سازمان عفو بین‌الملل: احمدرضا جلالی در معرض خطر اعدام تلافی‌جویانه قرار دارد

شنبه, 2ام دی, 1402
اندازه قلم متن

ایران اینرتنشنال

عفو بین‌الملل با اشاره به تایید محکومیت حمید نوری در دادگاه سوئد، اعلام کرد احمدرضا جلالی، پژوهشگر ایرانی-سوئدی، در معرض خطر اعدام تلافی‌جویانه قرار دارد. یک مقام این سازمان گفت شواهد فزاینده تهدید مقام‌های ایرانی برای اجرای حکم اعدام این زندانی محبوس در ایران را نشان می‌دهد.

دیانا الطحاوی، معاون دفتر خاورمیانه و شمال آفریقا در عفو بین‌‌الملل به افزایش شدید اعدام‌ها در ایران از آبان‌ماه امسال اشاره کرد و گفت: «شواهد فزاینده حاکی از آن است که مقام‌های جمهوری اسلامی تهدید می‌کنند حکم اعدام احمدرضا جلالی را به تلافی درخواست‌های برآورده نشده‌شان و با هدف ایجاد انحراف در مسیر عدالت در سوئد اجرا خواهند کرد.»

الطحاوی اضافه کرده که «بازی بی‌رحمانه با جان و زندگی احمدرضا جلالی، یلافاصله پس از آنکه دادگاه تجدید نظر در سوئد حکم حبس ابد حمید نوری، مقام سابق زندان‌های ایران را به خاطر نقش او در کشتار زندانیان در سال ۱۳۶۷ تایید کرد، این نگرانی را تشدید می‌کند که مقام‌های جمهوری اسلامی احمدرضا جلالی را گروگان نگه داشته‌اند تا سوئد را وادار به مبادله زندانی کنند.»

او از جامعه جهانی و سوئد خواست فورا از جمهوری اسلامی بخواهند هرگونه طرحی برای اعدام احمدرضا جلالی را متوقف کنند و او را آزاد کنند.

دادگاه تجدید نظر استکهلم روز سه‌شنبه ۲۸ آذر رای دادگاه بدوی و حکم حبس ابد صادر شده برای حمید نوری، مقام سابق قضایی جمهوری اسلامی را به اتهام مشارکت در کشتار زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷ تایید کرد.

حمید نوری با نام مستعار «حمید عباسی» ۱۸ آبان ۱۳۹۸ در فرودگاه آرلاندا در استکهلم بازداشت شد و ۲۳ تیر ۱۴۰۱ با رای دادگاه بدوی منطقه‌ای استکهلم، با دو اتهام «جنایت جنگی» و «قتل» حکم حبس ابد گرفت که در سوئد برابر با ۲۵ سال حبس است.

در بیانیه عفو بین‌الملل با استناد به اطلاعاتی که خانواده احمدرضا جلالی ارائه کرده‌اند اشاره شده که یکی از مقام‌های قوه قضائیه جمهوری اسلامی، روز اول دی‌ماه در ملاقات با احمدرضا جلالی در زندان اوین هشدار داد که حکم اعدام او به زودی اجرا خواهد شد.

درحالی‌که احمدرضا جلالی در سال ۱۳۹۵ یعنی دو سال پیش از ‌دستگیری حمید نوری بازداشت شده، این مقام جمهوری اسلامی گفته که سوئد، حمید نوری را برای تحت فشار قرار دادن جمهوری اسلامی برای آزادی احمدرضا جلالی نگه داشته است.

سازمان عفو بین‌الملل پیش از این در اردیبهشت ۱۴۰۱ خواستار انجام تحقیق شفاف و مستقل برای بررسی وضعیت احمدرضا جلالی بر اساس کنوانسیون‌های بین‌المللی علیه گروگانگیری، از سوی دولت‌های سوئد و بلژیک شده بود.

احمدرضا جلالی، پزشک و پژوهشگر ایرانی-سوئدی است که اردیبهشت سال ۱۳۹۵ به دعوت دانشگاه‌های تهران و شیراز به ایران سفر کرد اما پس از شرکت در همایش‌های علمی بازداشت و به «جاسوسی» متهم شد.

ابوالقاسم صلواتی، قاضی دادگاه انقلاب، برای او حکم اعدام صادر کرد و این حکم در دیوان عالی کشور تایید شد.

جلالی هرگز اتهام جاسوسی را نپذیرفته و گفته پرونده‌سازی برای او و صدور این حکم به دلیل نپذیرفتن درخواست همکاری با سپاه پاسداران و جاسوسی از کشورهای غربی بوده است.

جمهوری اسلامی با بازداشت خودسرانه اتباع خارجی یا شهروندان دوتابعیتی در تلاش برای اعمال فشار بر کشورهای غربی به منظور برآوردن خواسته‌های خود است.

پارلمان اروپا در آذرماه امسال با تصویب قطعنامه‌ای بازداشت خودسرانه اتباع اتحادیه اروپا به وسیله جمهوری را محکوم کرد و خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط احمدرضا جلالی، یوهان فلودروس، دیپلمات سوئدی، جمشید شارمهد، شهروند ایرانی-آلمانی و ناهید تقوی، زندانی ۶۸ ساله ایرانی-آلمانی شد.

در بخشی از این قطعنامه از اتحادیه اروپا خواسته شد در راستای مقابله با سیاست گروگان‌گیری جمهوری اسلامی با ایجاد یک کارگروه ویژه در مورد ایران به خانواده‌های بازداشت‌شدگان کمک کند و اقداماتی از جمله صدور هشدارهای مضاعف در مورد بازدید از ایران را برای جلوگیری موثر از گروگان‌گیری بیشتر آغاز کند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.