ده‌ها شخصیت ادبی آزادی سه شاعر زندانی در ایران را خواستار شدند

شنبه, 24ام دی, 1401
اندازه قلم متن

دانیال قزلجایی

دانیال قزلجایی

در ادامه کوشش‌ چهره‌های فرهنگی جهان برای آزادی هر چه زودترِ اهالی فرهنگ و هنر که در اعتراضات اخیر ایران بازداشت شده‌اند، ۱۷۳ نویسنده، شاعر و هنرمند از ترکیه، لیبی، سوریه، عراق، ایران، چین، آمریکا و اروپا در نامه مشترکی بازداشت‌ها را غیر قانونی نامیده و بر لزوم احقاق آزادی آن‌ها تاکید کردند.

این شخصیت‌ها در نامه خود به‌ویژه به بازداشت علی‌ اسداللهی، دانیال قزلجایی و مهدی بهمن اشاره کرده و خواستار آزادی آنها شده‌اند.

ده‌ها شخصیت که نامه‌شان روز جمعه، ۲۳ دی، از سوی انجمن قلم، «پن» آمریکا، منتشر شد نوشته‌اند: «ادامه آزار، شکنجه و پیگرد نویسندگان ایران نقض آشکار آزادی بیان و آزادی وجدان آن‌هاست، در حالی که در قوانین خود ایران و بر اساس تعهدات قانونی دولت ایران در مورد پایبندی به قوانین بین‌الملل، می‌بایست در امان باشند.»

امضاکنندگان نامه افزوده‌اند که نیروهای حکومتی در ایران از روز ۲۶ شهریور امسال، در پی کشته شدن مهسا (ژینا) امینی، ۵۱۲ غیرنظامی بی‌گناه را «به طرز وحشیانه» به قتل رسانده و بیش از ۱۹ هزار معترض شامل فعالان، نویسندگان، روزنامه‌نگاران، دانشجویان و هنرمندان را بازداشت کرده و برخی را در محاکمه‌های ساختگی و اعتراف‌های اجباری محکوم کردند.

آنها همچنین با نویسندگانی که با دلیل اعتراض به ظلم، زن‌ستیزی و خشونت دولتی علیه زنان «به ناحق» دستگیر، شکنجه و حتی به اعدام محکوم می‌شوند، ابراز همبستگی کردند.

 

علی اسداللهی شاعر و منتقد ادبی و منشی کانون نویسندگان ایران از روز ۳۰ آبان در زندان فشافویه است. امضاکنندگان نامه او را «شاعری برجسته، الهام‌بخش و پیشرو در نسل خود» با کارنامه غنی انتشارات که در سطح بین‌المللی شناخته شده، توصیف کرده و به ترجمه آثار او به زبان‌های مختلف اشاره کرده‌اند.

دانیال قزلجایی، شاعر ۲۵ ساله ترکمن و دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق، روز چهارم آبان در گنبدکاووس بازداشت شد و با اتهام «محاربه» در خطر اعدام است. او شعری در ستایش زنان سروده بود.

 

مهدی بهمن شاعر و نویسنده در تهران پس از دو مصاحبه تلویزیونی با شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل به اتهام «جاسوسی» به اعدام محکوم شده است.

اورهان پاموک، نویسنده پرآوازه ترکیه و برنده نوبل ادبیات در صدر اسامی امضاکنندگان این نامه قرار گرفته است. بیشترین اسامی این فهرست نویسندگان و شاعران ترکیه‌ای هستند. آقای پاموک که به ایران نیز سفر کرده، بارها گفته بود که ایران مانند وطن دوم من است.

دو روز پیش از امضای این نامه نویسندگان عضو انجمن «پن» و بیش از ۷۰۰ شخصیت آکادمیک، فرهنگی و هنری ایرانی و جهانی نیز در نامه دیگری آزادی بازداشتی‌ها و پایان دادن به خشونت دولتی در ایران را درخواست کرده بودند.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.