خدای بایدن یا خدایگان حزب دموکرات

سه شنبه, 2ام مرداد, 1403
اندازه قلم متن

حامد آئینه وند

📌 همان گونه که انتظار می رفت چند هفته پس از نمایش تمام عیاری از ناکامی توسط رئیس جمهور امریکا یعنی جوبایدن در مقابل رئیس جمهور پیشین امریکا یعنی دونالد ترامپ در جریان نخستین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ که ترکیبی از حواس پرتی، کهولت و ضعف جسمانی و شناختی بود، جوبایدن اعلام کرد که از صحنه رقابتهای انتخاباتی کنار می‌رود و درعین حال گفت از معاون خود کاملا هریس برای ادامه مسیر حمایت می کند.

📌 جو بایدن در حدود دو هفته قبل (۱۶ تیر ۱۴۰۳) در اولین مصاحبه بعد از اولین مناظره با ترامپ، در مصاحبه با شبکه امریکایی “ای بی سی” در پاسخ به این سوال که “اگر به این نتیجه برسد که نمی تواند ترامپ را در انتخابات، شکست دهد؛ آیا از رقابت ها کنار می کشد؟” جواب داد :”بستگی دارد. اگر خداوند پایین بیاید و چنین پیامی به من بدهد این کار را انجام می دهم. “

📌 مسلم است که نعوذ بالله خداوند از عرش به بایدن پیامی برای کناره گیری صادر نکرد بلکه این کناره گیری ناشی از فشارهای پشت پرده و علنی دموکرات ها از فعالان حزبی گرفته تا سناتورها و همینطور روسای پیشین جمهور از این حزب برای کناره گیری از رقابتها و از همه مهمتر تهدید حامیان مالی حزب به قطع حمایت در صورت ماندن بایدن در رقابت ها بود.

📌 کناره گیری او امریکایی ها را حیرت زده نکرد اما برای ما ایرانی ها و جهان سومی ها قابل هضم نبود. وقتی می‌بینیم علی خامنه ای بیش از ۳۵ سال است که در راس قدرت جا خوش کرده و اگر کسانی هم خواستار کناره گیری او شوند همه طعم زندان را می چشند و احمد جنتی دبیر شورای نگهبان در سن ۹۷ سالگی همچنان بر مصوبات مجلس و صلاحیت نمایندگان و روسای جمهوری نظارت می‌کند و محمود احمدی نژاد بعد از دو دوره ریاست جمهوری سیر نشده و هم چنان پیگیر است.

📌 اما چرا چنین اتفاقی به این آسانی برای قدرتمندترین رئیس جمهور جهان رخ داد و بعد از یک مناظره تلویزیونی و انتشار داده های چند نظر سنجی کنار رفت؟ چه رازی در دموکراسی امریکا نهفته است که آن را از سایر دموکراسی های قلابی مثل دموکراسی روسی، چینی و ایرانی متمایز می کند؟ پاسخ در یک کلمه است : آزادی در همه شعبات آن: اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و. . . .

📌 آزادی اقتصادی و عدم دخالت دولت در اقتصاد اجازه شکل گیری قدرتی بیرون از قدرت واقعی، یعنی قدرت مردم را نمی دهد. دولت صاحب هیچ بنگاهی که از طریق آن بخواهد مردم را استثمار کند نیست و در نتیجه مردم در جریان زندگی به کوشش های خود متکی اند و در نظام شایسته سالاری که به هیچ دین، نژاد، رنگ و قومیت برتری نداده است مسیر قدرت برای هر کسی که اهل آن باشد بسته نیست و احزاب به شدت به حامیان مالی خود که در تحلیل نهایی در واقع مردم هستند وابسته هستند و نمی توانند بر خلاف نظر اکثریت عمل کنند.

📌 آزادی سیاسی به این معنا که این حزب است که رئیس جمهور را کنترل می کند نه بالعکس . رئیس جمهور برای آنکه به کاخ سفید برسد باید از هفت خوان سنگین لایه های مختلف حزبی نه با توصیه و سفارش و رانت که مبتنی بر توانمندی ها و لیاقت و مبارزات انتخاباتی عبور کند. حزب تیول خانوادگی روسای جمهور یا مجلس یا فرمانداران نیست برآمده از مردم است و باید به مردم پاسخگو باشد. در شعبه آزادی سیاسی باید به مساله مهم آزادی اسلحه اشاره کرد که قائم به این مهم است که دولت به واسطه داشتن انحصار زور نمی‌تواند هر رویه دلبخواهی را بدون لحاظ کردن منافع مردم امریکا در پیش بگیرد.

📌 آزادی فرهنگی و رسانه ای در امریکا اجازه شکل گیری انسداد در جامعه امریکا را نمی‌دهد و به دلیل همین آزادی رسانه ای بود که بایدن در برابر موج انتقادات رسانه های قدرتمند تاب مقاومت را ازدست داد . به رسانه های امریکایی در چند هفته گذشته نگاه کنید که چگونه از پائین ترین سطح مردم تا بالاترین رده های حزبی پیام خود را به گوش بایدن رساندند که باید کنار برود. آنچه بایدن را وادار به کناره گیری کرد خدا نبود خدایگان حزب بود. . .


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.