شرایط قرمز یک هفته‌ای در اهواز با دمای هوای ۵۱ درجه

جمعه, 1ام تیر, 1403
اندازه قلم متن

ایران اینترنشنال

دمای هوای شهر اهواز برای سومین روز متوالی روی ۵۱ درجه و بیشتر از آن است. با وجود هشدار قرمز سازمان هواشناسی مبنی بر تداوم گرما تا روز چهارم تیر، تصمیمی برای تعطیلی اداره‌ها گرفته نشده است.

مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی اعلام کرد دمای اهواز تا روز دوشنبه چهارم تیر روی عدد ۵۱ درجه باقی می‌ماند و پس از آن رو به کاهش می‌رود.

استانداری خوزستان اعلام کرد با توجه به هشدار قرمز هواشناسی در خصوص افزایش دما، ساعت کار اداره‌های این استان در روزهای شنبه و یک‌شنبه از شش تا ۱۱ صبح خواهد بود و باقی‌مانده ساعات کاری به شکل دورکاری است.

سخنگوی شرکت توزیع نیروی برق خوزستان روز جمعه خبر داد که پس از افزایش دمای چند شهر به ۵۰ درجه، رکورد میزان مصرف برق برای بار دوم شکسته شد و به چهار هزار و ۹۲۹ مگاوات رسید.

هشدار قرمز اداره‌کل هواشناسی برای خوزستان از روز ۲۹ خرداد صادر شد.

این هشدار شامل پیش‌بینی بروز گرمازدگی، افزایش مصرف حامل‌های انرژی، احتمال آتش‌سوزی در مراتع و مزارع و احتمال خسارت ناشی از تنش دمایی در کشاورزی و دامداری است.

با وجود این وضعیت، ادارات خوزستان تنها در روز ۳۰ خرداد دورکار شده‌اند و قرار است «با هدف کمک به پایداری شبکه برق»، ساعات کاری از روز شنبه تنها کاهش پیدا کند.

با وجود این شرایط، از ساعت چهار تا ۹ صبح روز جمعه برق برخی از مناطق اهواز قطع شد.

اعمال «خاموشی اضطراری» پنج ساعته در این شهر در حالی است که شهروندان اهوازی شرایط خانه‌ها را بدون کولر، غیرقابل تحمل توصیف می‌کنند.

تیر ماه سال گذشته نیز آب منطقه ملاشیه در غرب اهواز با جمعیت ۸۰ هزار نفر، با وجود شدت گرمای مشابه، به مدت یک ماه قطع بود.

علاوه بر گرمای شدید، اهواز در روزهای گذشته از نظر شاخص آلودگی هوا در وضعیت «ناسالم و قرمز» قرار گرفته است.

از اواخر خرداد، افزایش شدید دمای هوای اهواز و برخی دیگر از نقاط استان خوزستان مانند گتوند، بستان، آبادان و امیدیه به بالاتر از ۵۰ درجه آغاز شد.

روز چهارشنبه ۳۰ خرداد محمد سبزه‌زاری، مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت تداوم دمای ۵۰ یا بالاتر از آن طی شش روز متوالی در این استان در ۱۰ سال گذشته بی‌سابقه است.

اواخر تیر سال گذشته نیز حداکثر دما در پنج ایستگاه هواشناسی شهرهای استان خوزستان شامل اهواز، امیدیه، شوش، آغاجاری و رامهرمز از ۵۰ درجه عبور کرد.

این گرمای هوا تا اواسط مرداد سال ۱۴۰۲ ادامه یافت و از مرز ۵۱ درجه هم گذشت.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همان زمان شیوع گرمازدگی را بر اساس نرخ مراجعات به مراکز درمانی در مرز هشدار توصیف کرد.

بی‌حالی، تشنگی شدید، ضعف شدید، گرفتگی عضلات، افت فشار خون، غش، بی‌هوشی و در موارد شدید، حتی «به کُما رفتن»، از علایم گرمازدگی هستند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.