یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا، ایران را به «نوع جدیدی از همکاری با القاعده» متهم کرد

پنجشنبه, 3ام اسفند, 1402
اندازه قلم متن

جیمز روبین

جیمز روبین نماینده ویژه دولت آمریکا و هماهنگ کننده در مرکز تعامل جهانی در وزارت خارجه آمریکا حکومت ایران را متهم کرد که به دنبال دامن زدن به هرج و مرج در سطحی بین المللی است

جیمز روبین، رئیس مرکز تعامل جهانی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید بر اساس اسنادی که کشورش به دست آورده، جمهوری اسلامی ایران «نوع جدیدی از همکاری با القاعده» را آغاز کرده است.

آقای روبین که در هفته جاری در لندن در نشستی با خبرنگاران سخن می‌گفت، در تشریح نوع «همکاری جدید ایران و القاعده»، جمهوری اسلامی را متهم کرد که از عواملش در منطقه برای حمایت از القاعده بهره می‌برد.

او گفت: «جمهوری اسلامی نه تنها در داخل مرزهای خود به رهبران القاعده پناه داده، بلکه در خارج ایران عناصر خود را برای حمایت از القاعده به کار گرفته است.»

به گفته این مقام عالی‌رتبه وزارت خارجه آمریکا، شماری از گروه‌های مورد حمایت ایران در منطقه با هویت‌های جعلی سرگرم تبلیغ برای القاعده هستند.

بعد از حمله هفتم اکتبر حماس به خاک اسرائیل و کشته شدن ده‌ها هزار غیر نظامی فلسطینی در حمله‌های اسرائیل، فضای سیاسی خاورمیانه بیشتر از قبل ملتهب شده است.

از نظر جیمز روبین، جمهوری اسلامی تلاش دارد تا با حمایت بیشتر از حماس و همکاری با القاعده چهره‌ای جدید از خود به نمایش بگذارد؛ چهره ای که بتواند نیروهای افراط گرای سنی مذهب را با خود همراه کند.

او گفت: «تفکر مذهبی حاکم بر ایران، انطباق چندانی با گروههای تندروی سنی ندارد که شیعیان را از دایره اسلام خارج می دانند، ولی جمهوری اسلامی می‌خواهد با حمایت از این گروهها، به هرج و مرج و بی‌نظمی در خاورمیانه دامن بزند و جهان را بحران مواجه کند.»

در ماههای اخیر حوثی‌های یمن در دریای سرخ و تنگه باب‌المندب به چندین کشتی تجاری حمله کرده‌اند. این حمله‌ها واکنش آمریکا و ائتلافی از کشورهای متحد آن را به دنبال داشته است.

جمیز روبین می گوید که حکومت ایران در برنامه ریزی برای این حمله ها به حوثی ها کمک می‌کند و دولت آمریکا از این موضوع آگاه است.

این فعالیتهای ایران از نظر آقای روبین به موازات انتشار اخبار و اطلاعات نادرست در خاورمیانه گامی دیگر برای برهم زدن نظم در سطحی بین المللی است تا به اقتصاد جهانی لطمه بزند و بر زندگی عادی مردم در سطحی جهانی اثر منفی بگذارد.

او می گوید که آمریکا و متحدانش از این فعالیتهای ایران آگاه هستند، به همین دلیل او در لندن با نمایندگان ائتلافی بیشتر از ۳۰ کشور سرگرم رایزنی می کند. اشاره او به ائتلافی موسوم به ائتلاف شکست دولت اسلامی عراق و شام است که در سپتامبر سال ۲۰۱۴ برای ایجاد یک گروه بین الملی در جهت مهار گروه داعش ایجاد شد.

آقای روبین همچنین ایران را متهم کرد که «ادر کنار روسیه و چین به شکلی سازمان یافته و در سطحی بین المللی در حال انتشار اخبار ساختگی و اطلاعات نادرست است».

به گفته مدیر مرکز تعامل جهانی در وزارت خارجه آمریکا، هر سه کشور با استفاده از «هویت‌های جعلی در فضای اینترنت و شبکه های اجتماعی» سرگرم دروغ پراکنی و جنگ تبلیغاتی علیه غرب هستند.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.