افزایش تهدید دانشجویان و معلمان؛ نظام از بازگشایی دانشگاه‌ها و مدارس می‌ترسد

پنجشنبه, 19ام مرداد, 1402
اندازه قلم متن

اعتراضات سال گذشته دانشجویان دانشگاه هنر تهران

در خیزش سراسری سال گذشته، دانشگاه‌ها و مدارس ایران از کانون‌های اصلی شکل‌گیری اعتراضات سراسری علیه جمهوری اسلامی و علیه خامنه‌ای بوده‌اند

امیرحسین میراسماعیلی 

حدود یک ماه تا بازگشایی دانشگا‌ه‌ها و مدارس در ایران باقی مانده است و به‌دلیل هم زمانی آن با سالگرد خیزش سراسری ۱۴۰۱، نیروهای امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی از ترس شکل‌گیری مجدد تجمع‌های اعتراضی، به احضار، تهدید و بازداشت گسترده دانشجویان و معلمانی که به وضع موجود انتقاد دارند اقدام کرده‌اند.

کانال تلگرامی شورهای صنفی دانشجویان ایران خبر داده است که ماموران سرکوبگر در نهادهای امنیتی طی روزهای اخیر، تعداد زیادی از دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس را به‌صورت تلفنی برای بازجویی احضار کرده‌اند. این احضارها اغلب بدون ذکر نام نهاد امنیتی یا بیان دلیل آن صورت گرفته است.

همچنین در برخی موارد پس از آنکه دانشجویان به این تماس‌ها پاسخ نداده‌اند، ماموران با خانواده‌‌های دانشجویان تماس گرفته و فرزندان آن‌ها را تهدید کرده‌اند.

این کانال تلگرامی نوشت:‌ «به‌نظر می‌رسد این اقدامات در‌پی فرارسیدن سالگرد قتل مهسا امینی و هراس سیستم سرکوب از اعتراضات دانشجویی، با انگیزه ایجاد رعب و وحشت میان دانشجویان صورت گرفته است. در سال گذشته نیز نهادهای امنیتی بارها به این حربه متوسل شدند و دانشجویان بسیاری را احضار و تهدید کرده و در نهایت آنان را به امضای تعهدنامه‌ای مبنی بر عدم شرکت در اعتراضات مجبور کردند.»

شورهای صنفی دانشجویان ایران تاکید کرده‌اند که مطابق قانون، احضار تلفنی شهروندان «هیچ‌گونه وجاهت قانونی ندارد، احضاریه باید به‌صورت کتبی ابلاغ شود و شهروندان هیچ‌گونه الزام قانونی و حقوقی برای پاسخ‌‌گویی به تماس‌های تلفنی نهادهای امنیتی و احضار تلفنی ندارند.»

هم‌زمان، خبرهایی از احضار امنیتی ده‌ها دانشجوی منتقد در استان‌های تهران، مازندران، گیلان، کردستان، آذربایجان شرقی و همدان در کانال‌های تلگرامی منتسب به دانشجویان این دانشگاه‌ها منتشر شده است.

از آبان سال گذشته و پس از حدود یک ماه اعتصاب و حاضر نشدن دانشجویان معترض بر سر کلاس‌های درس، بازداشت گسترده این دانشجویان در محوطه دانشگاه‌ها، خوابگاه‌ها، منازل آنان یا مسیر دانشگاه‌ها اوج گرفت. همچنین موج کم‌سابقه‌ای از محرومیت دانشجویان منتقد، از تحصیل و امکانات رفاهی، در کنار پرونده‌سازی حراستی‌ها در دانشگاه‌ها، موجب شد تا اعتراضات گسترده دانشجویی و سر دادن شعارها علیه مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی فروکش کند.

در همان هنگام، انتشار یک فایل صوتی در رسانه‌های اجتماعی و برخی رسانه‌ها از یکی از مدیران وزارت اطلاعات با نام مستعار «شکوهی» نشان داد که برخی مدیران امنیتی در نظام جمهوری اسلامی با بازگشایی دانشگاه‌ها پس از گذشت حدود دو سال تعطیلی و نیمه‌تعطیلی به دلیل کرونا، مخالف بوده‌اند و آن را به‌دلیل شکل‌گیری اعتراضات گسترده دانشجویی، «اشتباه بزرگ نظام» تفسیر کردند.

از سوی دیگر و در ادامه سرکوب معلمان و فعالان صنفی فرهنگیان در ایران، لیدا اسماعیلی، به بازنشستگی پیش از موعد و علیرضا همتی، به چند ماه انفصال از خدمت محکوم شد و همچنین از فرنگیس قشقایی نیز برای حاضر نشدن در اعتراضات صنفی، تعهد گرفته شد.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان، روز چهارشنبه ۱۸ مردادماه، در کانال تلگرامش نوشت که لیدا اسماعیلی، از فعالان صنفی البرز و گیلان، طی حکمی به بازنشستگی پیش از موعد و تقلیل گروه محکوم شده است.

این شورا در خبر دیگری آورده است که حکم سه ماه انفصال از خدمت علیرضا همتی، فعال معلمان آبدانان ایلام، با رای قطعی دادگاه تجدیدنظر هیئت تخلفات کشور تایید شده است. شرکت در تجمعات صنفی، هم‌زمان با خیزش سراسری سال گذشته مردم ایران، از‌جمله اتهام‌های علیرضا همتی است.

فرنگیس قشقایی، معلم بازنشسته استان خوزستان و از فعالان صنفی ساکن کرج، نیز خبر داد که به‌تازگی دو مامور نیروی انتظامی با در دست داشتن حکم دادستانی، به منزل او مراجعه کرده‌ و برای شرکت نکردن در اعتراضات آینده مردمی، از او تعهد کتبی گرفته‌اند. این فعال صنفی آبان‌ماه سال گذشته به‌ اتهام شرکت در اعتراضات سراسری بازداشت و پس از گذشت سه ماه با قید وثیقه آزاد شد.

معلمان زیادی طی سالیان اخیر در سراسر ایران در اعتراض به وضعیت وخیم معیشتی و رسیدگی نکردن دولت به مطالبات آنان، تجمعات گسترده‌ای را که به بازداشت‌های گسترده و صدور ده‌ها حکم سنگین زندان علیه آنان منجر شد برگزار کردند.

در خیزش سراسری اخیر، دانشگاه‌ها و مدارس ایران از کانون‌های اصلی شکل‌گیری اعتراضات سراسری علیه جمهوری اسلامی بودند و اکنون به‌ نظر می‌رسد دستگاه‌های امنیتی تلاش می‌کنند تا پیش از رسیدن به سالگرد قتل مهسا امینی، آن دسته از فعالان صنفی که سال گذشته در اعتراضات حضور داشتند را با بازداشت، تهدید و ترساندن اعضای خانواده، به انفعال برسانند، تلاش‌های سرکوبگرانه‌ای که پخش اعلامیه‌های مختلف در خیابان‌ها و رسانه‌های اجتماعی که گروه‌های مختلف را به ازسرگیری اعتراضات تشویق می‌کند، احتمال موفقیت‌آمیز بودن آن را ضعیف کرده است.

از: ایندیپندنت

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.