سارا خادم‌الشریعه «از بیم انتقامجویی جمهوری اسلامی» به ایران بازنمی‌گردد، مهاجرت زن شماره یک شطرنج ایران به اسپانیا

جمعه, 9ام دی, 1401
اندازه قلم متن

سارا خادم‌الشریعه شطرنج‌باز ایرانی که در جریان مسابقات جهانی شطرنج سریع در آلماتی قزاقستان بدون حجاب اجباری شرکت کرده بود، «از بیم انتقام‌جویی» حکومت جمهوری اسلامی به ایران بازنمی‌گردد.

خانم خادم‌الشریعه ۲۵ ساله که تنها نماینده زن تیم ایران در مسابقات قهرمانی جهان شطرنج سریع بود، با وجود فشارهای حکومتی که در حال حاضر در داخل کشور در جریان است، با این اقدام مخالفت خود با حجاب اجباری را اعلام کرد.

روزنامه‌های ال‌پائیس اسپانیا و گاردین بریتانیا گزارش دادند در شرایطی که جمهوری اسلامی پیشتر ورزشکاران زنی را که در مسابقات بین‌المللی به حجاب اجباری تن ندادند به شدت سرکوب کرده، این شطرنج‌باز قصد دارد همراه با همسر و فرزند خردسال خود از این پس در اسپانیا ساکن شود.

ال‌پائیس نوشت: «ایران نمونه کاملی است از این که چگونه افراط‌گرایی سیاسی و مذهبی می‌تواند موفقیت ورزشی را از بین ببرد.»

منابع آگاه به این روزنامه گفتند که خانم خادم‌الشریعه و همسرش یک آپارتمان در اسپانیا دارند و قصد دارند در یک شهر این کشور که نامش ذکر نشده اقامت کنند.

هنوز مشخص نیست که آنان قبلا دارای حق اقامت در اسپانیا بوده‌اند یا این که قصد پناهندگی دارند.

حجاب اجباری و ممنوعیت مسابقه با ورزشکاران اسرائیلی دو محدودیتی بوده که موجب شده در سال‌های اخیر تعدادی از شطرنج‌بازان ایرانی تصمیم مشابهی بگیرند.

دو سال پیش نیز اعلام شد غزل حکیمی‌ فرد، شطرنج‌باز ملی‌پوش ایرانی، با تغییر تابعیت، قصد دارد با پرچم سوئیس در مسابقات بین‌المللی شرکت کند.

همچنین شهره بیات، سرداور ایرانی فدراسیون جهانی شطرنج که بدون حجاب به قضاوت در مسابقات جهانی پرداخته بود، اعلام کرد قصد بازگشت به ایران را ندارد.

علیرضا فیروزجا، دیگر شطرنج‌باز ایرانی نیز از زیر پرچم ایران خارج شد و پس از آن، زیر پرچم فدراسیون جهانی مسابقه داد.

آذر ۱۳۹۸ در مسابقات شطرنج سریع اسپانیا، پرهام مقصودلو و محمدامین طباطبایی حاضر به انصراف در برابر حریف اسرائیلی نشدند و پشت میز بازی نشستند و هر دو نیز به برتری رسیدند.

مسئولان فدارسیون شطرنج ایران برای جلوگیری از تکرار چنین رویدادی تصمیم گرفتند تیم ملی را به مسابقات جهانی مسکو نفرستند.

سارا خادم‌الشریعه درباره علیرضا فیروزجا به رسانه‌های بین‌المللی گفته بود: «تاسف‌آور است که او را از دست دادیم، اما این برای آینده‌اش تصمیم درستی بود.»

او همچنین درباره منع مسابقه با ورزشکاران اسرائیلی تاکید کرد: «این تصمیمی نیست که ما گرفته باشیم. این از عهده ما خارج است. واقعاً امیدوارم تغییراتی رخ بدهد.»

پیشتر کیومرث بیات، رئیس هیئت شطرنج گیلان، از فشار وزارت ورزش برای کناره‌گیری او از فعالیت‌های ورزشی «به دلیل رعایت نکردن حجاب توسط دخترش» خبر داده بود.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.