رونمایی از ابزار «ضد سانسور» جدید گوگل هم‌زمان با سالگرد خیزش انقلابی

شنبه, 25ام شهریور, 1402
اندازه قلم متن

صدای امریکا

شرکت گوگل هم‌زمان با سالگرد خیزش انقلابی و در واکنش به محدودیت‌های اینترنتی اعمال شده در اعتراضات سال ۱۴۰۱ از سوی جمهوری اسلامی، ابزار ضد سانسور تازه‌ای را برای توسعه‌دهندگان برنامه‌های موبایل و کامپیوتر منتشر کرد.

مرکز رشد «جیگسا» (Jigsaw) وابسته به گوگل که در زمینه آزادی اینترنت فعالیت می‌کند، کیت توسعه نرم‌افزاری ویژه‌ای را منتشر کرده است که به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهد ابزارهای دور زدن سانسور را به سادگی در محیط برنامه‌های خود ادغام کنند.

این کیت نرم‌افزاری که بر پایه وی‌پی‌ان «اوت‌لاین» (Outline) توسعه داده شده، گام تازه گوگل در پاسخ به سرکوب دیجیتال سال گذشته علیه شهروندان ایران است.

وینیسیوس فورتونا، مهندس ارشد جیگسا گفت در حالی که ایده کیت توسعه نرم‌افزاری اوت‌لاین سال‌ها پیش مطرح شد اما ارائه آن پاسخ مستقیمی به محدودیت‌های اینترنتی ایران است.

او همچنین یادآور شد در پاییز سال گذشته به دنبال شدت یافتن فیلترینگ در ایران، تعداد کاربران نسخه اندروید اوت‌لاین بیش از هزار و ۵۰۰ درصد افزایش پیدا کرده بود.

در سال گذشته تلاش جمهوری اسلامی برای مسدودسازی ابزارهای دسترسی آزاد به اینترنت، از جمله اوت‌لاین و دیگر وی‌پی‌ان‌ها موجب شده بود مجموعه‌های ارائه‌دهنده خدمات دور زدن فیلترینگ به شکل مداوم برنامه‌های خود را منطبق با تغییرات جدید به‌روز رسانی کنند.

حالا به گفته گوگل، این کیت توسعه نرم‌افزاری ضمن ارائه قابلیت مقابله با سانسور اینترنتی در اپلیکیشن‌ها، برنامه‌نویسان را قادر می‌سازد تا به‌روز رسانی‌های مرتبط با تغییرات فیلترینگ را به شکلی کارآمدتر و سریع‌تر ارائه دهند.

در حال حاضر چندین گروه و شرکت آنلاین از ادغام این کیت در اپلیکیشن‌های خود خبر داده‌اند.

بر اساس گزارش «ام‌آی‌تی تکنولوژی ریویو»، وب‌سایت «بالاترین» از جمله مجموعه‌هایی است که قصد دارد این کیت را به اپلیکیشن اندروید خود اضافه کند.

مهدی یحیی‌نژاد، بنیانگذار این مجموعه تاکید کرده است این فن‌آوری می‌تواند به افراد بسیاری به ویژه آن‌هایی که آشنایی کمتری با فن‌آوری دارند کمک کند تا به محتوای سرویس‌های فیلتر شده دسترسی داشته باشند.

به گفته او استفاده از وی‌پی‌ان به سطحی از تسلط بر فن‌آوری نیاز دارد و همین‌طور مصرف باتری بالاتری را می‌طلبد. به همین خاطر ادغام این کیت نرم‌افزاری در برنامه‌ها می‌تواند استفاده از اپلیکیشن‌ها را برای کاربران ساده‌تر کند.

گوگل سال گذشته هم‌زمان با خیزش انقلابی ایرانیان لینک دسترسی به وی‌پی‌ان اوت‌لاین را در صفحه اول موتور جست‌وجوی خود قرار داد.

با این حال مقام‌های جمهوری اسلامی از آن زمان تاکنون تلاش کرده‌اند با اعمال محدودیت روی پروتکل‌های مختلف وی‌پی‌ان، دسترسی به ابزارهای دور زدن سانسور را بیش از پیش محدود کنند.

گزارش منتشر شده از سوی شرکت «سرفشارک» (Surfshark) که در زمینه ارائه دسترسی آزاد به اینترنت فعالیت می‌کند نشان می‌دهد در شش ماهه ابتدایی سال جاری میلادی، ایران بیشترین اختلالات اینترنتی در جهان را داشته است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.