گرمایش زمین: ماهی‌ها برای زنده ماندن به سمت آب‌های سردتر فرار می‌کنند

پنجشنبه, 11ام خرداد, 1402
اندازه قلم متن

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که در نتیجه گرمایش زمین ماهی‌ها در سراسر جهان به سمت آب‌های سردتر فرار می‌کنند

 بی بی سی فارسی

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که در نتیجه گرمایش زمین، ماهی‌ها در سراسر جهان به سمت آب‌های سردتر فرار می‌کنند.

محققان دانشگاه گلاسکو در اسکاتلند دریافته‌اند که اکثر جمعیت ماهی‌ها برای خنک ماندن به قطب شمال و جنوب یا به سمت آب‌های عمیق‌تر از آنچه معمولا در آن زندگی می‌کنند، حرکت می‌کنند.

این کوچ از آن رو است که در پی گرمایش جهانی، دمای دریا نیز در حال افزایش است. این پدیده روی تولید مثل، رشد و حتی هضم مواد غذایی ماهی‌ها تاثیر می‌گذارد.

بسیاری از ماهی‌ها در دمای مشخصی از دریا قادر به زنده ماندن هستند، بنابراین حتی افزایش اندک این دما نیز می‌تواند زیستگاه این موجودات دریایی را برای آنان غیرقابل زیست بسازد.

برخی از ماهی‌ها ممکن است بتوانند بدن خود را با دمای جدید تطابق دهند، اما اکثر آنها نقل مکان به زیستگاهی جدید را تنها گزینه برای بقا می‌دانند.

گرمایش جهانی منجر به کاهش جمعیت ماهی‌ها در جهان نیز شده و حتی در برخی نقاط گونه‌های ماهی به طور کلی ناپدید شده‌اند.

دانشمندان می‌گویند که این تغییرات در زندگی موجودات دریایی تا هفت برابر سریع‌تر از حیوانات ساکن در خشکی بوده است.

طی این مطالعه زندگی ۱۱۵ گونه مختلف ماهی در هفت اقیانوس در سراسر جهان مورد بررسی قرار گرفته و کسانی که روی آن کار می‌کنند می‌گویند این اولین باری است که مطالعه‌ای در چنین مقیاس جهانی انجام شده است.

گرمایش جهانی منجر به کاهش جمعیت ماهی‌ها در جهان نیز شده و حتی در برخی نقاط گونه‌های ماهی به طور کلی ناپدید شده‌اند

منبع تصویر،GETTY IMAGES

این معضل چه پیامدی در آینده خواهد داشت؟

کارولین دامز، نویسنده اصلی این مطالعه می‌گوید در آب‌هایی که دما سریع‌تر در حال افزایش است، ماهی‌ها بیشتر به سوی آب‌های عمیق‌ در حرکت هستند.

او گفت: «احتمالا سرعت گرمایش در برخی از مناطق در حدی سریع باشد که ماهی‌ها فرصت سازگاری با محیط را نداشته باشند و از همین رو جابه‌جایی بهترین استراتژی آنان برای مقابله با گرمایش و زنده‌ ماندن است».

پروفسور شان کلین، نویسنده ارشد این مطالعه گفت: ما هنوز نمی‌دانیم که این جابه‌جایی چگونه بر زنجیره‌های غذایی و اکوسیستم ماهی‌ها در این مناطق تاثیر می‌گذارد.

او در ادامه توضیح داد: اگر طعمه این گونه‌ها نیز کوچ نکنند و یا اگر این گونه‌ها در زیستگاه جدید خود به یک مزاحم مهاجم مبدل شوند، ممکن است با عواقب جدی روبرو باشیم.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.