تورتس مدیا: جمهوری اسلامی در حال توسعه سلاح‌های شیمیایی است

چهارشنبه, 9ام خرداد, 1403
اندازه قلم متن

وب‌سایت خبری بریتانیایی تورتس مدیا، روز سه‌شنبه هشتم خرداد، به نقل از گزارش‌های افشا شده از دانشگاه‌های ایران و اظهارات مقام‌های دولتی آمریکا و اسرائیل گزارش داد در حالی که جهان بر برنامه هسته‌ای ایران تمرکز کرده، جمهوری اسلامی در حال توسعه سلاح‌های شیمیایی است.

طبق این گزارش، جمهوری اسلامی در حال توسعه تولید فنتالین و سایر مواد شیمیایی است که به سیستم عصبی مرکزی آسیب می‌زند، و قصد دارد از این مواد در سرکوب اعتراضات غیرنظامیان استفاده کند.

نیکول شمپین، سفیر آمریکا در سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در لاهه، به تورتس مدیا گفت جمهوری اسلامی یک برنامه سلاح‌های شیمیایی دارد که شامل به‌کارگیری عوامل شیمیایی ناتوان‌کننده برای استفاده در موقعیت‌های تهاجمی است.

تورتس مدیا در گزارش خود نوشته است پس از آنکه حدود یک صد هزار ایرانی، در پی حملات شیمیایی صدام حسین و استفاده ارتش او از گاز خردل و گازهای اعصاب متحمل آسیب‌های ناتوان‌کننده‌ای شدند، ایران به یکی از اعضای موسس سازمان منع سلاح‌های شیمیایی (OPCW) بدل شد و در این زمینه نقشی پررنگ در صحنه جهانی بازی کرد و در سال ۱۹۹۷، رهبران جمهوری اسلامی به جهان اعلام کردند که تمام سلاح‌های شیمیایی خود را از بین برده‌اند.

تورتس مدیا در ادامه افزوده است که اطلاعات درز کرده از دانشگاه‌های تحت حمایت رژیم در ایران نشان می‌دهد که فنتانیل و سایر مواد مؤثر بر سیستم عصبی مرکزی به شکل‌های افشانه یا اسپری شده برای استفاده علیه غیرنظامیان معترض در موقعیت‌های کنترل شورش ساخته می‌شوند.

این سلاح‌های شیمیایی مبتنی بر دارو (PBAs) ، به ظاهر ناتوان‌کننده اما غیرکشنده نامیده می‌شوند، اما در عمل می‌توانند کشنده باشند.

به نوشته تورتس مدیا، «در سال ۲۰۰۲ نیروهای ویژه روسیه، ماده‌ای را که بسیاری آن را مشتق شده از فنتانیل می‌دانند به داخل سالن تئاتر مسکو پمپاژ کردند. تروریست‌ها در این سالن صدها نفر را به گروگان گرفته بودند. نیروهای ویژه در بازپس گیری سالن تئاتر موفق بودند، اما بیش از ۱۳۰ گروگان در این عملیات جان باختند.»

به نوشته تورتس مدیا، هر دو دولت آمریکا و اسرائیل می‌گویند اطلاعاتی در اختیار دارند که ثابت می‌کند ایران در حال توسعه چنین سلاح‌هایی است، اما جزئیات بیشتری در این زمینه ارائه نمی‌دهند. به نظر می‌رسد اطلاعات افشا شده در این زمینه که با توجه به مقالات دانشگاهی در مورد توسعه چنین مواد شیمیایی نوشته و منتشر شده، نتیجه اقدامات هکرهای ایرانی مخالف رژیم اسلامی بوده است، هرچند تایید این اطلاعات نیز کاری دشوار است.

تورتس مدیا، با اشاره به مسمومیت‌های گسترده و سراسری در مدارس دخترانه ایران در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ نوشته است که این رویداد می‌تواند نشانه‌ای از استفاده جمهوری اسلامی از سلاح‌های شیمیایی یا سلاح‌های شیمیایی مبتنی بر دارو (PBAs) علیه شهروندان ایرانی باشد که بر شدت اعتراض آنها، از جمله در نفی حجاب اجباری افزوده شده است.

تورتس مدیا در ادامه گزارش خود افزوده است که مانع چندانی بر سر راه جمهوری اسلامی برای گسترش سلاح‌های شیمیایی وجود ندارد.

به نوشته این رسانه، سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در سال ۲۰۲۱ پیش‌نویس قانون جدیدی را برای ممنوعیت استفاده از مواد شیمیایی فعال در سیستم عصبی مرکزی به صورت افشانه یا اسپری تهیه کرد تا استفاده از این سلاح‌ها را در هر موقعیتی غیرقانونی معرفی کند. این پیش‌نویس با مخالفت ایران، روسیه و چین روبرو شد، اما به هر حال تصویب شد.

تورتس مدیا نوشته است:«اگرچه سازمان منع سلاح‌های شیمیایی موظف به جلوگیری از استفاده یا توسعه سلاح‌های شیمیایی است، اما بازرسی‌های نقطه‌ای را در کشورهای مختلف انجام نمی‌دهد؛ هرچند این امکان وجود دارد که یک کشور امضا کننده این قانون، خواستار بازرسی از یک کشور عضو دیگر شود. با این همه در تاریخ ۳۰ ساله این سازمان، هرگز چنین اتفاقی رخ نداده است و حتی اگر بازرسی‌هایی از این دست انجام گیرد، آن کشورها زمان کافی برای پاکسازی در اختیار خواهند داشت.»

پس از استفاده رژیم بشار اسد در سوریه از سلاح‌های شیمیایی و انتشار گزارش‌هایی مبنی بر استفاده روسیه از عوامل کنترل شورش، مانند گاز CS، در میدان نبرد علیه اوکراین، موضوع استفاده از سلاح‌های شیمیایی به طور گسترده‌ای مورد توجه قرار گرفته است.

ایران اینترنشنال 

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.