برگی از تاریخ، به یاد “بنو اونه زورگ”

چهارشنبه, 14ام خرداد, 1393
اندازه قلم متن

alman04

سیامک مؤیدزاده

دیروز دوم یونی (ژوئن) سالروز قتل “بنو اونه زورگ” دانشجوی آلمانی د ر تظاهراتی بزرگ علیه سفر شاه به برلین بود. قصد داشتم به این مناسبت و با یاد “بنو” ابعادی از جنایات رژیم شاه (آن “خدا بیامرز”!) را حتّا در خارج از کشور به نمایش بگذارم تا از خاطرها نرود. سرگرم شدن به ایمیل بازی و بمباران ایمیلی دیگران!، چنان مشغولم داشت که شب از نیمه هم گذشت و از نوشتن این مهم باز ماندم. اما خوشبختانه در طول امروز، به مطلبی در این زمینه در سایت: “آقا اجازه؟” برخوردم که تا حدودی حقِ مطلب را ادا کرده است، با اجازۀ مسئول سایت و با سپاس از ایشان، خلاصه ای از آن را برگزیده و تقدیمتان می کنم. تنها برآن می¬افزایم که از آن تاریخ روز دوم یونی از طرف کنفدراسیون جهانی دانشجویان و محصلین ایرانی به نام روز همبستگی دانشجویان ایران و آلمان، نام گذاری شد و همچنین پیش از انقلاب یکی از خیابان های شرقی – غربی یوسف آباد در تهران از طرف مردم به نام “خیابان دوم یونی” نام گذاری شده بود، که شهرداری تهران، بدون این که مناسب و علت این نامگذاری را بداند، صرفاً به خاطر خارجی بودن آن، این تابلو را با نام یکی از شهیدان جنگ تعویض کرد!

” … پدر و مادرهای ما و نسلی که در سالهای ۶۰ میلادی فعال بود، جنبش دانشجویی اروپا را به یاد دارند که به نام جنبش ۶۸ معروف است. در سالهای ۶۰ جنبش دانشجویی در اروپا در تب و تاب شورش بر علیه نظام حاکم بود و به ویژه در آلمان و فرانسه بسیار فعال و رادیکال بود.… در چنین فضایی وقتی شاه ایران در ژوئن سال ۶۷ برای یک دیدار رسمی وارد برلین شد، کنفدراسیون جهانی دانشجویان ایرانی(CISNU) که تنها سازمان جدی ضد شاه در خارج از کشور بود، تظاهرات بزرگی را بر علیه شاه به راه انداخت که در آن جنبش دانشجویی آلمان نیز شرکت وسیع داشت. فیلم هایی که از این تظاهرات موجود است، ساواکی های جاویدشاهی را نشان می دهند که با چماق تظاهرکنندگان را در برلین در برابر دیدگان پلیس آلمان کتک می زنند.

alman01

واژه های «ایرانی هوراکش» (Jubelperser) و «چماق دار ایرانی» (Knüppelperser) از آن روزها در ذهن آلمانی ها مانده اند و تبدیل به واژگانی در ادبیات سیاسی آلمان گشته اند و به هرکسی که در هرکجای دنیا دست به چماق ببرد و هورا بکشد و زنده باد و مرده باد عربده بکشد، این واژه را بدون توجه به ملیت او به کار می برند. در آن روز پلیس شایعه کرد که از میان تظاهرکنندگان به سوی یک پلیس تیراندازی شده و یک پلیس کشته شده است، چیزی که یک دروغ بود و تنها برای پلیس بهانه ای مناسب بود که به خشونت دست زند. در غروب همان روز یک جوان آلمانی ۲۶ ساله به نام «بنو اونه زورگ (Benno Ohnesorg) با گلوله یک پلیس آلمانی به نام «کارل-هاینس کوراس (Karl-Heinz Kurras) کشته شد. پس از این ماجرا شورش تمام اروپا را فراگرفت و آنچه که امروز به نام جنبش ۶۸ می شناسیم، به وجود آمد که طیفی بود گسترده از خواسته های گوناگون، از جنبش چپ دانشجویی گرفته تا جنبش صلح و ضد جنگ ویتنام تا شورش بر علیه سنت های اجتماعی چون هیپی ها و غیره. افسر پلیس آلمانی دفاع از خود را برای تیراندازی بیان کرد و در دادگاه تبرئه شد. پلیس و دادگاه و دولت و همه چیز از سوی جنبش دانشجویی مهر طرفداری نظام بهره کشی سرمایه داری و امپریالیستی خورد. ..”.

برگرفته از سایت: “آقا اجازه؟”

 

alman02

alman03

بنو اونه‌زورگ برگرفته از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

نقش برجسته مرگِ تظاهرکننده اثر آلفرد هرلیکا به یاد بنو اونه‌زورگ در برابر اپرای برلین

بنو اونه‌زورگ (۱۹۴۰-۱۹۶۷) دانشجوی آلمانی بود که در جریان تظاهراتی علیه سفر شاه به آلمان در دوم ژوئن ۱۹۶۷ در برلین کشته شد.

او در هانوور به دنیا آمده بود و دانشجوی رشته زبان‌های رمانس و مطالعات فرهنگی آلمانی بود. همسرش هنگام مرگ او نخستین فرزندشان را باردار بود. تظاهرات ژوئن ۱۹۶۷ نخستین تظاهراتی بود که او در آن شرکت می‌کرد. کشته شدن اونه‌زورگ و تبرئه قاتلش موجی از نارضایتی در میان جوانان آلمان و اروپا ایجاد کرد و تظاهرات و اعتراض‌ها به بحران سال ۱۹۶۸ منجر شد.

یاد بنو اونه زورگ گرامی باد!

ننگ و نفرت بر آدمکشان رژیم¬های شاهنشاهی و اسلامی!


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.