پرستاران شیرازی به طور مشروط به اعتصاب خود پایان دادند

چهارشنبه, 24ام مرداد, 1403
اندازه قلم متن

ایران اینترنشنال

به دنبال وعده دانشگاه علوم پزشکی برای پرداخت مطالبات معوق پرستاران در سراسر کشور، پرستاران شیرازی با انتشار بیانیه‌ای به اعتصاب خود پایان دادند. این دومین اعتصاب گسترده پرستاران در یک ماه اخیر بود که در پی مرگ یک پرستار ۳۲ ساله به دلیل فشار کار آغاز شد.

احمد نجاتیان، رییس سازمان نظام پرستاری کشور روز چهارشنبه ۲۴ مرداد از آغاز پرداخت مطالبات پرستاران از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی خبر داد.

به گفته نجاتیان، پرداخت معوقات پرستاری در کشور با تاخیری هشت ماهه روبه‌رو بوده که در حال برطرف شدن است.

رییس سازمان نظام پرستاری ابراز امیدواری کرد در دولت مسعود پزشکیان به حوزه سلامت نگاه ویژه‌ای شود.

پس از اعلام این خبر، پرستاران شیرازی با انتشار بیانیه‌ای به صورت مشروط به اعتصاب خود پایان دادند.

در این بیانیه آن‌ها شروطی را از جمله پرداخت کارانه و حقوق تا پانزدهم هر ماه و پایان دادن به رفتارهای امنیتی با پرستاران مطرح کردند.

پرستاران تاکید کردند در صورت محقق نشدن خواسته‌هایشان، مجددا دست به اعتصاب خواهند زد.

اعتصاب پرستاران از روز ۱۵ مرداد در اعتراض به وضعیت صنفی آنان آغاز شد. گزارش‌ها در روز ۲۰ مرداد از اعتصاب پرستاران در شهرهایی از جمله آباده، تبریز، زنجان، شیراز و فسا حکایت داشت.

جرقه اعتراضات

پروانه ماندنی، پرستار بیمارستان امام حسین سپیدان، روز ۱۲ مرداد بعد از همراهی سه بیمار برای اعزام از این بیمارستان به یکی از بیمارستان‌های شیراز، به دلیل فشار کار زیاد که در پزشکی به آن «سندروم کاروشی» می‌گویند، درگذشت.

پس از فوت این پرستار ۳۲ ساله، اعتصابات گسترده پرستاران در شهرهای مختلف آغاز شد.

 

 

پرستاران اعتصاب کننده به شرایط حرفه‌ای طاقت‌فرسا، پایین بودن دستمزد در قبال ساعات طولانی کار، تصحیح نشدن فرمول تعرفه خدمات پرستاری، کم‌بودن مبلغ اضافه کار، پرداخت نشدن رفاهیات، اضافه‌کاری‌ها و کارانه سال‌های گذشته و همچنین پاسخ‌گو نبودن وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعتراض دارند.

روز ۲۱ مرداد روزنامه هم میهن گزارش داد ۸۰ درصد از پرستاران در شیراز در اعتصاب هستند. این روزنامه نوشت پرستاران ۹ بیمارستان شیراز و یک بیمارستان کرج‏، از هفته گذشته در اعتراض به رسیدگی نشدن به مطالبات خود دست از کار کشیدند.

در گزارش هم‌میهن به رفتار امنیتی با پرستاران معترض اشاره شده است. این روزنامه به نقل از یک پرستار که نام کاملش را ذکر نکرد، افزود نیروهای امنیتی با او تماس گرفته و گفته‌اند لیدر این اعتصابات است و در نتیجه تهدید به اخراج شده است.

محمد شریفی مقدم، دبیرکل خانه پرستار روز ۲۳ مرداد در مصاحبه با سایت امتداد گفت شهرهای کرج، شیراز، فسا، جهرم، و شهرهایی از استان‌های مازندران و یزد در یک هفته اخیر شاهد اعتراضات کادر پرستاری بوده‌اند و پرستاران دست‌کم ۸ بیمارستان دولتی شهر شیراز در اعتصاب‌ به سر می‌برند.

امنیتی کردن اعتراضات صنفی

در پی اعتصاب پرستاران شیراز، مسوولان پرستارانی را از تهران به شیراز اعزام کردند.

یکی از پرستاران بیمارستان امیر شیراز در مصاحبه با ایران‌اینترنشنال گفت: «بیمارستان ما مرکز آنکولوژی است. با این حال تمام بیماران بستری را مرخص کرده‌اند و فقط سرپرستارها و سوپروایزرها حضور دارند.»

این پرستار افزود: «در گرو‌ه‌های پرستاری مدام پیام می‌دهند تا پرستارها را از تهران با وعده و وعید دستمزد بالا و با هواپیما، به شیراز ببرند.»

او تاکید کرد انتقال پرستاران از تهران یا مشهد به شیراز هیچ دلیلی ندارد جز اینکه با پرستاران برای پیگیری حق و حقوق‌شان «لج‌بازی کنند».

پرستار دیگری از بیمارستان هزار تخت‌خوابی نمازی شیراز به ایران‌اینترنشنال گفت: «دیروز نیروهای امنیتی به یکی از پرستاران گفته بودند که شما از طرف کدام جریان هدایت می‌شوید؟ خودشان می‌دانند که آمار خودکشی پرستاران بالا است اما باز می‌خواهند موضوع را امنیتی کنند.»

با گسترده شدن اعتراضات، به نظر می‌رسد مقام‌های وزارت بهداشت به دنبال فیصله دادن به اعتراضات هستند.

 

اظهارات رییس سازمان نظام پرستاری کشور در خصوص پرداخت مطالبات پرستاران از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی نشان می‌دهد احتمال توافق و بازگشت به کار اعتصاب کنندگان افزایش یافته است.

با این وجود، مشکل نظام پرستاری و به طور کلی کادر درمان در جمهوری اسلامی محدود به اعتصابات اخیر نیست.

در نیمه تیرماه سال جاری نیز پرستاران دست به اعتراض زده بودند.

فریدون مرادی، عضو شورای عالی نظام پرستاری در تیرماه اعلام کرد ماهانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر از پرستاران مهاجرت می‌کنند.

فشار کار، دستمزد نامتناسب و حقوق معوق از یک سو و از سوی دیگر، حملات مکرر به پرستاران در بیمارستان‌های کشور، نارضایتی این گروه از کادر درمان را تشدید کرده است.

حملات مکرر به پرستاران باعث شده خانه پرستار به دنبال مجهز کردن این گروه صنفی به لوازم حمایتی باشد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.