حمله بسیجیان به آموزشگاه زبان دخترانه در اسلامشهر و بازداشت دو نوجوان با اتهام نداشتن حجاب

پنجشنبه, 4ام اسفند, 1401
اندازه قلم متن

شامگاه چهارشنبه، سوم اسفند، گروهی از بسیجیان با حمله به یک آموزشگاه زبان دخترانه در اسلامشهر تعدادی از دختران را به بهانه نداشتن حجاب بازداشت کردند.

یکی از مخاطبان ایران‌اینترنشنال شب گذشته با ارسال ویدیو‌هایی، از حمله گروهی از بسیجیان به آموزشگاه زبان‌گستر در اسلامشهر خبر داد و گفت دو دختر نوجوان زبان‌آموز از سوی نیروهای بسیج بازداشت شده‌اند و این آموزشگاه هم پلمب شده است.

به گفته شاهدان، یورش نیروهای بسیجی به آموزشگاه با فیلمبرداری آن‌ها از کلاس‌ها همراه بوده است. 

بر اساس گزارش‌ها، شهروندان حاضر در محل، والدین و دختران زبان‌آموز اما در برابر حمله و بازداشت این نیروها مقاومت کرده و شعارهایی چون «مرگ بر بسیجی» سر دادند.

خشونت علیه زنان به ویژه دختران نوجوان به دلیل آنچه حکومت «کشف حجاب» می‌خواند چهار دهه سابقه دارد و در طول خیزش انقلابی مردم ایران با افزایش نافرمانی‌های مدنی زنان در مقابله با حجاب اجباری تشدید هم شده است.

بسیاری از فعالان حقوق زنان در ماه‌های گذشته هشدار داده بودند که اگرچه اندک گشایشی در آزادی‌های اجتماعی و انتخاب نوع پوشش زنان به ویژه در میان دانش‌آموزان و نوجوانان رخ داده اما جمهوری اسلامی در اندک فرصتی که به دست بیاورد، علیه مبارزه زنان برای برداشتن حجاب اجباری قد علم می‌کند.

به گفته این کنشگران، این اراده را با سخنرانی مقامات در نهادهای رسمی سرکوب مثل گشت ارشاد و نیروهای نظامی و انتظامی و ستاد امر به معروف می‌بینیم که می‌خواهند مقابل شهروندانی بایستند که تن به حجاب اجباری نمی‌دهند. 

از سوی دیگر، در طول چهار دهه، جمهوری اسلامی نیروهایی را تربیت کرده که اگرچه عضو رسمی نهادهای سرکوب نیستند اما به واسطه امتیازات و اختیاراتی که از حکومت گرفته‌اند، با تکیه بر «امر به معروف و نهی از منکر» در راستای سیاست‌های سرکوبگرانه نظام قدم برمی‌دارند.

زنان اما در طول این چهار دهه و به ویژه در جریان خیزش انقلابی، ممانعت از پوشیدن حجاب اجباری را به یک نافرمانی گسترده در سطح کشور تبدیل کرده‌اند.

جمهوری اسلامی اما به مقابله با این نافرمانی‌های مدنی پرداخته و مجازات‌های سنگینی را برای آنچه «کشف حجاب» و تبلیغ علیه پوشش مدنظر خود می‌خواند اعمال می‌کند.

فعالان حقوق زنان در این چهار دهه همواره بر این باور بوده‌اند که عبور از مساله حجاب اجباری برای جمهوری اسلامی به معنای این است که حکومت باید تمامی حقوق از دست رفته زنان را که در طول زمام‌داری خود از آنان گرفته، به آن‌ها پس دهد بنابراین از «حجاب» به‌عنوان یک اصل بنیادین دفاع می‌کند.

با وجود تشدید فشارها و تلاش حکومت برای سرکوب این شیوه‌های اعتراضی اما شماری از چهره‌های شناخته شده در هنر و ورزش هم با پیوستن به این موج نافرمانی مدنی، به جنبش عمومی زنان در مخالفت با حجاب اجباری پیوستند و روسری‌های خود را برداشتند.

از: ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.