وزیر سابق ارتباطات: در دولت فعلی سرعت اتصال به شبکه افزایش یافته نه اینترنت

شنبه, 22ام اردیبهشت, 1403
اندازه قلم متن

ایران اینترنشنال

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر سابق ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات با رد ادعاهای اخیر دولت ابراهیم رئیسی مبنی بر بالا رفتن سرعت اینترنت در کشور گفت آن‌چه تاکنون افزایش یافته است، صرفا سرعت اتصال به شبکه است.

آذری جهرمی با انتشار مطلبی در کانال تلگرام خود در واکنش به سخنرانی اخیر رئیسی در قم درباره پوشش ۷/۵ میلیونی شبکه فیبر نوری، تاکید کرد در حال حاضر تعداد مشترکان فیبر نوری از ۲۰۲ هزار مشترک در سال ۱۴۰۰ تنها به ۳۵۶ هزار مشترک رسیده است.

پیش از این عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات دولت فعلی وعده داده بود با گسترش شبکه فیبر نوری در کشور سرعت اینترنت برای مشترکین تا ۱۰۰ برابر افزایش خواهد یافت.

این ادعا با در نظر گرفتن شرایط جاری دسترسی به اینترنت در کشور، وعده‌ای غیر واقعی به حساب می‌آید.

هم‌زمان با شعار دادن‌های دولت مبنی بر افزایش کیفیت اینترنت، آمارهای داخلی و خارجی نشان می‌دهند وضعیت دسترسی مردم به اینترنت در سال‌های گذشته وخیم‌تر شده است.

روز گذشته علیرضا بزرگمهری، کارشناس فن‌آوری اطلاعات، در گفت‌وگو با وب‌سایت خبری انتخاب گفت دولت رئیسی درک درستی از اقتصاد دیجیتال ندارد.

او با «عجیب» خواندن اختلالات اینترنت در روزهای گذشته یادآور شد دولت فعلی در حال استفاده از تمام روش‌های ممکن برای افزایش محدودیت‌هاست.

این کارشناس فن‌آوری تاکید کرد در هر بازه چهار ماهه حدود هشت درصد از ترافیک اینترنت کاهش پیدا کرده است.

در همین راستا گزارش جامع شرکت خدمات ابری کلودفلر نشان می‌دهد اینترنت ایران در سال ۲۰۲۳ شاهد کاهش ۲۶/۱۶ درصدی ترافیک بوده است.

دولت در پیش‌نویس اولیه سند برنامه پنج‌ ساله هفتم توسعه، وزارت ارتباطات را مکلف کرده بود نسبت ترافیک داخلی به کل ترافیک اینترنت را به ۷۰ درصد برساند.

هر چند این بخش از نسخه نهایی سند یاد شده حذف شد اما شواهد نشان می‌دهند وزارت ارتباطات و زیرمجموعه‌های آن به‌ویژه شرکت ارتباطات زیرساخت، تمام تلاش خود را برای عملی کردن این هدف به کار گرفته‌اند.

بهمن ماه سال گذشته، انجمن تجارت الکترونیک تهران با انتشار گزارشی اعلام کرد رییس‌جمهوری از اختیارات و کنترل کافی برای بهبود کیفیت اینترنت کشور برخوردار است و بیش از هر کس دیگری باید در مورد کیفیت اینترنت پاسخگوی مردم باشد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.