سفر به ریزها؛ آشنایی سیستمی با علم نانو و فن­آوری نانو؛ فصل بیست و دوم

دوشنبه, 10ام بهمن, 1401
اندازه قلم متن

سفر به ریزها

آشنایی سیستمی با علم نانو و فن­آوری نانو[۱]

فصل بیست و دو و فایل صوتی بیست و دوم

نانوماشین‌های طبیعت و نانو روبات ها[۲]

با درود، من ریموند رخشانی هستم. در این سلسله از مقالات[۳] و فایل‌­های صوتی[۴]، کوشش می­کنم که علم نانو[۵] و فن­آوری نانو[۶] را (به زبان فارسی) از پایه، بنحوی سیستماتیک[۷] به دوستانی که علاقمند هستند، در حد توان، ارائه کنم[۸].

در واقع این مقالات، فصل­های کتاب جدیدی با همین نام (سفر به ریزها) هستند که سال­هاست بر روی آن پژوهش کرده و کار می­کنم و در دست تهیه است، و تصمیم گرفته­‌ام که پیشاپیش آن را، فصل به فصل، بطوری مجازی منتشر کنم.

از پژوهشگران و اندیشمندان عزیز خواهشمندم که لینک‌­ها را به دوستان و بویژه به جوانان دانش پژوه ما (که اغلب دسترسی نظام­مند برای آشنایی با علم و فن­آوری نانو[۹] – به زبان فارسی – ندارند) ارسال فرمایند. با احترام، ر. رخشانی 

 نانوماشین‌های[۱۰] طبیعت[۱۱] و نانو[۱۲] روبات[۱۳] ها[۱۴]

در سراسر کتاب “سفر به ریزها” انواع مختلف نانوموادی که دانشمندان ساخته­ا‌ند را معرفی کرده­ام، که این تلاش من می­تواند بسادگی شبهه­ای بوجود آورد که فن­آوری نانو شیوه­ای است که انسان‌ها اختراع کرده­ا‌ند. اما در واقع، طبیعت در ساختن نانومواد از ما انسان‌ها بسیار بهتر عمل می­کند[۱۵]. در این فصل کتاب، نگاهی می­افکنم به  مجموعه­ای از نانومواد و نانوماشین‌هایی که طبیعت ساخته­است که بسیار پیشرفته­تر از مصنوعات بشری هستند.[۱۶] امیدوارم که چنین نگاهی موجب تحسین ما به آنچه طبیعت در فرآیندی تکاملی و در مقیاسی نانویی[۱۷] انجام داده است، بیانجامد.

خوب، شاید می­بایست نخست به نانوماشین­هایی که بشر تاکنون ساخته، نگاهی بیاندازیم. تا اینجا به نانوماشین‌های مصنوعی نپرداخته‌ام و مسلما برخی از خوانندگان چنین انتظاری داشته ­ا‌ند. نمی­دانم کتاب تخیلی “طعمه[۱۸]” نوشته­ی مایکل کریچتون[۱۹] را خوانده ­اید، که در آن کتاب، او به روبات‌های مقیاس نانوی ساخته­ی بشر می­پردازد. آنها نانوروبات­هایی پلید هستند که می­خواهند جهان را کنترل کنند. هیچکس تاکنون چنین چیزی را ندیده ­است، زیرا که ما تاکنون قادر به ساخت نانوروباتی نشده­ایم[۲۰]. با توجه به سطح پیشرفت‌های علمی و فنی و کیفیت پژوهش‌های نانویی کنونی، چنین چیزی، در حال حاضر، غیرممکن است. بهمین دلیل بهتر است به آنچه تاکنون موفق به ساخت آن شده­ایم بپردازم[۲۱]، و به توانایی‌ها و محدودیت‌های‌شان[۲۲] اشاره کنم.

نخستین پرسش این است که ماشین‌ها چه می­کنند؟[۲۳] ماشین‌ها نوعی انرژی را به نوعی دیگر تبدیل می­کنند. برای نمونه بسیاری از آنها انرژی الکتریکی یا شیمیایی را به نیرو و یا به انرژی دیگری تبدیل می­کنند[۲۴].

————————

برای مطالعه متن کامل نوشته با فرمت پی دی اف لطفا اینجا کلیک کنید

———————-

برای شنیدن فایل صوتی فصل بیست و دوم در تلگرام لطفا اینجا کلیک کنید

——-

فصل بیست و یکم سفر به ریزها؛ آشنایی

سیستمی با علم و فن آوری نانو

[۱]

Rakhshani, Raymond. Systemic Introduction into Nanoscience and Nanotechnology. To Be Published in 2023, Createspace, Columbia, South Carolina.

[۲]

Nature’s Nanomachines and Nanorobots

[۳]

برای دسترسی به مقاله بشکل پی دی اف و همچنین به فایل صوتی، از “کیو آر کد” زیر با موبایل عکس گرفته و مستقیم به کانال تلگرام بروید

https://t.me/natureofscience

همچنین می توانید به کانال لینکدین زیر مراجعه فرمائید

https://www.linkedin.com/in/raymond-rakhshani-16628a5/detail/recent-activity/shares/

[۴]

با سپاس از دوست گرامی، جناب اسفندیار منفردزاده، که با مهر و دوستی آهنگ آغازین و پایانی “سفر به ریزها” را برای فایل ‌های صوتی من ساختند.

[۵]

“The Handbook of Nano Technology, Policy and Intellectual Property Law”, John C. Miller, et al, Hoboken New Jersey: John Wiley and Sons, 2005.

[۶]

چاپ و انتشار این مقالات و فایل‌ های صوتی بدون ذکر نام نویسنده (ر. رخشانی)  و مرجع، و هرگونه استفاده برای مقاصد خصوصی و اهداف انتفاعی بدون گرفتن مجوز از نویسنده اکیدا غیرقانونی است.

[۷]

Sanders, Wesley, C. Basic Principles of Nanotechnology. CRC Press, 2018.

[۸]

Sattler, Klaus, D. 21st Century Nanoscience – A Handbook: Industrial Applications. CRC Press, 2020.

[۹]

Ed Regis (Author), Dean Sluyter (Narrator), Audible Studios (Publisher.) Nano: The Science of Nanotechnology. Audible Studios, 2013.

[۱۰]

Duskin, Bob. Extreme Fudamentals of Technology: Second Edition. Amazon Kindle, 2020.

[۱۱]

Sattler, Klaus, D. 21st Century Nanoscience – A Handbook: Industrial Applications. CRC Press, 2020.

[۱۲]

Bertino, Massimo, F. Introduction to Nanotechnology. WSPC, 2022.

[۱۳]

Frankel, Felice, C. and Whitesides, George, M. No Small Matter: Science on the Nanoscale. Belknap Press of Harvard University, 2009

[۱۴]

Nanorobots and Nature’s Nanomachines

[۱۵]

Urban, Marek, W. Stimuli-Responsive Materials: From Molecules to Nature Mimicking Materials Design. Royal Society of Chemistry, 2019

[۱۶]

Petrow, Kate, and Patiry, Megan, and Jack, Amy, et al. Solace: Poetry of Nature. A. B. Baird Publishing, 2020

[۱۷]

Kannarath, Ashokan. Mimicking Nature: A Solution for Sustainable Development. PartridgeIndia, 2020

[۱۸]

Crichton, Michael, and Wilson, George. Prey. Harper Audio, 2003.

[۱۹]

Michael Crichton’s book “Prey”

[۲۰]

Sitti, Metin. Mobile Microrobotics. The MIT Press, 2017.

[۲۱]

Faungnawakij, Kajornsak, and Lau, Woei Jye, et al. Handbook of Nanotechnology Applications: Environment, Energy, Agriculture and Medicine. Elsevier, 2020.

[۲۲]

Their capabilities and limitations

[۲۳]

Frank, Malcolm, and Rohrig, Paul. What to Do When Machines Do Everything: How to Get Ahead in a World of AI, Algorithms, Bots and Big Data. Audible Studios, 2017

[۲۴]

Lacaze, Pierre-Camille, and LaCroix, Jean-Christophe. Nanotechnology and Nanomaterials for Energy. Wiley, 2021.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.