ایرانی‌ها در مهمترین ضیافت موسیقی جهان؛ لس‌آنجلس آماده «گرمی» می‌شود

یکشنبه, 16ام بهمن, 1401
اندازه قلم متن

آرشیو

رادیو فردا

شصت‌وپنجمین مراسم اهدای جوایز آکادمی ملی علوم و هنرهای ضبط که به «گرمی» شهرت دارد، یکشنبه ۵ فوریه در سالن «کریپتو دات‌کام» لس‌آنجلس برگزار می‌شود.
این مهمترین رویداد صنعت موسیقی جهان است و آکادمی جوایز خود را در ۹۱ شاخه گوناگون به چهره‌ها و گروه‌های برتر سال اهدا می‌کند.
در این دوره تعدادی از هنرمندان ایرانی نیز در میان نامزدها هستند که موجب اهمیت بیشتر مراسم برای هنردوستان ایرانی شده است.
شری نوروزی، خواننده ایرانی‌تبار که با نام هنری اسنو آلگرا فعالیت می‌کند، نامزد بهترین اجرای سنتی موسیقی «آر اند بی» شده است.
او هنگامی که خبر نامزدی‌‌اش در این بخش اعلام شد، در حساب کاربری خود در اینستاگرم، ضمن اشاره به «انقلابی» که در ایران جریان دارد، از همه خواست تا درباره بحران انسانی در این کشور و سال‌ها رنج ایرانیان آگاهی‌رسانی کنند.
این هنرمند ایرانی‌تبار در سال‌های اخیر به شهرت زیادی رسیده است و از ستاره‌های موسیقی آر اند بی محسوب می‌شود.

اما در بخش موسیقی «نیو ایج» یا موسیقی «نوین» گروه «خورشید سفید» با آلبوم «آینه اسرارآمیز» نامزد دریافت جایزه گرمی شده است.
به این ترتیب حمید سعیدی، هنرمند ایرانی ساکن لس‌آنجلس که به‌عنوان نوازنده مهمان با این گروه همکاری داشت، برای سومین بار نامزد گرمی شده است.

او در حساب کاربری خود در اینستاگرم با اشاره به روزهای خون، خشم، آتش، و اعتصاب در ایران، این نامزدی را به «جنبش انقلابی سرزمین مادری» و تمامی ایرانیان آزادی‌خواه تقدیم کرد.

امسال ترانه «برای» ساخته شروین حاجی‌پور نیز در یکی از بخش‌های جانبی آکادمی برای دریافت جایزه رقابت می‌کند.
این اثر اعتراضی یکی از گزینه‌های پیشنهادی برای دریافت جایزه جدید «دستاورد ویژه: بهترین ترانه برای دگرگونی اجتماعی» است و برنده آن را کمیته‌ای در آکادمی ملی علوم و هنرهای ضبط انتخاب می‌کند.
به گفته سایت آکادمی، آهنگ «برای» که به ‌عنوان سرود غیررسمی معترضان علیه حکومت ایران محبوبیت زیادی دارد، از شانس زیادی برای دریافت این جایزه جدید برخوردار است.

شروین حاجی پور - برای
شروین حاجی پور – برای

اما «فندنگو اَت دوال» (به انگلیسی : Fandango at the wall) نامزد دریافت بهترین آلبوم موسیقی جاز لاتین شده است.
این آلبوم توسط گروه موسیقی «الجا» به سرپرستی آرتورو اوفریل، هنرمند کوبایی آمریکایی، و از چهره‌های نامدار این سبک موسیقی تولید شده است.
صهبا مطلبی، نوازنده و آهنگساز ایرانی، در قطعه‌های مختلف این آلبوم تار نواخته است و همراه یا سایر هنرمندان در این افتخار سهیم است.
او در گفت‌وگو با صدای آمریکا با آرزوی صلح، آرامش، و روزهای روشن برای ایران، این افتخار را به تمامی مادران، خواهران، و ایرانیانی که «داغدار عزیزان از دست رفته» خود در اعتراضات سراسری اخیر تقدیم کرد.

صهبا مطلبی
صهبا مطلبی

مراسم امسال را ترور نوآ، کمدین و برنامه‌ساز مشهور اهل آفریقای جنوبی اجرا می‌کند.
بیانسه با آلبوم جدید خود و کسب ۹ نامزدی در شاخته‌های مختلف از سایر هنرمندان پیشی گرفته است.
از ستاره‌هایی که در مراسم هنرنمایی خواهند کرد می‌توان از ماری جی بلایج، برندی کارلی، استیو لیسی، لیزو، کیم پتراس، و سم اسمیت نام برد.
کاردی بی، شانیا تواین، بیلی کریستال، دوین جانسون، و جیل بایدن، بانوی اول آمریکا از جمله چهره‌هایی هستند که جوایز را اهدا می‌کنند.
مراسم اهدای جوایز گرمی، یکشنبه ۵ فوریه ساعت ۸ شب بوقت شرق آمریکا از شبکه تلویزیونی «سی‌بی‌اس» و سایت اینترتی «پارامونت پلاس» پخش خواهد شد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.