فعالیت بنیاد جورج و اَمل کلونی در روسیه ممنوع شد

دوشنبه, 29ام مرداد, 1403
اندازه قلم متن

رادیو فردا

دفتر دادستانی کل روسیه اعلام کرد که بنیاد جورج کلونی، بازیگر آمریکایی، و همسرش امل کلونی، وکیل حقوق بشر، به نام «بنیاد کلونی برای عدالت» را «نامطلوب» در نظر گرفته و بنابراین فعالیت آن در روسیه ممنوع شده است.

دفتر دادستانی روسیه روز دوشنبه، ۲۹ مرداد، در بیانیه‌ای مدعی شد که بنیاد کلونی برای عدالت «کار گسترده‌ای را با هدف بی‌اعتبار کردن روسیه انجام می‌دهد و فعالانه از میهن‌پرستان دروغین و اعضای گروه‌های ممنوعه افراطی و تروریستی حمایت می‌کند.»

این نهاد قضایی افزود که اعضای بنیاد کلونی «تحت پوشش ایده‌های بشردوستانه، برای پیگرد کیفری علیه بالاترین مقامات روسیه تلاش می‌کنند».

در پایان این بیانیه مطبوعاتی نتیجه‌گیری شده که «فعالیت‌های بنیاد غیردولتی کلونی برای عدالت در قلمرو کشورمان [روسیه] نامطلوب اعلام می‌شود.»

جورج کلونی بازیگر مشهور هالیوود و همسرش امل کلونی وکیل لبنانی‌تبار در چارچوب «بنیاد کلونی برای عدالت» به فعالیت‌های حقوق بشری در سراسر جهان می‌پردازند.

بر اساس گزارش بنیاد کلونی برای عدالت، از زمان آغاز تهاجم روسیه به اوکراین در فوریه سال ۲۰۲۲، تیم وکلای بین‌المللی و بازرسان این بنیاد در چارچوب یک ابتکار، مشغول جمع‌آوری شواهد و آماده‌سازی مدارکی هستند که جزئیات تخلفات نیروهای روسیه در اوکراین را نشان می‌دهد.

آبان سال گذشته، بنیاد جرج کلونی سه پرونده حاوی شواهد و مدارک مربوط به جنایات جنگی روسیه در اوکراین را به دادستان‌های فدرال آلمان ارائه کرد و خواستار تحقیق در این زمینه شد.

این سازمان حقوق بشری روز پنج‌شنبه، چهارم آبان، گزارش داد که وکالت ۱۶ بازمانده و خانواده قربانیان این جنایات را برعهده گرفته و پرونده‌های مفصلی را در این زمینه تشکیل داد.

یکی از این پرونده‌ها به طور مشترک با همکاری یک سازمان غیردولتی در اوکراین (Truth Hounds) تشکیل شد.

حکومت روسیه از زمان آغاز حمله نظامی خود به اوکراین، سرکوب‌ها را علیه هر صدای مخالف این تهاجم افزایش داده است.

در آغاز ماه جاری میلادی، دادستانی کل روسیه، بنیاد کنراد آدنائر آلمان را که هدف آن به ویژه ترویج دموکراسی است، «نامطلوب» اعلام کرد.

همچنین در ماه گذشته، فعالیت خبرگزاری روسی مسکو تایمز ممنوع اعلام شد.

امل کلونی، وکیل مشهور فعال در زمینه حقوق بشر پیشتر برنده جایزه کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران شده است.

این وکیل حقوق بین‌الملل همچنین عضو یک هیئت کارشناسان حقوقی بود که ماموریت داشت بر اساس «منشور رُم» که دیوان کیفری بین‌المللی با استناد به آن برپا شده، به دادستان‌های این دیوان درباره نقض حقوق بشر در جنگ کنونی غزه مشورت بدهد.

اردیبهشت امسال، دادستان ارشد دیوان کیفری بین‌المللی لاهه اعلام کرد او به دنبال صدور حکم جلب برای رهبران اسرائیل و سران گروه افراطی حماس به اتهام «جنایت جنگی» و «جنایت علیه بشریت» است و این هیئت از این تصمیم حمایت کرد.

شراکت امل کلونی در این پرونده به حملاتی علیه او و همسرش در فضای مجازی، به‌ویژه از طرف حامیان بنیامین نتانیاهو، دامن زد و به گزارش رسانه‌های آمریکا به تنش در رابطه جرج کلونی با کاخ سفید هم انجامید. آقای کلونی یکی از بانفوذترین اعضای حزب دموکرات آمریکا است.

در سال ۱۳۹۶، جورج کلونی و همسرش امل، اعلام کردند که به سه هزار کودک سوری که در لبنان زندگی می‌کنند، کمک خواهند کرد تا به مدرسه بروند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.