با ممنوعیت کشت خشخاش از سوی طالبان، تولید تریاک در افغانستان ۹۵ درصد کاهش یافته است

یکشنبه, 14ام آبان, 1402
اندازه قلم متن

از اف ای – بر اساس گزارش آژانس مواد مخدر سازمان ملل، پس از ممنوعیت کشت مواد مخدر در آوریل ٢٠٢٢ توسط طالبان، تولید تریاک در افغانستان حدود ٩‬۵ درصد کاهش یافته است. این در حالی ست که از سوی دیگر، کشاورزان این کشور بیش از یک میلیارد دلار درآمد حاصل از فروش تریاک را از دست داده‌اند. در جدیدترین گزارش دفتر مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل متحد آمده است که کسب درآمدهای کمتر در زنجیره تامین مواد افیونی، می‌تواند فعالیت‌های غیرقانونی دیگری مانند قاچاق اسلحه، قاچاق انسان و یا مواد مخدر مصنوعی را تحریک کند.

تصویری از تخریب یک مزرعه تریاک در شرق کابل توسط نیروهای پلیس. افغانستان  / 13 آوریل 2013
تصویری از تخریب یک مزرعه تریاک در شرق کابل توسط نیروهای پلیس. افغانستان / ۱۳ آوریل ۲۰۱۳ AP – Rahmat Gul

بنا بر گزارش دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد که امروز منتشر شد، کشت خشخاش در افغانستان در سال جاری میلادی‬ از ٢٣‬٣‬ هزار هکتار به تنها ۱۰ هزار و ۸۰۰ هکتار رسیده که این کاهش، سقوط ٩‬۵ درصدی عرضه تریاک از ۶‬٢٠٠ تن در سال ٢٠٢٢ به تنها ٣‬٣‬٣‬ تن در سال ٢٠٢٣‬ را در پی داشته است.

بر این اساس، کاهش شدید کشت خشخاش، برای بسیاری از جوامع روستایی آسیب پذیر که به درآمد حاصل از آن متکی بودند، عواقب انسانی فوری در بر داشته است. درآمد کشاورزان از فروش محصول خشخاش در سال جاری میلادی بیش از ٩‬٢ درصد کاهش یافته و از ١٣‬۶‬٠ میلیون دلار (در سال ٢٠٢٢) به ١١٠ میلیون دلار رسیده است.

مقامات سازمان ملل می‌گویند انتظار می‌رود انقباض شدید اقتصاد تریاک، عواقب گسترده‌ای برای افغانستان در بر داشته باشد چرا که صادرات مواد افیونی تا پیش از ممنوعیت اعمال شده از سوی طالبان، بین ٩‬ تا ١۴‬ درصد از تولید ناخالص داخلی ملی را تشکیل می‌داد. 

در جدیدترین گزارش دفتر مقابله با مواد مخدر سازمان ملل همچنین بر نیاز فوری به حمایت بیشتر از جوامع روستایی افغانستان برای ساختن “آینده‌ای عاری از تریاک” تاکید شده است.

غاده ولی، مدیر اجرایی دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل، ضمن اشاره به اینکه ساکنان افغانستان، جهت هضم شوک درآمد از دست رفته و برای رفع ضروری ترین نیازها و نجات جان خود، به کمکهای بشردوستانه فوری احتیاج دارند، می‌گوید افغانستان نیاز مبرمی به سرمایه گذاری قوی در “معیشت پایدار” دارد تا به دور از تریاک، فرصت‌های دیگری را برای شهروندانش فراهم کند.

دفتر مبارزه با مواد مخدر و مواد مخدر سازمان ملل متحد، پیشتر در گزارش ماه سپتامبر خود هشدار داده بود که با کاهش کشت خشخاش، کشف و ضبط مواد مخدر مصنوعی در افغانستان افزایش یافته و این کشور به سریعترین تولیدکننده مت‌آمفتامین در جهان تبدیل شده است.

ساکنان افغانستان با خشکسالی، مشکلات شدید اقتصادی و پیامدهای مداوم دهه‌ها جنگ و بلایای طبیعی دست و پنجه نرم می‌کنند. علاوه بر این، رکود به وجود آمده در پی توقف تامین مالی بین المللی که اقتصاد دولت سابق تحت حمایت غرب را تقویت می‌کرد، مردم این کشور را به سوی فقر، گرسنگی و اعتیاد سوق می‌دهد.

زمانی که طالبان در اوت ٢٠٢١ قدرت را به دست گرفت، افغانستان بزرگترین تولیدکننده تریاک در جهان و یکی از منابع اصلی تامین هروئین در اروپا و آسیا بود.

این گروه سپس متعهد شد که صنعت کشت مواد مخدر افغانستان را از بین ببرد. ممنوعیت رسمی کشت خشخاش در آوریل ٢٠٢٢، ضربه سنگینی به صدها هزار کشاورز و کارگر که برای بقای خود به درآمد حاصل از این محصول متکی بودند، وارد کرد.

تا سال ٢٠٢٣‬، هنوز هم ارزش صادرات مواد افیونی افغانستان اغلب از صادرات قانونی این کشور بیشتر بود.

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.