایی که پای‌کار بودند دور هم جمع شوند و با مسوولیت استاد شهید مجید فتحی‌نژاد که در آن مقطع فرمانده پایگاه ما هم بودند، کار آموزش نیروها را شروع کردیم.

تقریبا از پایان سال و زمانی که فتنه ۱۳۷۸ تمام شد، این کار شروع شد و از حوزه‌های ناحیه مقداد و غرب تهران که در آن زمان ناحیه بزرگی هم بود، از بین نیروهایی که توانمندی داشتند، تست‌های لازم گرفته شد و جذب نیرو صورت گرفت و در حد یک گردان، نفرات سازمان‌دهی شدند.»

یگان‌ویژه هوابرد بسیج در دیدار گردان‌های بسیج، با علی خامنه‌ای ۱۳۸۶
یگان‌ویژه هوابرد بسیج در دیدار گردان‌های بسیج، با علی خامنه‌ای ۱۳۸۶

به گفته سید «محمود هاشمی»، فرمانده این یگان، نخستین ماموریتی که به این نیروها محول شد، سرکوب اعتراضات در سالگرد ۱۸ تیر در تهران بود. عملکرد خشن این نیرو باعث می‌شود که «رحیم صفوی»، فرمانده کل سپاه تصمیم بگیرد که این یگان را که پیش‌تر بخشی غیررسمی از بسیج بود، زیر مجموعه قرارگاه ثارالله سپاه درآورد که مهم‌ترین قرارگاه امنیتی پایتخت و تحت فرماندهی مستقیم فرماندهی کل سپاه است. همچنین دو گردان دیگر به این یگان افزوده می‌شود و این همان سه گردانی است که حسین همدانی در مصاحبه خود از آن‌ها به عنوان گردان‌هایی برای جذب اراذل و اوباش نام می‌برد. هاشمی فرمانده فعلی یگان فاتحین هم به نقش کلیدی این یگان در سرکوب اعتراضات ۱۳۸۸ در تهران اشاره می‌کند. 

 

جذب اراذل و اوباش به سازمان رزم سپاه 

یگان عملیات ویژه هوابرد بسیج تا سال ۱۳۹۱، عملا یک نیروی غیر رسمی بود که هیچ جایگاه تعریف شده‌ای در ساختار یگان‌های رزمی سپاه و حتی بسیج نداشت. در سال ۱۳۹۱، با دستور «عزیز جعفری» فرمانده وقت سپاه، این یگان رسما به یکی از رده‌های سازمان رزم سپاه بدل شد و نام آن به «یگان ویژه فاتحین» تغییر کرد، و زیرمجموعه‌ سپاه محمد رسول الله قرار گرفت و بعد‌تر، گردان‌هایی از این یگان در تمامی استان‌ها تشکیل شدند. 

مهم‌ترین نکته‌ای که یگان‌ویژه فاتحین را به عنوان محل جذب اراذل و اوباش مورد اشاره حسین همدانی لو داد، نقش این یگان در سوریه است. یگان‌ویژه فاتحین، نخستین گروه از یگان‌های رزمی بسیج بود که وارد سوریه شد. به عبارت دیگر، یکی از مهم‌ترین یگان‌های رزمی میدانی سپاه تحت فرماندهی نیروی قدس در سوریه را، یگان ویژه فاتحین تشکیل می‌دادند. 

در سال ۲۰۱۸، چندین ویدیو از یکی از اشرار شناخته شده ایران، معروف به «هانی کرده»، که به همکاری با نهادهای امنیتی ایران مشهور است، در سوریه و در کنار نیروهای یگان فاتحین منتشر شد.

حضور یکی از اشرار شناخته شده تهران در میان نیروهای یگان فاتحین
حضور یکی از اشرار شناخته شده تهران در میان نیروهای یگان فاتحین

 انتشار این تصاویر اگرچه صرفا نوعی تبلیغات برای نیروهای سپاه بود که هر روز در سوریه تلفات سنگین می‌دادند، اما سخنان همدانی درباره جذب اراذل و اوباش در رده‌های رزمی سپاه را تایید می‌کرد، و همچنین ثابت می‌کرد که نیروی اصلی جذب کننده اراذل و اوباش، یگان‌ویژه فاتحین است که به‌طور خاص در حوزه سرکوب مرگبار اعتراضات مردمی، چه در ایران و چه در سوریه فعالیت می‌کند. نقش این یگان در سرکوب اعتراضات اخیر هم پس از دیدار «ابراهیم رئیسی» با نیروهای فاتحین قطعی شد. 

حضور یگان فاتحین در اعتراضات اخیر
حضور یگان فاتحین در اعتراضات اخیر
 
یگان فاتحین در اعتراضات اخیر
یگان فاتحین در اعتراضات اخیر
 
دیدار رئیسی با نیروهای یگان فاتحین
دیدار رئیسی با نیروهای یگان فاتحین

 

وزارت ورزش وارد می‌شود 

پیش از شکل گیری یگان فاتحین، دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی اشراری را که برای سرکوب اعتراضات نیاز داشت در قالب هیات‌های عزاداری سازماندهی می‌کرد. همدانی در همان مصاحبه به اعزام مستقیم هیات‌های عزاداری برای سرکوب معترضان در عاشورای ۱۳۸۸ اشاره می‌کند. اما با تحکیم جایگاه یگان‌ویژه فاتحین، و بعدها گردان‌های امنیتی امام علی در دستگاه سرکوب، هیا‌ت‌های عزاداری به یکی از مهم‌ترین منابع سربازگیری برای این نیروها تبدیل شدند. به‌ویژه پس از کشته شدن همدانی در سوریه، «حسین سازور» از مداحان نزدیک به خامنه‌ای، این نقش را در هیات موج الحسین برعهده گرفت. او روابط بسیار نزدیکی با اعضای ارشد یگان فاتحین دارد و تعداد زیادی از اراذل و اوباش را جذب این یگان کرده است.

اما بخش دیگری از شبکه پشتیبانی و سربازگیری برای نیروهای سرکوب در کنار هیات‌های عزاداری، وزارت ورزش و فدراسیون‌های ورزش‌های رزمی زیر نظر این وزارتخانه هستند. هیات‌های مذهبی نقش واسطه میان اشرار، صاحبان باشگاه‌های رزمی و اعضای رسمی فدراسیون‌های ورزش‌های رزمی را برعهده دارند. برای نمونه، حسین سازور ارتباطات نزدیکی با «محسن (سیامک) باغبان خرمی» و «محمد یاران» دارد که از اعضای ارشد یگان فاتحین هستند، و هم‌زمان سمت‌های رسمی در فدراسیون ورزش‌های رزمی ایران دارند.

حسین سازور (وسط) در کنار محسن(سیامک) باغبان خرمی (چپ) دبیر فدراسیون انجمن‌های ورزش‌های رزمی کشور و از اعضای ارشد یگان‌ویژه فاتحین و محمد یاران از اعضای فدراسیون ورزش‌های رزمی و عضو یگان‌ویژه فاتحین
حسین سازور (وسط) در کنار محسن(سیامک) باغبان خرمی (چپ) دبیر فدراسیون انجمن‌های ورزش‌های رزمی کشور و از اعضای ارشد یگان‌ویژه فاتحین و محمد یاران از اعضای فدراسیون ورزش‌های رزمی و عضو یگان‌ویژه فاتحین
 

یکی دیگر از نمونه‌های آشنای این ارتباطات، نقش «حسن کردمیهن» در سربازگیری برای یگان فاتحین از طریق هیات‌های مذهبی و باشگاه‌های ورزشی است. حسن کردمیهن که بسیاری او را به خاطر نقشش در حمله به سفارت عربستان می‌شناسند، پل ارتباطی دیگری میان هیات‌های مذهبی، اراذل و اوباش تهران، فدراسیون جودو و یگان‌ویژه فاتحین است. 

حسن کردمیهن که با حسین همدانی، مسوول جذب نیرو برای یگان‌های سرکوب روابط نزدیکی داشت، از اعضای یگان‌ویژه فاتحین و همچنین یکی از سخنرانان شناخته شده هیات‌های عزاداری تهران است. کردمیهن اخیرا به عنوان رییس کمیته فرهنگی فدراسیون جودو منصوب شد. او همچنین اداره یک باشگاه جودو با نام باشگاه «علی حیدر» را برعهده دارد که از آن به عنوان «پایگاه استعدادیابی» یاد می‌کند و از مهم‌ترین مراکز سربازگیری و جذب نوجوانان و اراذل و اوباش برای یگان فاتحین در جنوب تهران است. 

حسن کردمیهن در لباس یگان فاتحین بسیج
حسن کردمیهن در لباس یگان فاتحین بسیج
 
حسن کردمیهن(چپ)  در کنار حسین همدانی (راست)
حسن کردمیهن(چپ) در کنار حسین همدانی (راست)
آگهی باشگاه جودوی علی حیدر، به مدیریت حسن کردمیهن
آگهی باشگاه جودوی علی حیدر، به مدیریت حسن کردمیهن

«وحید سرلک» جودوکار برجسته ایرانی-آلمانی و عضو سابق تیم ملی جودو ایران می‌گوید: «بسیاری از اراذل و اوباشی که با حکومت همکاری می‌کنند، از طریق باشگاه‌های ورزش‌های رزمی سازماندهی می‌شوند. یا به آن‌ها پستی در فدراسیون‌ها پیشنهاد می‌شود، یا اینکه باشگاهی در اختیار آن‌ها می گذارند و آن‌ها در عوض برای نهادهای امنیتی نیرو جذب می‌کنند، یا مستقیما در سرکوب معترضان به این نهادها کمک می‌کنند.»

سلطه‌ نیروهای سپاه بر فدراسیون‌های ورزشی ایران امر تازه ای نیست. اما آنچه تاکنون کمتر به آن پرداخته شده است، استفاده از فدراسیون‌های ورزشی ایران برای سربازگیری دستگاه سرکوب، و مهم‌تر از آن، استفاده از این فدراسیون‌ها برای آموزش نیروهای سرکوب است. 

تحقیقات ما نشان می‌دهد وزارت ورزش و چندین فدراسیون از جمله فدراسیون جودو و فدراسیون ورزش‌های رزمی کشور، مستقیما در آموزش نیروهای سرکوب در یگان‌ویژه فراجا و یگان‌ویژه فاتحین نقش دارند. این تحقیقات همچنین نشان می‌دهند مقامات رسمی فدراسیون‌های ورزشی ایران پس از کسب آموزش‌های سبک دفاع شخصی نیروهای ویژه در روسیه، (موسوم به کامبت سیستما اسپتسناز) این آموزش‌ها را به نیروهای سرکوب در ایران منتقل می‌کنند. 

 

روسیه وارد می‌شود 

در می ۲۰۱۶، تصویری از محسن (سیامک) باغبان خرمی منتشر شد که او را با پیراهنی حاوی تصویر علی خامنه‌ای، سربند «مدافعان حرم» و پرچمی که روی آن «یا حسین» نوشته شده بود، در مسابقات کیک جیتسو در شهر لیویو اوکراین نشان می‌داد.

این تصاویر حواشی زیادی برانگیخت، تا جایی که خرمی به برنامه زنده شبکه ۳ دعوت شد و در گفت‌وگو با «رضا رشیدپور» صراحتا اعلام کرد که عضو یگان‌ویژه فاتحین است. البته در همان سال تصاویری از او در گردهمایی فرماندهان یگان‌ویژه فاتحین در کنار سید محمود هاشمی فرمانده کل یگان‌های فاتحین منتشر شده بود. سیامک خرمی خود را نایب رییس فدراسیون جهانی ورزش‌های ترکیبی رزمی و رییس سبک کیک جیتسو هم معرفی می‌کند. اما آنچه بیش از همه نقش او را در همراهی با دستگاه سرکوب جمهوری اسلامی برجسته می‌کند، نقش‌ او به عنوان رییس سبک رزمی تهاجمی روسی، با نام «کامبت سیستما اسپتسناز» است. 

محسن (سیامک) باغبان خرمی (چپ)
محسن (سیامک) باغبان خرمی (چپ)
 
محسن (سیامک) باغبان خرمی (چپ)، محمد یاران( وسط) در کنار سید محمود هاشمی فرمانده یگان‌ویژه فاتحین در همایش فرماندهان یگان فاتحین
محسن (سیامک) باغبان خرمی (چپ)، محمد یاران( وسط) در کنار سید محمود هاشمی فرمانده یگان‌ویژه فاتحین در همایش فرماندهان یگان فاتحین
 
محسن (سیامک) خرمی، دارا حکیمی رییس کمیته فنی و علی صدیقی دبیر سابق فدراسیون ورزش‌های رزمی
محسن (سیامک) خرمی، دارا حکیمی رییس کمیته فنی و علی صدیقی دبیر سابق فدراسیون ورزش‌های رزمی
 

سبک «کامبت سیستما اسپتسناز» یکی از شاخه‌های هنرهای رزمی تهاجمی روسی است که توسط نیروهای ویژه روسیه استفاده می‌شود. بنیانگذار این سبک «ودیم استاروف»، از نیروهای سابق واحد عملیات ویژه روسیه است که ارتباطات نزدیکی با نهادهای اطلاعاتی روسی دارد. برخی تحلیلگران امنیتی روسی، استاروف را عضو فعال واحد اطلاعات نظامی روسیه  می‌دانند و تحقیقات متعددی نشان می‌دهند که دستگاه اطلاعاتی روسیه از سیستما و آموزشکده‌های مشابه برای جذب نیرو در کشورهای دیگر، و همچنین تاسیس و آموزش گروه‌های افراطی به‌ویژه در کشورهای اروپای غربی استفاده می‌کند. سبک سیستما و مشتقات آن که هنرهای رزمی مبتنی بر تاکتیک‌های تهاجمی و دفاعی نبرد تن به تن و کار با انواع سلاح از جمله تونفا، چاقو و سلاح‌های گرم است، به‌طور خاص توسط اعضای نیروهای ویژه روسی آلکسی کادوچنیکف و فرزندش آرکادی کادوچنیکف و ودیم استاروف بنیانگذاری شده‌اند.

ودیم استاروف بنیانگذار سبک سیستما اسپستناز در اردوی آموزشی نیروهای ویژه کلاه قرمز روسیه (ارمک)
ودیم استاروف بنیانگذار سبک سیستما اسپستناز در اردوی آموزشی نیروهای ویژه کلاه قرمز روسیه (ارمک)
 
ودیم استاروف در اردوی آموزشی نیروهای ساتورن روسیه، واحد ویژه ضد شورش زندان‌ها
ودیم استاروف در اردوی آموزشی نیروهای ساتورن روسیه، واحد ویژه ضد شورش زندان‌ها

سیامک خرمی ریاست این سبک در ایران را برعهده دارد و به همراه معاونش «احسان اشتری» که دوره آموزشی خود را در کمپ‌های روسیه گذرانده و مجوز مربیگری را از شخص استاروف دریافت کرده است، مسوولیت انتقال آموزش‌های کامبت سیستما به نیروهای یگان‌ویژه و یگان فاتحین را برعهده دارند. 

احسان اشتری لرکی همچنین از اعضای یگان‌ویژه فاتحین است. دست‌کم سه شاهد عینی اشتری را در تاریخ‌های دوشنبه ۲۵خرداد ۱۳۸۸، یا جمعه ۲۹خرداد ۱۳۸۸ به عنوان فرمانده میدانی نیروهای سرکوب با یونیفرم پلنگی سپاه در میدان انقلاب و مقابل سینما قدس اصفهان شناسایی کرده‌اند. او همچنین نایب ربیس کمیته فنی شیدوکان کاراته ایران است.

احسان اشتری و ودیم استاروف
احسان اشتری و ودیم استاروف
 
احسان اشتری و ودیف استاروف
احسان اشتری و ودیف استاروف
احسان اشتری، مربی نیروهای سرکوب و معاون کمیته فنی و مسوول امور بین الملل شیدوکان کاراته ایران، در کنار کانچو یوشیجی سوئنو
احسان اشتری، مربی نیروهای سرکوب و معاون کمیته فنی و مسوول امور بین الملل شیدوکان کاراته ایران، در کنار کانچو یوشیجی سوئنو
 

اشتری بعد از پایان دوره آموزشی به ایران بازگشت و به همراه سیامک خرمی مشغول آموزش سبک سیستما به نیروهای نظامی و انتظامی ایران شد. اشتری همچنین مسوولیت تیم ایران در مسابقات بین‌المللی نظامی موسوم به «اربابان سلاح»، به میزبانی ارتش جمهوری اسلامی را نیز برعهده داشت. فعالیت‌های سبک کامبت سیستما زیر نظر فدراسیون جودوی ایران، و همچنین فدراسیون ورزش‌های رزمی ایران انجام می‌گیرد. تقریبا تمامی دوره‌های آموزشی کامبت سیستما به مربیگری اشتری و خرمی برای نیروهای نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی، با هماهنگی یا سازماندهی فدراسیون جودو انجام گرفته است. از جمله در نخستین استاژ فنی کامبت سیستما در پایگاه هشتم شکاری برای نیروهای واکنش سریع، نام فدراسیون جودوی ایران به عنوان برگزار کننده در پوستر این رویداد مشهود است. 

اشتری در مسابقات بین المللی نظامی اربابان سلاح
اشتری در مسابقات بین المللی نظامی اربابان سلاح
 
اشتری (سوم از چپ) در کنار سرتیپ محسن آذرافروز ارشد نظامی استان‌های اصفهان، یزد و چهارمحال‌وبختیاری
اشتری (سوم از چپ) در کنار سرتیپ محسن آذرافروز ارشد نظامی استان‌های اصفهان، یزد و چهارمحال‌وبختیاری
 
احسان اشتری در حال آموزش استفاده از تونفا
احسان اشتری در حال آموزش استفاده از تونفا
 
احسان اشتری در حال آموزش نیروهای واکنش سریع در پایگاه هشتم شکاری اصفهان
احسان اشتری در حال آموزش نیروهای واکنش سریع در پایگاه هشتم شکاری اصفهان
 
اشتری در سمینار کامبت سیستما به میزبانی پایگاه هشتم شکاری نیروی هوایی در اصفهان، برگزارکننده فدراسیون جودو
اشتری در سمینار کامبت سیستما به میزبانی پایگاه هشتم شکاری نیروی هوایی در اصفهان، برگزارکننده فدراسیون جودو
 
اشتری در میان نیروهای نظامی در پایگاه هشتم شکاری نیروی هوایی
اشتری در میان نیروهای نظامی در پایگاه هشتم شکاری نیروی هوایی
 
اشتری در سمینار کامبت سیستما به میزبانی پایگاه هشتم شکاری نیروی هوایی در اصفهان، برگزارکننده فدراسیون جودو
اشتری در سمینار کامبت سیستما به میزبانی پایگاه هشتم شکاری نیروی هوایی در اصفهان، برگزارکننده فدراسیون جودو
 
نمونه‌ای از گواهینامه صادره برای نماینده سبک سیستما با لوگوی فدراسیون جودو
 
نمونه‌ای از گواهینامه صادره برای نماینده سبک سیستما با لوگوی فدراسیون جودو

اشتری و خرمی به صورت مستمر با یگان‌ویژه در حوزه تعلیم نیروها همکاری می‌کنند. هر دو سبک کامبت سیستما و کیک جیتسو در یگان‌ویژه نماینده دارند و سیامک خرمی دست‌کم در ۴تیر۱۳۹۹، در جلسه‌ای با حضور «فرزاد عباسی»، رییس تربیت بدنی یگان‌ویژه، با موضوع آموزش دفاع شخصی و پینت‌بال به نیروهای این یگان شرکت کرده است. 

(از چپ) محمود کوهی نماینده کیک جیتسو در یگان ویژه، سرهنگ فرزاد عباسی رییس تربیت بدنی یگان‌ویژه، سیامک خرمی، داوود شریفی رییس کمیته ارگان‌ها و نهادهای کمیته کشوری، عرفان محمدی مسوول استان‌های شمالی در دفتر تربیت بدنی یگان‌ویژه
(از چپ) محمود کوهی نماینده کیک جیتسو در یگان ویژه، سرهنگ فرزاد عباسی رییس تربیت بدنی یگان‌ویژه، سیامک خرمی، داوود شریفی رییس کمیته ارگان‌ها و نهادهای کمیته کشوری، عرفان محمدی مسوول استان‌های شمالی در دفتر تربیت بدنی یگان‌ویژه

در تاریخ ۲۳شهریور۱۳۹۹، «یوسف بهتری»، رییس فدراسیون ورزش‌های رزمی ایران، در نشستی با سرهنگ «نظری» رییس تربیت بدنی ناجا، تفاهم‌نامه‌ای برای تشکیل انجمن‌های رزمی در ناجا امضا کردند. 

سیامک خرمی در ۲۲مردادماه امسال با حکم یوسف بهتری، رییس فدراسیون ورزش‌های رزمی، به سمت دبیری این فدراسیون انتخاب شد. 

سیامک خرمی دبیر، و یوسف بهتری رییس فدراسیون ورزش‌های رزمی کشور
سیامک خرمی دبیر، و یوسف بهتری رییس فدراسیون ورزش‌های رزمی کشور
 
نقش روسیه و وزارت ورزش جمهوری اسلامی در آموزش نیروهای سرکوب

درحالی‌که کشور روسیه به خاطر حمله به اوکراین تقریبا در تمامی حوزه‌های ورزشی تحریم و هرگونه همکاری ورزشی با این کشور از سوی نهادهای جهانی ورزشی ممنوع شده است، وزارت ورزش ایران نه تنها همکاری‌های ورزشی خود با روسیه را حفظ کرده است، بلکه در حوزه ورزش‌های رزمی، از بخشی از مشکوک‌ترین نهادهای نیمه نظامی و شبه ورزشی روسیه برای آموزش غیرمستقیم نیروهای سرکوب خود استفاده می‌کند. 

از سوی دیگر، افرادی که مستقیما در آموزش نیروهای سرکوب جمهوری اسلامی نقش دارند، در بالاترین رده های رسمی فدراسیون‌های ورزشی ایران منصوب شده‌اند و در عمل فدراسیون‌های ورزشی ایران را به نهادهایی برای آموزش سرکوب معترضان تبدیل کرده‌اند. اگر نهادهای بین‌المللی ورزشی امروز اقدامی عاجل برای جلوگیری از این سواستفاده‌ها نکنند، اعتبار ورزش‌های رزمی و نهادهای بین‌المللی ناظر بر آن‌ها، با بحران جدی روبرو خواهد شد.

از: ایران وایر


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.