افزایش ۶۷ درصدی قیمت خوراکی‌ها در ایران؛ بعد از طلا و دلار، یک تورم دیگر هم رکورد زد

پنجشنبه, 8ام دی, 1401
اندازه قلم متن

همزمان با رکوردهای جدید دلار و طلا در بازارهای ایران، مرکز آمار از ثبت رکورد تورم حدود ۶۷ درصدی برای گروه «خوراکی‌ها، ‌آشامیدنی‌ها و دخانیات» خبر داد.

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران، محدوده تغییرات تورم ۱۲ ماهه در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بین ۶٢,١ درصد برای دهک هشتم (کمترین مقدار تورم) تا ۶۶,٧ درصد برای دهک اول (بیشترین مقدار تورم) است.

در واقع قیمت خوراکی‌ها در ۱۲ ماه منتهی به آذر امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، نزدیک به دو برابر گران‌تر شده است.

اواخر مهر ماه امسال، بانک جهانی در گزارشی اعلام کرده بود ایران سومین کشور با بالاترین نرخ واقعی تورم مواد غذایی در جهان بوده است.

بر اساس آمار بانک جهانی از تورم «نقطه‌ای» ۸۴ درصدی خوراکی‌ها در هشت ماهه اول ایران و با توجه به تورم کل، ایران پس از زیمبابوه و لبنان، در رتبه سوم قرار می‌گرفت.

نرخ کلی تورم هم در ۱۲ ماه منتهی به آذر ماه سال ۱۴۰۱، برای کل کشور عدد ۴۵ درصد است.

اما آمار تفکیک شده نشان می‌دهند مردم مناطق روستایی با ۴۸,۶ درصد تورم، گرانی بیشتری را در این یک سال نسبت به مناطق شهری تحمل کرده‌اند.

اما میان استان‌ها هم در این آمار تفاوت‌هایی وجود دارد. برای مثال، بیشترین نرخ تورم ۱۲ ماهه خوراکی‌ها مربوط به استان مازندران با ۷۲,۶ درصد است.

در رتبه بعدی هم استان‌های البرز با ۷۰,۶ و قزوین با ۶۹ درصد تورم قرار دارند.

برای رسیدن به تورم گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها، قیمت مواد غذایی مانند گوشت قرمز و سفید و فراورده‌هایشان مانند تخم‌مرغ، شیر،‌ پنیر و …، نان، غلات، میوه، خشکبار، سبزیجات، چای، قهوه، شکلات،‌ شیرینی و مانند آن بررسی شده است.

گروه کالاهای «غیر خوراکی و خدمات» اما تورمی ٣٧,١ درصدی را در ۱۲ ماه منتهی به آذر ماه سال ۱۴۰۱ تجربه کرده‌اند.

بنابراین در یک سال گذشته فشار تورمی بیشتر از سمت افزایش قیمت خوراکی‌ها و مواد غذایی بوده است.

در گروه کالاهای غیر‌خوراکی و خدمات هم بیشترین نرخ تورم مربوط به استان ایلام با ۳۹,۶ درصد است و بعد از آن استان‌های کهگیلویه و بویراحمد با ۳۹,۵ درصد و چهارمحال و بختیاری با ۳۷,۶ درصد قرار دارند.

برای بررسی تورم این گروه هم قیمت کالاها و خدماتی مانند کفش و لباس، مبلمان و لوازم خانگی، مسکن، آب، ‌برق، گاز، بهداشت و درمان، حمل و نقل، آموزش، تفریح و فرهنگ، هتل و رستوران و … ارزیابی شده است.

نرخ تورم به ارزیابی تغییرات قیمت مرتبط با هزینه زندگی می‌پردازد و در واقع نشان می‌دهد متوسط هزینه یک خانواده ایرانی برای تهیه یک سبد مشخص از کالا و خدمات در سال جاری، نسبت به هزینه‌ای که برای تهیه همین سبد در ۱۲ ماه مشابه سال گذشته کرده، چقدر تفاوت داشته است.

دولت در ابتدای سال ۱۴۰۱ با اجرای سیاست اصلاح یارانه کالاهای اساسی دست به حذف ارز چهار هزار و ۲۰۰ (۴۲۰۰) تومانی زد که یکی از پیامدهای آن افزایش شدید قیمت‌ها بود.

ثبت رکورد تورم و افزایش قیمت‌ها در سال جاری اما در بازارهای ارز و طلا هم تجربه شد.

روز گذشته (چهارشنبه هفتم دی) قیمت هر دلار آمریکا در بازار آزاد ارز ایران برای اولین بار از مرز ۴۳ هزار تومان عبور کرد و بار دیگر رکورد تازه‌ای را در زمینه افت پول ملی ایران به ثبت رساند.

هم‌زمان رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت)، از افزایش قیمت خودرو به دلیل افزایش قیمت دلار خبر داد.

پیش از این، صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده بود اگر کسری بودجه و کاهش ارزش پول ملی در اقتصاد ایران ادامه‌دار باشد، رشد تورم برای دو سال آینده تداوم خواهد یافت.

شتاب گرفتن روند افت ارزش پول ایران در روزهای اخیر همراه با تورم افسارگسیخته، موجب افزایش انتقادها از سیاست‌های پولی و اقتصادی دولت ابراهیم رئیسی شده است.

 

از: ایران اینترنشنال 

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.