امیرحسین میراسماعیلی: بلیت پروازهای داخلی نایاب شد؛ تمام شهروندان در اسارت مراسم حکومتی اربعین

شنبه, 28ام مرداد, 1402
اندازه قلم متن

امیرحسین میراسماعیلی

جمهوری اسلامی برای بهره‌برداری تبلیغاتی تلاش می‌کند با صرف هزینه‌های چندهزار میلیاردی و ارائه خدمات بهتر به زائران، شمار بیشتری از شهروندان ایرانی را راهی سفر عراق کند

شلوغی فرودگاه‌های ایران و نایاب شدن بلیت‌های داخلی-public media

ناوگان هوایی جمهوری اسلامی در ماه‌های اخیر به‌دلیل کمبود هواپیماهای مسافربری برای حمل‌ونقل شهروندان، با مشکلات زیادی روبه‌رو بوده است و در خردادماه نیز متوسط زمان تاخیر پرواز خطوط هوایی ایران به ۹۴ دقیقه افزایش یافته بود، اما کنون حکومت جمهوری اسلامی با اختصاص ده‌ها هواپیمای خطوط داخلی به مراسم حکومتی اربعین برای انتقال زائران به عراق، موجب شده است بلیت بسیاری از مسیرهای داخلی نایاب شود.

بر اساس گزارش شهروندان ایرانی در رسانه‌های اجتماعی و همچنین بررسی‌های ایندیپندنت فارسی، اکنون برای سفر هوایی از پایتخت به شهرهایی همچون شیراز، مشهد، کرمان یا اهواز، هیچ بلیتی برای خرید وجود ندارد و در وب‌سایت‌های فروش بلیت، اولین پروازهای موجود برای سفر به این شهرها یا بازگشت به تهران، برای ۳۰ تا ۴۰ روز آینده که مراسم اربعین تمام می‌شود قابل‌خریداری است.

همچنین بسیاری از شهروندان خبر داده‌اند بلیت‌هایی که در هفته‌ها و ماه‌های گذشته برای انجام سفر هوایی طی روزهای اوایل شهریور خریداری کرده بودند، حالا بدون اعلام قبلی به یک‌باره لغو شده‌اند و پاسخ شرکت‌های هوایی در مقابل اعتراض مسافران نیز این است که «هواپیما نداریم و همه خطوط را به اربعین اختصاص داده‌اند.»

اکنون این مشکل برای انجام سفرهای جاده‌ای و ریلی در داخل ایران نیز مانند سال‌های قبل، با شروع حرکت زائران به سمت مرزها دوچندان شده است و به جز اتوبوس‌ها و قطارهایی که به سمت مرز عراق حرکت می‌کنند، امکان پیدا کردن بلیت اتوبوس و قطار برای سفر به نقاط دیگر ایران بسیار سخت شده است.

مراسم اربعین که به مناسبت سالگرد چهلمین روز کشته شدن امام سوم شیعیان در ایران برگزار می‌شود، در سال‌های اخیر به مراسمی برای تبلیغ جهانی تشیع، جذب بیشتر هواداران داخلی و خارجی و یک گردهمایی حکومتی برای جمهوری اسلامی تبدیل شده است تا پروپاگاندای مطلوب نظام شیعه بیشتر نشر پیدا کند.

درحالی که وضعیت اقتصادی اکثر شهروندان ایرانی درحال حاضر به‌هیچ‌عنوان مطلوب نیست و فقر و بیکاری روزبه‌روز گسترده‌تر می‌شود و با وجود انتقاد شدید شهروندان در رسانه‌های اجتماعی، مقام‌های جمهوری اسلامی به دستور علی خامنه‌ای هرساله بودجه برگزاری مراسم اربعین را افزایش می‌دهند و از طرفی تمامی امکانات داخلی مانند اتوبوس‌های شهری، خودروهای دولتی، خطوط ریلی و پروازهای داخلی را برای خدمت به زائران اربعین بسیج می‌کنند.

مدیران شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی در هفته گذشته اعلام کرده‌اند که قرار است طی روزهای جاری قطار ایران-کربلا زائران را از تهران با قطار چهار ستاره تا شلمچه، سپس با اتوبوس در مسیر ۳۰ کیلومتری تا بصره و سپس با قطار عراقی از بصره تا کربلا منتقل کند؛ اتفاقی که با توجه به کمبود شدید واگن‌های قطار در ایران، به توقف فعالیت بسیاری از خطوط ریلی در نقاط دیگر ایران منجر خواهد شد.

در همین حال، مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی -‌به‌عنوان نهاد بالادستی سازمان هواپیمایی کشوری- اعلام کرده است که وزارتخانه متبوعش برای برگزاری مراسم اربعین در سال جاری بیش از سه‌ هزار میلیارد تومان هزینه خواهد کرد.

او ضمن بیان اینکه ۶۰ درصد تردد زائران اربعین از مرز مهران و مسیر استان ایلام است، گفت این گذرگاه «شاهراه اصلی تردد زوار» است و به همین دلیل، در سال‌های اخیر توسعه، بهسازی، تعریض، و اصلاح آن مورد توجه جدی بوده است.

تمرکز دولت ابراهیم رئیسی بر بهسازی گذرگاه مسافران اربعین در استان ایلام در حالی است که ایلام از محروم‌ترین استان‌های ایران است و مردم آن با تنگناهای مالی بسیاری مواجه‌اند.

پیش از این محمد محمدی‌بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در ایران، اوایل مردادماه، از کمبود ۳۷۰ فروند هواپیما در ایران خبر داده و گفته بود: «در حالی که ایران به ۵۵۰ فروند هواپیما نیاز دارد، شرکت‌های هواپیمایی در ایران تنها ۱۸۰ فروند هواپیما دارند.» مشکلی که مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری و همچنین شرکت‌های هوایی دلیل اصلی آن را تحریم‌های غرب برای جلوگیری از فروش هواپیمای نو و قطعات هواپیماهای قدیمی به ایران عنوان می‌کنند.

محمد محمدی‌بخش، اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲، نیز فاش کرده بود که ۳۳۰ هواپیمای مسافربری در ایران به‌دلیل نبود قطعات تعمیری، بیش از ۱۰ سال است که زمین‌گیر شده‌اند.

در همین حال، برخی از خبرگزاری‌ها در ایران در گزارش‌هایی خبر داده‌اند که به‌دلیل افزایش بی‌رویه هزینه نگهداری، تعمیر و پرواز هواپیماها، در شرایطی که قیمت بلیت‌های مسافری به اندازه تورم افزایش نمی‌یابد، شماری از شرکت‌های هوایی عمدا هواپیماها را زمین‌گیر کرده‌اند تا متحمل ضرر نشوند.

خبرگزاری انتخاب، تیرماه ۱۴۰۲، نوشته بود: «تحریم‌های سنگین باعث شده است که صنعت هوانوردی از توسعه باز بماند و در شرایط کنونی امکان خرید هواپیما وجود نداشته باشد و اگر هم چنین امکانی فراهم باشد، به‌دلیل تحریم‌ها و البته کمبود منابع مالی ناممکن است. اما آیا مشکل فقط این است؟ آیا واقعا تحریم عامل است یا اینکه شرکت‌ها منابع مالی کافی برای تعمیر هواپیما‌ها را ندارند و اگر هم داشته باشند، احتمالا این کار را انجام نمی‌دهند، زیرا با بلیت‌های ارزان حتی اگر این ناوگان زمین‌گیرشده را وارد خطوط کنند، اساسا برای آن‌ها سودآوری ندارد و فقط و فقط هزینه‌های تعمیر و نگهداری بالا خواهد رفت.»

به گفته برخی تحلیل‌گران، جمهوری اسلامی تلاش می‌کند با صرف هزینه‌های چندهزار میلیاردی برای سفر هواداران و نیروهای خود به کشورهای عراق و سوریه، به نوعی آن‌ها را برای سرکوب خیزش‌های مردمی در آینده تشویق کند و همچنین از میان حاضران در مراسمی همچون اربعین نیز نیروهای تازه‌نفس و جوان‌تر را به سپاه خود بیفزاید.

از: ایندیپندنت 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.