حذف موفق‌ترین رشته‌ توپی در تاریخ ورزش زنان ایران از کاروان اعزامی به چین

چهارشنبه, 4ام مرداد, 1402
اندازه قلم متن

تمرین تیم هندبال زنان

تمرین تیم هندبال زنان

مهدی رستم‌پور

هندبال زنان ایران با وجود صعود تاریخی در هر سه رده نوجوانان، جوانان و بزرگسالان به مسابقات قهرمانی جهان، از کاروان اعزامی به بازی‌های آسیایی حذف شده است.

هندبال زنان با درخشش مستمر در تمام رده‌های سنی، در فهرست تیم‌های حاضر در بازی‌های آسیایی هانگژو گنجانده شده بود، با این حال ستاد عالی بازی‌های آسیایی در ویرایش نهایی، این تیم را کنار گذاشته است.

تبعیض جنسیتی در ایران هنگام اعزام‌ تیم‌های ورزشی همواره با بهانه‌هایی از قبیل ضعف تیم‌های زنان و تفاوت کیفی با رقبا توجیه می‌شود.

در عکسی که خبرگزاری فارس از نشست ستاد عالی بازی‌ها منتشر کرده، ۱۴ مرد و فقط یک زن حضور دارند، جلسه‌ای که اردیبهشت از تأیید حضور زنان هندبالیست در هانگژو خبر داد و درباره مردان، تصمیم به بررسی مجدد گرفته شد. اما در نهایت و بدون ادای توضیح، اعزام زنان لغو شد.

این در حالی است که تیم مردان راهی چین می‌شود.

خدیجه قانع مربی تیم ملی زنان می‌گوید: «کاش وزارت ورزش و کمیته المپیک بارها قول اعزام هندبال زنان به هانگژو را نداده بودند. متأسف هستیم که کمیته روی حرفش نماند و تیم را حذف کرد. اگر قرار باشد با همین دیدگاه پیش بروند، پس زنان ورزشکار چه زمانی پیشرفت خواهند کرد؟ صرفاً هندبال را نمی‌گویم و منظورم همه ورزش زنان است.»

محدودیت‌های اعزام در رشته‌هایی از ورزش زنان که تلویزیون حکومتی ایران پخش می‌کند، کمتر است. مانند تیراندازی که درگیری تن به تن وجود ندارد یا قایقرانی که لباس‌ها دیده نمی‌شود و ۱۴ قایقران زن اعزام خواهند شد.

اما ورزش‌هایی مانند فوتبال، والیبال، هندبال و بسکتبال زنان که تصاویر قهرمانانش بارها با اعتراض مقامات مذهبی، سیاستمداران تندرو و رسانه‌های حکومتی مواجه شده، شرایط متفاوتی دارند.

طبق نابرابری جنسیتی در سیاست‌های ورزشی جمهوری اسلامی، این رشته‌ها به بازی‌های آسیایی چین که مراسم افتتاحیه‌اش کمتر از دو ماه دیگر برگزار می‌شود اعزام نمی‌شوند.


بیشتر در این باره:

الهام حسینی، ملی‌پوش وزنه‌برداری: اردوهای تیم زنان منوط به تشکیل اردوهای مردان است

روزنامه البرز ورزشی درباره حذف زنان هندبالیست نوشت:‌ «هندبال بانوان تنها رشته توپی است که چنین دستاوردی داشته و در سه رده سنی جهانی شده. ستاد عالی، اشتباه و تبعیض نابخشودنی و بزرگی مرتکب شده و فرصت را از بانوان ایران به ناحق گرفته و ضربه‌ای مهلک به ورزش بانوان وارد کرده.»

پیشرفت هندبال زنان ایران باعث شد فاطمه خلیلی دروازه‌بان تیم ملی لژیونر شود. او که در رقابت‌های جهانی مقابل نروژ به عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب شد، در لیگ رومانی بازی خواهد کرد.

حضور هندبال زنان ایران در مسابقات جهانی، جرقه یا رخدادی استثنایی نبود و این تیم بار دیگر ضمن اجازه حضور در مسابقات جهانی، با تیم‌های آلمان، لهستان و ژاپن همگروه شده است.

خانم قانع مربی تیم ملی زنان به خبرگزاری ایسنا گفته است: «آیا همه تیم‌هایی که به بازی‌های آسیایی اعزام شده‌اند، روی سکو رفته‌ و مدال آورده‌اند؟ پس چرا این انتظار را از زنان دارند؟ حذف از کاروان، اجحاف و شوک به هندبال زنان بود. بازیکنان بیش از چیزی که فکر کنید ناراحتند. چرا قول داده شده اما اعزام نمی‌شوند؟»

در این بین، پنج ژیمناست مرد راهی بازی‌های آسیایی خواهند شد، رشته‌ای که هرگز در این مسابقات صاحب مدال نشده، گرچه طبیعی است که هر رشته‌ای، از حق رقابت و تجربه‌اندوزی در رویدادهای قاره‌ای برخوردار باشد.

درباره جودو، ستاد اعلام کرده است که اعزام‌شان «با نگاه حمایتی» بوده است. اما چرا این حمایت از موفق‌ترین تیم رشته‌های توپی در تاریخ ورزش زنان ایران دریغ شد؟

مریم یوسفی از ملی‌پوشان هندبال می‌گوید: «سرخوردگی برای‌مان خواهد ماند.در همه جلساتی که با وزیر و معاونت زنان داشتیم قول اعزام دادند. هندبال زنان در همه رده‌ها نتایج درخشانی کسب کرده اما از کاروان حذف شده. خیلی ناراحت‌کننده است چون هر چه تلاش کنیم فایده ندارد و به جای توانمندی، سلیقه‌ها اعمال می‌شود.»

آیا هندبال زنان ایران در آسیا شانس مدال ندارد؟ یوسفی می‌گوید: «دو دوره در قهرمانی آسیا چهارم شدیم و اختلاف زیادی با تیم‌های روی سکو نداریم. اما حالا با حذف‌مان فاصله بیشتر می‌شود. دوست داریم علت این حذف را بدانیم.»

پرش‌ها و جهش‌های بلند و متعدد در رشته‌های پر تحرکی مانند بدمینتون «ستاد عالی» را وادار کرده تا زنان این رشته را هم کنار بگذارند. دوچرخه‌سواری نیز درخواست افزایش سهمیه زنان را داشت که موافقت نکرده‌اند.

یگانه کرمانی که از فهرست بازی‌های آسیایی حذف شده، به خبرگزاری ایسنا می‌گوید: «شوک بزرگی بود. دیگر رویای المپیک برای بدمینتون‌ بر باد می‌رود. چه آینده‌ای برای زنان بدمینتون‌باز وجود خواهد داشت؟ رنکینگ جهانی را ببینید. رتبه زنان و من، بالاتر از رنکینگ مردان است.»

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.