ایرانیان به‌رغم کاهش ارزش پول ملی همچنان دومین خریدار بزرگ خانه در ترکیه هستند

سه شنبه, 8ام فروردین, 1402
اندازه قلم متن

رادیو فردا

زلزله‌های مهیب و پرتلفات اخیر ترکیه و کاهش شدید ارزش پول ایران در هفته‌های اخیر، شمار خانه‌هایی را که ایرانیان در ترکیه خریداری می‌کنند، کاهش داده اما آن را متوقف نکرده است.

براساس تازه‌ترین داده‌های انتشاریافته از سوی نهادهای رسمی ترکیه در روز ششم فروردین، ۹۷۲ واحد خانه و آپارتمان به نام ایرانیان در دو ماه ژانویه و فوریه سال ۲۰۲۳ در دفاتر اسناد رسمی ترکیه ثبت شد.

ایرانیان در این دو ماه پس از شهروندان روسیه همچنان در ردیف دومین خریداران مسکن در ترکیه هستند.

روس‌ها در این دو ماه ۲ هزار و ۷۴۰ ملک را به نام خود ثبت کردند. مردم روسیه در یک سال اخیر صدرنشین فهرست خریداران مسکن در ترکیه بوده‌اند در حالی که ظاهرا زندگی در کشور آن‌ها تحت تاثیر جدی جنگ قرار نگرفته است.

مردم اوکراین که روسیه به کشور آن‌ها حمله کرده، چهارمین خریدار ملک در ترکیه طی ماه‌های ژانویه و فوریه سال جاری میلادی بودند و ۲۹۹ خانه را به نام آن‌ها ثبت کردند.

ساکنین عراق نیز که در سال‌های گذشته همواره در میان کشورهای نخست خریدار ملک در ترکیه بوده‌ند، در دو ماه نخست سال جاری میلادی، ۴۰۲ واحد مسکن خریداری کرده و در ردیف سوم فهرست خارجی‌های صاحب خانه شده در ترکیه هستند.

پس از دو زلزله در ترکیه که از نظر قدرت در بیش از ۹ دهه اخیر سابقه نداشت و حدود ۵۰ هزار کشته برجای نهاد، میلیون‌ها تن از مردم این کشور بی‌خانمان شده و بسیاری از آن‌ها به سوی استانبول و شهرهای بزرگ دیگر روان شده‌اند. این وضعیت بهای مسکن را در این کشور افزایش داده است.

اما داده‌های نهادهای رسمی ترکیه نشان می‌دهد که فاجعه زلزله، فعلا مردم کشورهای همسایه را از خرید ملک در این کشور منصرف نکرده است.

ترکیه امیتاز شهروندی خود را به خارجیانی می‌دهد که مسکنی با ارزش ۴۰۰ هزار دلار آمریکا و بیشتر خریداری کنند. اما بسیاری از ایرانیان در دو سال اخیر مسکن را با بهایی بسیار کمتر، با امید برخورداری از اجازه اقامت سالانه، خریداری کرده‌اند.

در سال ۲۰۲۲، شمار کل املاکی که ایرانیان در ترکیه خریداری کردند، ۸ هزار و ۲۲۳ واحد شد که به دلیل سقوط پول ایران، کمتر از سال‌های قبل بود.

شماری از احزاب اپوزیسیون ترکیه در سال‌های گذشته از سیاست دولت رجب طیب اردوغان برای اعطای شهروندی به خریداران خارجی ملک در این کشور انتقاد کرده و گفته بودند اگر به قدرت برسند، این قانون را ادامه نخواهند داد.

انتخابات ترکیه حدود شش هفته دیگر در روز ۲۴ اردیبهشت برگزار می‌شود.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.