سازمان ملل: ۲۰ درصد جمعیت غزه بار دیگر آواره شدند

سه شنبه, 25ام اردیبهشت, 1403
اندازه قلم متن

تصویری از ۳۱ ماه مارس؛ یک خودروی سازمان ملل در رفح در حال عبور است

تصویری از ۳۱ ماه مارس؛ یک خودروی سازمان ملل در رفح در حال عبور است

سازمان ملل اعلام کرد یکی از کارکنان این سازمان روز دوشنبه در حین انتقال به بیمارستانی در جنوب غزه کشته و یک نفر دیگر زخمی شد. در همین حال، گزارش این سازمان حاکی است که پس از دستور اسرائیل مبنی بر «خروج فوری» ساکنان رفح و گسترش عملیاتش در جنوب نوار غزه، ظرف یک هفته گذشته، ۲۰ درصد از جمعیت غزه بار دیگر آواره شدند.

بنابر این گزارش کارکنان سازمان ملل با یک وسیله نقلیه به سمت بیمارستانی اروپایی در نزدیکی رفح در حال حرکت بودند که به آنها حمله شد. سازمان ملل درباره مسئول این حمله اظهارنظری نکرده است.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل با ابراز تأثر عمیق از کشته شدن یک کارمند این سازمان به خانواده او تسلیت گفت.

فرحان حق از سخنگویان سازمان ملل گفت که «دبیرکل تمامی حملات به کارکنان سازمان ملل را محکوم می‌کند و خواستار تحقیقات کامل است.»

ارتش اسرائیل می‌گوید تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که این خودرو در یک منطقه جنگی هدف قرار گرفته است و از مسیر آن اطلاعی در دست نبوده است.

وزارت امور خارجه اردن اما حمله روز دوشنبه به خودروی سازمان ملل در شهر رفح در جنوب نوار غزه و کشته شدن یک کارمند و زخمی شدن یک کارمند اردنی سازمان ملل را محکوم کرد و آن را نتیجه گسترش عملیات نظامی اسرائیل در رفح خواند.

آقای گوترش در بیانیه‌ای جداگانه اعلام کرد که بیش از ۱۹۰ کارمند سازمان ملل از آغاز درگیری‌ها در غزه کشته شده‌اند.

تشدید جنگ در شمال و جنوب غزه

پیش از هشدار اخیر اسرائیل برای تخلیه بخش‌هایی از رفح، تخمین زده می‌شد که در این شهر حدود ۱/۵ میلیون فلسطینی پناه گرفته‌اند که اغلب آنها از بخش‌های دیگر به جنوب پناه برده بودند

منبع تصویر،GETTY IMAGES

توضیح تصویر،پیش از هشدار اخیر اسرائیل برای تخلیه بخش‌هایی از رفح، تخمین زده می‌شد که در این شهر حدود ۱/۵ میلیون فلسطینی پناه گرفته‌اند که اغلب آنها از بخش‌های دیگر به جنوب پناه برده بودند

همزمان در حالی که اسرائیل حملات خود به رفح ادامه می‌دهد، غیرنظامیان فلسطینی بیشتری از این شهر پرتراکم در جنوب باریکه غزه گریخته‌اند.

در شمال غزه هم بار دیگر جنگ تشدید شده است.

سازمان ملل می‌گوید دستورات اخیر مبنی بر تخلیه و عملیات نظامی، امدادرسانی را به شدت با مشکل مواجه کرده است.

بنابر اعلام سازمان ملل کودکان در غزه از سوء تغذیه حاد رنج می‌برند.

اسرائیل علاوه بر رفح، کمپ آوارگان جبالیا در شمال باریکه را هدف قرار داده است.

ارتش اسرائیل می‌گوید در این مناطق حماس در حال سازماندهی مجدد است.

پیش از این، آمریکا و دیگر متحدان اسرائیل بارها نسبت به حمله گسترده به رفح ابراز نگرانی کرده‌اند.

شب گذشته گردان‌های قسام شاخه نظامی حماس اعلام کردند که تماس با گروهی از جنگجویان که از چهار گروگان اسرائیلی محافظت می‌کردند، قطع شده است.

یکی از سخنگویان شاخه نظامی حماس با اعلام این خبر در شبکه اجتماعی تلگرام نوشت «در نتیجه بمباران وحشیانه» اسرائیل در ۱۰ روزگذشته، ارتباط ما با گروهی از نیروهایشان که از چهار گروگان نگهداری می‌کردند قطع شده است.

همزمان در اسرائیل به مناسبت روز «استقلال»، مراسم بزرگداشتی برنامه‌ریزی‌شده است.

این در حالی است که فلسطینی‌ها و طرفداران آنها خود را برای راهپیمایی «روز نکبت» آماده می‌کنند، روزی که یادآور مهاجرت هزاران فلسطینی از سرزمین هاییست که امروز بخش‌هایی از اسرائیل را تشکیل می‌دهد و فلسطینیان از آن با عنوان «فاجعه» سال ۱۹۴۸میلادی یاد می‌کنند.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.