مجموعه فعالان از گزارش و نتیجه گیری کمیته حقیقت یاب سازمان ملل استقبال می کند

جمعه, 18ام اسفند, 1402
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران با انتشار بیانه ای از گزارش کمیته حقیقت یاب سازمان ملل در خصوص نقض حقوق بشر و جرائم علیه بشریت، به خصوص تعقیب جنسیتی علیه زنان و دختران در جریان اعتراضات “زن، زندگی، آزادی” استقبال کرد. مجموعه فعالان با حمایت حقوقی سازمان لاهه نهاد آپرایتز، شواهد و تحلیل های حقوقی خود را در دسامبر ۲۰۲۳ برای شناسایی جرائم بر مبنای آزار جنسیتی و سیاسی به این کمیته ارائه کرده بود. اعتراضات سراسری در ایران، که به دنبال مرگ مهسا ژینا امینی شکل گرفت، با خشونت منزجر کننده ای سرکوب شد، و نیاز مبرم به پاسخگویی و عدالت برای قربانیان را نشان داد. گزارش کمیته حقیقت یاب بر ضرورت اقدام فوری علیه مصونیت مرتکبین و اکتشاف مسیرهای پاسخگویی بین‌المللی و داخلی تأکید دارد.

متن کامل بیانیه این نهاد را در ادامه بخوانید:

مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران از یافته‌های ارائه‌شده توسط کمیته حقیقت یاب سازمان ملل در مورد جمهوری اسلامی ایران در خصوص نقض جدی حقوق بشر و جرائم علیه بشریت که علیه جمعیت غیرنظامی، به ویژه زنان و دختران، در جریان اعتراضات “زن، زندگی، آزادی” انجام شده است، استقبال می‌کند.

برای دانلود نسخه کامل گزارش روی تصویر کلیک کنید

این مجموعه به طور خاص، از نتیجه گیری کمیته حقیقت یاب مبنی بر ارتکاب جرم علیه بشریت به خاطر آزار جنسیتی استقبال می‌کند.

در دسامبر ۲۰۲۳، مجموعه فعالان به همراه سازمان شریک خود، آپرایتز، شواهد و تحلیل‌های حقوقی مفصلی در مورد وقوع جرم علیه بشریت بر بستر تعقیب بر مبنای جنسیت و باور سیاسی به این کمیته ارائه داد و از آن نهاد خواست که وقوع چنین جرائمی را در گزارش خود به رسمیت بشناسد.

اعتراضات سراسری در ایران، که با مرگ تراژیک مهسا ژینا امینی در بازداشت آغاز شد، با خشونت شدید حکومتی مواجه شد. این سرکوب ها منجر به از دست رفتن صدها زندگی و بر جای گذاشتن آسیب‌های جبران‌ناپذیر برای افراد متعدد شد. استفاده نامتناسب و غیرقابل توجیه از قوه قهریه توسط نیروهای امنیتی علیه اعتراضات مسالمت‌آمیز نشان‌دهنده بی‌اعتنایی آشکار به حقوق و آزادی‌های اساسی مردم ایران بود.

نقض‌های مستند، از جمله کشتارهای فراقضایی، شکنجه، تجاوز، ناپدیدسازی‌های اجباری، و آزار جنسیتی، بر ضرورت پاسخگویی و عدالت برای قربانیان و بازماندگان تأکید می‌کند.

گزارش جامع کمیته حقیقت یاب بر ضرورت اقدام فوری برای رسیدگی به مصونیت سیستماتیکی که مرتکبین نقض حقوق بشر در ایران و نقض کنندگان قوانین بین‌المللی از آن برخوردار هستند، تاکید می‌کند.

به باور این مجموعه انکار سیستماتیک دادرسی منصفانه و محاکمه عادلانه توسط دولت، به همراه سرکوب مداوم مخالفت‌ها و انکار حقوق اساسی، فرهنگی از مصونیت و گریز از مجازات را برای نقض‌هایی که به دهه‌ها بازمی‌گردد، تداوم می‌بخشد.

ابتکار دادگستر وابسته به مجموعه فعالان بعنوان پایگاه اطلاعاتی از ناقضان حقوق بشر، از تعهد کمیته حقیقت یاب به ثبت اطلاعات مسئولان و انجام تحقیقات در مورد هویت‌ عاملان مستقیمی که جرائم را “مرتکب، آمریت، درخواست کرده یا تحریک کرده‌اند”، استقبال می‌کند. مجموعه فعالان معتقد است که این نوع تحقیقات حیاتی است.

مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران همچنین از بحث در مورد راه‌های پاسخگو کردن جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین الملل استقبال کرده و کشورهای عضو را تشویق می‌کند تا راه‌های پاسخگویی بین‌المللی و داخلی را همانطور که در گزارش توصیه شده است، کاوش کنند.

در نهایت، مجموعه فعالان کشورهای عضو شورا را تشویق می‌کند تا اطمینان حاصل کنند که مأموریت کمیته حقیقت یاب به همراه مأموریت گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مورد ایران در پنجاه و پنجمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل تجدید می‌شود تا حفظ مؤثر شواهد برای استفاده در روندهای حقوقی آینده تضمین شود.

مجموعه فعالان به تلاش های خود برای همکاری با کشورهای عضو، شرکا، و کمیته حقیقت یاب در طول جلسات پیش رو، ادامه خواهد داد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.