از «قدیمی‌ترین پیتزا فروشی تهران»‌ تا کافه‌های مشهد؛ دومینوی پلمب کسب‌وکارها بر سر حجاب

چهارشنبه, 29ام فروردین, 1403
اندازه قلم متن

بی بی سی فارسی

با افزایش سخت‌گیری‌ برای اعمال حجاب اجباری در ایران، موج پلمب کسب‌وکارها هم در شهرهای مختلف از سر گرفته شده است.

صفحه اینستاگرام پیتزا داوود که به «قدیمی‌ترین پیتزافروشی تهران» معروف است، امروز (چهارشنبه) خبر داد به دلیل «عدم رعایت حجاب» پلمب شده است.

دیروز هم خبر پلمب کتابفروشی ژیرا را در سنندج که معتلق به ژینا مدرس‌گرجی، فعال حقوق زنان است، منتشر شد.

بر اساس گزارش‌ها، در روزهای گذشته چندین واحد صنفی در مشهد به دلیل عدم رعایت حجاب پلمب شده‌اند.

این اولین باری نیست که حکومت برای اعمال حجاب اجباری به کسب‌وکارها فشار می‌آورد تا برای زنان محدودیت ایجاد کند.

در برخی از روایت‌ها در شبکه‌های اجتماعی آمده که به تعدادی از واحد‌های صنفی هشدار داده شده است که در صورت پلمب مجدد، با جریمه مواجه خواهند شد.

افزایش فشار بر روی کسب و کارها برای اعمال حجاب اجباری و هم‌زمانی آن با بالا گرفتن تنش میان ایران و اسرائیل واکنش‌های زیادی را در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشته‌است.

کاربران زیادی جمهوری اسلامی را به «جنگ با مردم» هم‌زمان با حمله به اسرائیل متهم کرده‌اند.

مصطفی فقیهی، صاحب‌ امتیاز سایت خبری انتخاب، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «اسرائیل می‌گوید به دنبال حمله است. تندروها اما در تهران گردان‌های گشت ارشاد به پا کرده و دومینوی پلمب در کافی‌شاپ‌ها به راه انداخته‌اند. کدام جاهلی دیده‌اید که به وقت پیکار، دو پا بر خرخره خودی بفشارد؟»

برخی از کاربران هم از گذاشتن «چوب لای چرخ کسب‌وکارهای کوچک» در شرایط اقتصادی کنونی انتقاد کرده و گفته‌اند که این رویکرد حکومت بر موج نارضایتی‌ها دامن می‌زند.

گروهی هم می‌گویند که هدف از این کار قرار دادن «مردم در مقابل مردم» است تا از طریق کسب‌‌وکار، زنان را تحت فشار بگذارند. برخی از صاحبان کسب‌وکارها گفته بودند که حتی در صورت پلمب شدن حاضر نیستند زنان را ملزم به رعایت حجاب کنند.

عده‌ای هم می‌گویند که «برای آزادی باید هزینه داد» و زنان به اشکال مختلف این فشار را تجربه کرده‌اند و همچنان به مقاومت در قبال حجاب اجباری ادامه می‌دهند.

علیرغم فشارهای حکومت، زنان بسیاری همچنان با پوشش اختیاری در اماکن عمومی حاضر می‌شوند.

 

طرح «نور» برای مقابله با آنچه حکومت ایران «مقابله با بی‌حجابی» می‌خواند، از روز شنبه (۲۵ فروردین) آغاز شده است.

از آن زمان، تصاویر، روایت‌ها و گزارش‌های پرشماری از برخورد خشن پلیس، ضرب و شتم و بازداشت زنان بر سر حجاب منتشر شده است.

فحاشی، ضرب و شتم، «استفاده از شوکر و تعرض جنسی» از جمله روایت‌هایی است که زنان در روزهای گذشته از مواجهه‌شان با پلیس نوشته‌اند. برخی از کاربران هم از مشاهدات خود از ضرب و شتم زنان و انتقال آنها به ون‌های پلیس گفته‌اند.

برخی از کاربران گفته‌اند حضور دوباره ون‌های پلیس و برخورد خشن ماموران باعث ترس می‌شود اما کاربرانی هم گفته‌اند که فشارهای حکومت کارساز نیست و بسیاری از زنان دیگر زیر بار حجاب اجباری نمی‌روند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.