هشدار گروه ۷ به تهران: تشدید تنش‌های هسته‌ای را متوقف کنید

شنبه, 26ام خرداد, 1403
اندازه قلم متن

رهبران گروه هفت روز جمعه ۲۵ خرداد نسبت به پیشرفت برنامه غنی‌سازی هسته‌ای جمهوری اسلامی هشدار دادند و گفتند اگر تهران بخواهد موشک‌های بالستیک به روسیه منتقل کند، آماده اجرای اقدامات جدید علیه ایران خواهند بود.

به گزارش رویترز، در پیش‌نویس بیانیه سران گروه هفت آمده است: «‌ما از تهران می‌خواهیم تشدید تنش‌های هسته‌ای را متوقف و ادامه فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم را که هیچ توجیه غیرنظامی معتبری ندارد، متوقف کند.» 

روز چهارشنبه ۲۳ خرداد، پنج دیپلمات در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش دادند که جمهوری اسلامی در واکنش به قطعنامه هفته گذشته شورای حکام این آژانس علیه برنامه هسته‌ای تهران، ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم خود را در دو سایت زیرزمینی در فردو و نظنز افزایش داده است. 

سران گروه هفت همچنین در پیش‌نویس بیانیه پایانی نشست خود اعلام کردند که آژانس امدادرسانی به آوارگان فلسطینی باید بتواند بدون مانع به کار خود در غزه ادامه دهد.

پاپ در جی-۷

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، در نشست سران گروه هفت گفت که هرگز نباید اجازه داد هوش مصنوعی دست برتر را نسبت به بشریت داشته باشد.

او هوش مصنوعی را یک نقطه عطف در تاریخ بشریت خواند و در عین حال بر نیاز به نظارت دقیق بر آن و حفظ جان و کرامت انسان تاکید کرد.

او اولین رهبر کاتولیک‌های جهان است که در نشست سران گروه هفت حضور پیدا کرد.

پاپ فرانسیس روز جمعه به محل اجلاس در پولیای ایتالیا رفت تا در جلسه‌ای که به هوش مصنوعی، انرژی، آفریقا و مدیترانه اختصاص دارد، شرکت کند.

سران گروه هفت علیه روسیه

در دومین روز اجلاس سران کشورهای گروه هفت در ایتالیا قرار شد ۵۰ میلیارد دلار از سود دارایی‌های مسدود شده روسیه در غرب «برای مبارزه با نیروهای متجاوز روسیه» به اوکراین پرداخت شود.

این پول بخشی از سود حدود ۳۲۵ میلیارد دلار دارایی روسیه است که از سال ۲۰۲۲ گروه هفت آن را مسدود کرده است.

سود سالانه این دارایی‌ها حدود سه میلیارد دلار برآورد شده است.

ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا، اقدام جی-۷ را گامی برای «تغییر بازی» دانست.

سران گروه هفت امیدوارند با تزریق کمک‌های مالی بتوانند اوکراین را در ادامه این جنگ یاری دهند.

هم‌زمان با این اقدام، ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه در یک سخنرانی، کمک مالی جی-۷ به اوکراین را «انجماد سرمایه» و «دزدی» دانست و گفت این اقدام «بدون مجازات» نمی‌ماند. 

این پول احتمالا تا پایان سال به دست اوکراین نخواهد رسید و تاثیر کمی بر روند کنونی جنگ خواهد داشت.

یک مقام ارشد کاخ سفید گفت این پول برای اهدافی همچون «حمایت نظامی، بودجه‌ای، بشردوستانه و حمایت از بازسازی» در نظر گرفته شده است.

به گفته این مقام آمریکایی، برخی کشورها «ترجیح می‌دهند» پول خود را برای حمایت از بودجه و بازسازی بفرستند.

در این اجلاس، ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین و جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا یک قرارداد امنیتی دوجانبه ۱۰ ساله امضا کردند.

بر اساس این توافقنامه قرار است آمریکا به اوکراین در زمینه‌های نظامی و آموزشی کمک کند اما تعهدی به اعزام نیرو برای جنگ با روسیه نداده است.

بایدن پس از امضای این قرارداد خطاب به روسیه گفت که آمریکا تا زمانی که اوکراین در این جنگ پیروز شود، کنار این کشور می‌ایستد.

رییس‌جمهوری آمریکا گفت: «ما عقب‌نشینی نمی‌کنیم.»

زلنسکی این قرارداد را تاریخی خواند و گفت از زمان استقلال اوکراین (۱۹۹۱) تا امروز، این «قوی‌ترین توافقنامه» میان دو کشور است.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به این توافق آن را «یک تکه کاغذ» خواند و گفت: «این قراردادها به هیچ چیز مربوط نمی‌شوند. آن‌ها هیچ ارزشی ندارند.»

به گزارش خبرگزاری ایتالیایی آنسا، در حاشیه این اجلاس قرار بود جورجیا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا، ملاقاتی با رییس‌جمهوری آمریکا داشته باشد که بایدن ۲۰ دقیقه او را معطل کرد.

ملونی در واکنش به این انتظار طولانی با کنایه به بایدن گفت: «شما نباید این‌طور، زنی را منتظر بگذارید!»

گروه هفت متشکل از کشورهای ثروتمند کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا و ایالات متحده است.

این گروه طی دو سال اخیر از حامیان مالی و نظامی مهم اوکراین در مبارزه برای مهار نیروهای مهاجم روسیه بوده است.

از: ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.