ارسال پیامک تهدیدآمیز به عابران پیاده برای رعایت حجاب اجباری؛ توصیه حقوقدانان به زنان: بی‌اعتنا باشید

جمعه, 25ام خرداد, 1403
اندازه قلم متن

مقاومت مدنی زنان ایران - حضور در شهر بدون حجاب اجباری

مقاومت مدنی زنان ایران – حضور در شهر بدون حجاب اجباری

برخی منابع خبری پیام‌هایی منتسب به شماری از شهروندان در اصفهان منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد مقامات جمهوری اسلامی پیامک‌های تهدیدآمیز به شماری از زنان ارسال کرده و از آنها خواسته‌اند که حجاب اجباری را رعایت کنند.

بر اساس مستنداتی که گروه مشاوران حقوقی دادبان در روز چهارشنبه ۲۳ خرداد منتشر کرده، گروهی از شهروندان در اصفهان می‌گویند پیامکی دریافت کرده‌اند که در آن با ذکر هویت واقعی از جمله نام و نام خانوادگی گیرنده، از آنها خواسته شده که حجاب اجباری را رعایت کنند.

این پیامک‌ها اغلب با امضای «ستاد امر به معروف و نهی از منکر، فرماندهی انتظامی، و معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری اصفهان» به افرادی فرستاده شده که سوار بر خودرو نبوده‌اند، بلکه پیاده در شهر تردد کرده‌اند.

 

همچنین، کانال تلگرامی «وحید آنلاین» که اخبار و گزارش‌های اجتماعی و سیاسی ایران را دنبال می‌کند، گزارش مشابهی با عنوان «تهدید پیامکی عابران پیاده در اصفهان برای تحمیل سرپوش» منتشر کرده است.

در این گزارش با انتشار تصاویری از پیام‌های دریافتی عنوان شده که این پیام‌ها متعلق به شهروندانی است که «می‌گویند برایشان پیامک ضد پوشش ارسال شده و می‌پرسند ما که سوار خودرو نبودیم از روی پلاک ماشین شناسایی شده باشیم.»

 

گروه مشاوران حقوقی دادبان تأکید کرده که شناسایی این افراد «نه با استفاده از دوربین‌های شناسایی، بلکه با استفاده از روش‌های مختلفی چون اتصال به آنتن‌های محلی در مکان مشخص» و یا «گزارش توسط افراد آشنا و حضور در اماکنی مانند بانک که در آن اطلاعات شخصی اخذ می‌شود» صورت می‌گیرد و «هدف آنها هم مشخصا نه تشکیل پرونده قضایی»، بلکه «ایجاد رعب و وحشت برای زنان است.»

این گروه حقوق بشری همچنین به شهروندان توصیه کرده که «در صورت دریافت چنین پیامک‌هایی، هراس و وحشت به خود راه ندهند» و به چنین تهدیداتی «بی‌اعتنا باشند»؛ و «تنها در صورت دریافت احضاریه از سوی مرجع قضایی از طریق سامانه ثنا، اقدامات لازم و قانونی حقوقی را انجام دهند.»

افزایش فشار بر زنان در ایران برای رعایت حجاب اجباری، با اجرایی شدن سیاستی به نام «طرح نور» به جای «گشت ارشاد» از ۲۵ فروردین به خیابان‌های ایران بازگشت.

در این حال، گزارش‌های شهروندی نشان می‌دهد که مقاومت مدنی زنان در مقابل فشار نهادهای مختلف جمهوری اسلامی برای اعمال حجاب اجباری و نقض حقوق فردی و اجتماعی نیمی از جمعیت ایران همچنان ادامه دارد.

در این رابطه، صدیقه وسمقی، اسلام‌پژوهی که در اعتراض به سیاست‌های جمهوری اسلامی علیه زنان حجاب از سر برداشته و با پرونده‌سازی قضایی مواجه شده، تأکید کرده است که مبارزه حکومت با خواست «اکثریت مردم» در آزادی پوشش «یک بازی سیاسی بیهوده» است که زنان با مقاومت خود به این بازی پایان خواهند داد.

از: صدای آمریکا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.