پروژه صداها؛ نسخه جدیدی از آهنگ «برای» با همخوانی بیش از ۱۶ هزار داوطلب منتشر شد

شنبه, 1ام مهر, 1402
اندازه قلم متن

صدای آمریکا

در سالگرد کشته‌شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد، نسخه جدیدی از آهنگ «برای» شروین حاجی‌پور، خواننده ایرانی، به زبان‌های انگلیسی و فارسی با اجرای بیش از ۱۶ هزار داوطلب منتشر شد.

آهنگ‌ «برای»، به‌عنوان سرود غیررسمی اعتراضات سراسری ایران، محبوبیت زیادی دارد و سال گذشته موفق به دریافت جایزه «دستاورد ویژه : بهترین ترانه برای دگرگونی اجتماعی»، از جوایز جانبی گرمی شد.

نسخه جدید این آهنگ با عنوان «برای- زن زندگی آزادی»، شنبه چهارم فوریه ۲۰۲۳ در استودیوی موسیقی «هِنسِن» در شهر لس‌آنجلس، با حضور تعداد قابل توجهی از هنرمندان، ‌چهره‌های برجسته، و هنردوستان ایرانی و آمریکایی ضبط شد.

این پروژه موسیقایی با نام «صداها» توسط تیلور هَنسِن، نوازنده و آهنگساز سرشناس آمریکایی، حمید سعیدی، آهنگساز و برنده جایزه گرمی، و سازمان غیرانتفاعی «زن زندگی آزادی» به مدیریت کتی امیری یونسی شکل گرفته است.

 

تیلور هنسن به صدای آمریکا می‌گوید: «موسیقی پیشتر وسیله‌ای قدرتمند برای تقویت جنبش آزادی زنان بوده است. آهنگ برای از شروین حاجی‌پور، توجه میلیون‌ها نفر را جلب کرد. او شجاعانه این اثر را با جهان به اشتراک گذاشت تا علیه اقدامات هولناکی که در ایران صورت می‌گیرد، فریاد بزند.»

این هنرمند آمریکایی در ادامه می‌افزاید: «برای نسخه جدید، با الهام از آهنگ زیبای برای، از همه افرادی که معتقد به پایان دادن به این خشونت نفرت‌انگیز هستند، دعوت کردیم تا در جلسه ویژه ضبط شرکت کنند و به هنرمندانی از سراسر جهان بپیوندند که در تولید این پروژه مشارکت دارند.»

به گفته تیلور هنسن، شانزده هزار نفری که در ضبط این آهنگ شرکت داشتند، نماینده بیش از شانزده هزار شهروند ایرانی هستند که به دلیل اعتراض مسالمت‌آمیز به جمهوری اسلامی، توسط نیروهای حکومتی بازداشت شدند، آنها صدای بی‌صداها بودند.»

ضبط «برای- زن زندگی آزادی»
ضبط «برای- زن زندگی آزادی»

استودیوی هِنسِن، مکانی در لس‌آنجلس است که ۳۸ سال پیش، آهنگ مشهور «ما جهان هستیم» با حضور ده‌ها ستاره بزرگ موسیقی جهان برای کمک به قحطی‌زدگان آفریقا ضبط شد و از نظر نمادین ارزش و جایگاه خاصی دارد.

علاوه بر افرادی که در استودیو حاضر شدند، عده زیادی نیز پس از ثبت نام در صفحه ویژه‌ای در تارنمای سازمان «برای زن زندگی آزادی»، از طریق یک اپلیکیشن صداهای خود را ضبط کردند و برای تهیه‌کنندگان فرستادند.

کتی امیری یونسی، وکیل ایرانی و‌ مدیر سازمان غیرانتفاعی «زن زندگی آزادی»، به صدای آمریکا می‌گوید: «تیلور هنسن از هنگام آغاز اعتراضات سراسری در ایران، همراهی بسیاری با معترضان داشت و تحت تأثیر جنبش آزادی‌خواهی ایرانیان قرار گرفت. او از دریافت جایزه گرمی توسط شروین حاجی‌پور خیلی خوشحال بود و می‌خواست کاری برای کمک به مردم ایران انجام دهد.»

ایده شکل‌گیری این آهنگ توسط تیلور هنسن، حمید سعیدی، و کتی امیری یونسی با هدف حمایت از جنبش «زن زندگی آزادی» و با مشارکت هنرمندان ایرانی، آمریکایی، و اعضای آکادمی ملی علوم و هنرهای ضبط آمریکا شکل گرفت.

ضبط «برای- زن زندگی آزادی»
ضبط «برای- زن زندگی آزادی»

به گفته خانم امیری یونسی، داوطلبان در گروه‌های ۲۵۰ نفری در استودیو حاضر می‌شدند و بصورت جمعی دو بخش کوتاه از آهنگ را به فارسی و انگلیسی می‌خواندند، از این صداها همراه با اجرای خوانندگان اصلی، و قسمت‌هایی از اجرای اولیه شروین حاجی‌پور در ساخت نسخه جدید استفاده شد.

تعدادی از مدیران و اعضای آکادمی ملی علوم و هنرهای ضبط آمریکا نیز از جمله داوطلبانی بودند که در جلسه ضبط آهنگ شرکت کردند.

بخش‌های اصلی این اثر توسط تیلور هنسن، و گروهی از هنرمندان مطرح آمریکایی مانند بن فولدز، رایان کابررا، کاسدی پوپ، دارن کریس، و خوانندگان ایرانی از جمله لیلا فروهر، شهبال شب‌پره، حمید طالب‌زاده، و عرفان اجرا شده است.

کتی امیری یونسی می‌گوید: «تیلور هنسن، پیشنهاد نامزدی این آهنگ در بخش بهترین اجرای جهانی را بصورت رسمی به آکادمی ملی علوم و هنرهای ضبط آمریکا ارائه کرده است. این اثر با هدف حمایت از مردم ایران تولید شده است و فریاد آزادی‌خواهی آنها را از طریق موسیقی به گوش جهانیان می‌رساند.»

به گفته خانم امیری یونسی، موفقیت این آهنگ از نظر حرفه‌ای نیز برای جامعه ایرانی مهم است، و در صورت کسب جایزه گرمی، اسامی تمامی خوانندگان ایرانی که در اجرای آن مشارکت داشتند، در آکادمی ثبت خواهد شد.

آکادمی ملی علوم و هنرهای ضبط اسامی نامزدهای جایزه گرمی را در ماه نوامبر اعلام می‌‌کند و مراسم اهدای جوایز در ماه فوریه ۲۰۲۴ در لس‌آنجلس برگزار می‌شود.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.