وام‌هایی که روزنامه‌ خراسان به نام کارکنانش گرفت کجا خرج شد؟

یکشنبه, 7ام مرداد, 1403
اندازه قلم متن

سینا قنبرپور

کارکنان «روزنامه خراسان»، روزنامه‌ای که توسط منصوبان «علی خامنه‌ای»، رهبر جمهوری اسلامی اداره می‌شود، با پیامک‌های اخطار عدم پرداخت اقساط وامی مواجه شده‌اند که هیچ‌گاه آن وام را دریافت نکرده‌اند
کارکنان «روزنامه خراسان»، روزنامه‌ای که توسط منصوبان «علی خامنه‌ای»، رهبر جمهوری اسلامی اداره می‌شود، با پیامک‌های اخطار عدم پرداخت اقساط وامی مواجه شده‌اند که هیچ‌گاه آن وام را دریافت نکرده‌اند
 

کارکنان«روزنامه خراسان»، روزنامه‌ای که توسط منصوبان «علی خامنه‌ای»، رهبر جمهوری اسلامی اداره می‌شود، با پیامک‌های اخطار عدم پرداخت اقساط وامی مواجه شده‌اند که هیچ‌گاه آن وام را دریافت نکرده‌اند. این گزارش، به این ماجرای عجیب پرداخته است.

***

در ماه‌های گذشته نیز این پیامک‌ها دریافت شده بود، ولی کارکنان به‌عنوان یک ماجرای درون‌سازمانی در تلاش بودند تا با «موسسه فرهنگی هنری خراسان»، صاحب‌امتیاز این روزنامه، آن را حل‌و‌فصل کنند. اینک با‌توجه به ثبت عدم پرداخت و دیرکرد اقساط وام در سامانه جامع بانکی، عملا کارکنان روزنامه خراسان به‌عنوان بدسابقه‌های تسهیلات بانکی شناخته می‌شوند و دیگر نمی‌توانند وام بانکی دریافت کنند. 

این در‌حالی‌ست که روزنامه خراسان در پرداخت حقوق ماهانه کارکنان خود نیز مشکل دارد و آن‌ها اعم از خبرنگار و اعضای بخش‌های فنی و اداری، چند ماه حقوق معوقه دارند.

ماجرای وام‌هایی که هیچ‌گاه کارکنان روزنامه خراسان آن را دریافت نکردند، ولی به حساب آن‌ها به ثبت رسیده، به مراوده‌ای میان این روزنامه و «بانک قرض‌الحسنه مهر ایران» بازمی‌گردد. چیزی که روزنامه خراسان مدعی شده برای پرداخت سنوات کارکنانی که پیش‌تر بازنشسته شده یا بازخرید کرده بودند، از آن استفاده کرده است. 

روایت دیگری هم مطرح است مبنی‌بر اینکه روزنامه‌ خراسان برای آنکه از پس پرداخت حقوق معوقه برآید، از سال ۱۳۹۸ اقدام به دریافت وام‌هایی از بانک قرض‌الحسنه مهر ایران کرده، ولی از پرداخت اقساط آن خودداری کرده‌است. 

معمای وامی که هیچ‌گاه دریافت نشد 

مراوده‌های مالی روزنامه خراسان با بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، شاید به‌تازگی با انتشار تصویری از پیامک‌های اخطار عدم پرداخت قسط عقب‌افتاده به کارکنان در شبکه‌های اجتماعی مورد توجه قرار گرفته باشد، اما موضوع تازه‌ای برای کارکنان این رسانه نبوده‌است. 

در واقع در سال‌های گذشته نیز کارکنان روزنامه خراسان اعم از خبرنگار و کارمندان بخش‌های اداری و فنی، پیامک‌های اخطار عدم پرداخت قسط وام را دریافت کرده‌ بودند. بسیاری از آن‌ها در‌حالی‌که از وجود وامی به نام خودشان در شوک شده‌ بودند، از بخش مالی و اداری و سپس مدیریت روزنامه توضیح خواستند. 

براساس بررسی‌های «ایران‌وایر»، در سال‌های گذشته روزنامه به کارکنانش این توضیح را داده که در پی بازنشسته شدن برخی از نیروها یا تقاضای بازخرید آنان و از آنجایی که منابع مالی کافی برای تسویه‌حساب نداشته، مجبور به اخذ وام از بانک قرض‌الحسنه مهر ایران شده تا حق و حقوق همکاران روزنامه را بپردازد. 

بررسی ایران‌وایر همچنین نشان می‌دهد مدیران روزنامه‌ خراسان این اطمینان را به کارکنان خود داده‌اند که شخصیت حقوقی روزنامه و موسسه فرهنگی هنری خراسان ضامن این وام‌هاست و نگران بازپرداخت اقساط نباشند و مشکلی برای هیچ‌کس پیش نمی‌آید. با‌این‌حال کارکنان این موسسه و روزنامه از آنجا که نگران سرنوشت خود بودند، با مسوولان این نهاد همکاری کردند. 

آنچه در بررسی‌های ایران‌وایر مشخص شد این است که هیچ‌یک از کارکنان از اخذ وام به نام خود آگاه نبوده‌اند. 

براساس پیامک‌های ارسال شده اخطار عدم پرداخت به کارکنان، به نظر می‌رسد وام‌هایی که به نام کارکنان روزنامه خراسان از بانک قرض‌الحسنه مهر ایران گرفته شده، بین ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان بوده‌است. همچنین بررسی‌های ایران‌وایر نشان می‌دهد از آنجا که در این مدت بخشی از کارکنان روزنامه خراسان از این رسانه جدا شده‌اند، نمی‌توان تعداد افرادی که تاکنون پیامک اخطار دریافت‌کرده‌اند را تخمین زد. 

از سوی دیگر، تلاش ایران‌وایر برای دریافت هر توضیحی از روزنامه خراسان تا لحظه تنظیم این گزارش بی‌نتیجه ماند، به‌ویژه آنکه از طریق شبکه‌های اجتماعی این روزنامه ازجمله بخش «صدای مردم»، درباره این جزییات پرسش‌های مطرح شد. 

در همین حال «محمدعلی محمدپور» که در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی «ایکس»، خود را «محتوانویس و طنزنویس» معرفی کرده، دراین‌باره در یک مجموعه توضیح نوشت: «از طرف ما وام گرفتند، توی حسابشان ریختند که با آن حقوق‌مان را بدهند، اما قسط‌ها تسویه نشد و حالا باید حقوق‌ها را برگردانیم! این بلایی است که مدیران روزنامه خراسان و آقای احدیان بر سر روزنامه‌نگاران وکارمندانشان آورده‌اند.»

براساس آنچه این کاربر نوشته، تاکید دارد که موضوع به خود کارکنان روزنامه نیز محدود نشده و «افراد هر روز مکررا پیامک و تماس تهدیدآمیز از بانک دریافت می‌کنند! طوری که امکان افتتاح حساب، دریافت وام و دسته‌چک را هم ندارند. این مشکل فقط برای کارکنان فعلی روزنامه نیست، بلکه افرادی که توسط روزنامه تعدیل یا اخراج شده‌اند یا خودشان استعفا داده‌اند هم، با آن دست به گریبان‌اند.» 

آنچه کارکنان روزنامه خراسان چندسالی است با آن دست به گریبان هستند، علاوه‌بر این مجموعه نوشته، در نوشته‌های «پژمان موسوی»، روزنامه‌نگار و از اعضای سابق انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران در حساب کاربری ایکس او نیز مورد توجه قرار گرفت که نوشت: «‏در ⁧‫روزنامه خراسان‬⁩ چه خبر است؟»

‏او در یک مجموعه توییت با اشاره به ‏متن پیامکی که برای کارکنان روزنامه خراسان ارسال شده، نوشت: «ماجرا به یکی دو سال قبل بر می‌گردد، زمانی که این روزنامه برای پرداخت حقوق و تسویه‌حساب، به چند خبرنگار می‌گوید پول ندارد. ‏با اعتراض خبرنگاران‌اش که روبه‌رو می‌شود، از آن‌ها می‌خواهد که به اسم و اعتبار آن‌ها، از بانک وام بگیرد تا حقوق پنج، شش‌ماه عقب‌افتاده‌ش را همراه با تسویه‌حساب‌شان به آن‌ها بپردازد. وام گرفته می‌شود، بدهی‌ها پرداخت می‌شود و ظاهرا همه‌چیز به خیر و خوشی خاتمه می‌یابد.» 

موسوی در توضیح چگونگی گرفتار شدن این ماجرا افزوده‌است: «‏تا اینکه چند صباحی است این خبرنگاران با پیامک‌هایی روبه‌رو می‌شوند که آن‌ها را به اقدام قانونی تهدید می‌کند. این روزنامه در این مدت، علی‌رغم تعهد اولیه مبنی‌بر اینکه هیچ‌گونه مسوولیتی از بابت این وام متوجه خبرنگاران نیست، از بازپرداخت اقساط سر باز زده است.

جمعیت زیادی از این به‌زعم بانک، بدهکاران، سال‌هاست که با خراسان قطع همکاری کرده‌اند. ‏اصل ماجرا هم این‌جاست که خراسان حاضر نیست وظیفه‌اش را در قبال نیروهایی که تسویه‌حساب کرده‌اند بپذیرد و اقساط وام پرداخت حقوقی را که دیگر وجود ندارد، بپردازد.» 

در این سال‌ها هر بار پیامک اخطار عدم پرداخت اقساط برای کارکنان ارسال می‌شد و آن‌ها به مدیریت روزنامه اعلام می‌کردند، مدیران روزنامه خاطرنشان می‌کردند که روزنامه ضامن است و هیچ مشکلی متوجه کارکنان نخواهد بود. به‌تازگی علاوه‌بر عدم پرداخت اقساط اخطار مربوط به دیرکرد اقساط هم اضافه شده‌است. کارکنان روزنامه خراسان نگران این هستند که این بار سابقه مالی آن‌ها در سیستم جامع بانکی کشور ثبت شود و علاوه‌بر مشکلات اقتصادی که به‌دلیل عدم دریافت حقوق و دستمزد با آن دست به گریبان هستند، با مشکلات بانکی نیز مواجه شوند. 

وام‌ها در زمان کدام مدیرمسوول گرفته شده است؟

صاحب‌امتیاز روزنامه خراسان از سال ۱۳۸۰، موسسه فرهنگی هنری خراسان است که هیات‌امنا آن منصوب علی‌ خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی هستند. رابطه نزدیک روزنامه خراسان با آستان قدس رضوی که تولیت آن توسط رهبر جمهوری اسلامی تعیین می‌شود را، می‌توان از انتصاب مدیران و کارکنان آستان قدس در این روزنامه بیشتر درک کرد. 

روزنامه خراسان به‌عنوان قدیمی‌ترین روزنامه محلی ایران پس از انقلاب ۱۳۵۷ در سال ۱۳۵۹ مصادره شد. براساس آنچه در وبسایت موسسه فرهنگی هنری خراسان در توصیف وضعیت حقوقی این روزنامه نوشته شده، «روزنامه خراسان در خرداد ماه ۱۳۵۹ مصادره و به بنیاد مستضعفان واگذار شد. پس‌از این نیز صاحب امتیازی روزنامه به بنیاد شهید و سپس به کمیته امداد امام خمینی واگذار شد. در سال ۱۳۸۰ موسسه فرهنگی هنری خراسان تاسیس و صاحب امتیازی روزنامه به این موسسه منتقل شد.»

بررسی‌های ایران‌وایر نشان می‌دهد هیچ‌کدام از کارکنان روزنامه خراسان به درستی نمی‌دانند این وام‌ها در زمان مدیریت کدام مدیرمسوول دریافت شده‌ و این در‌حالی‌ست که در فاصله سال‌های اخیر، دست‌کم سه بار مدیرمسوول روزنامه تغییر کرده‌است. با‌این‌حال در مجموعه نوشته‌های حساب کاربری «محمدعلی محمدپور» در شبکه اجتماعی ایکس، راهکار گرفتن وام برای رفع بدهی دستمزد معوقه به کارکنان را، ابتکار «محمدسعید احدیان» توصیف کرده‌است

براساس اطلاعات روزنامه رسمی، «حسین سعیدی» از تاریخ ۲۱دی۱۴۰۲ به این سمت منصوب شده است. پیش‌از آن در فاصله ۲۰مرداد۱۴۰۱ تا دی۱۴۰۲، «رضا خوراکیان» مدیرمسوول این روزنامه و مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری خراسان بوده‌است. پیش‌از آن نیز محمد سعید احدیان، قریب ۲۰ سال مدیرمسوول این روزنامه بود که منصوب علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در هیات امنای این موسسه بوده‌است. 

با‌این‌حال، روزنامه خراسان در همه سال‌های فعالیت خود علاوه‌بر آنکه از تیراژ خوبی برخوردار بوده، از وضعیت مالی خوبی نیز برخوردار بود که بخشی از آن به سبب فروش در شرق کشور و بخشی دیگر به سبب آگهی‌ آن در سه استان خراسان رضوی، شمالی و جنوبی بوده‌است. این روزنامه اما از دو سال قبل دفتر خود در تهران را تعطیل و سیاست‌های انقباضی در پیش گرفت که به نظر می‌رسد با توجه عدم پرداخت دستمزد کارکنان به‌صورت منظم، نشانی از وضعیت نابه‌سامان این روزنامه باشد. 

روزنامه خراسان در‌عین‌حال یکی از مجهزترین و پیشرفته‌ترین بخش‌های سخت‌افزاری در میان روزنامه‌های ایران را داشته است. برای مثال وقتی روزنامه همشهری به‌عنوان نخستین روزنامه رنگی ایران راه‌اندازی شد، سیستم صفحه‌آرایی رایانه‌ای با سیستم مکینتاش اپل را به کار گرفت که روزنامه خراسان نیز به همین سیستم مجهز بوده‌است.

ایران وایر 

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.