اولین روز کاری کابینه پزشکیان؛ از وعده «چاره‌اندیشی» برای فیلترینگ تا قول گران نکردن بنزین

پنجشنبه, 1ام شهریور, 1403
اندازه قلم متن

 

وعده‌های وزیران ارتباطات و نفت دولت پزشکیان در نخستین روز کاری

یک روز پس از رای اعتماد به کابینه مسعود پزشکیان، اخباری از آغاز به کار وزیران دولت جدید ایران منتشر شده و حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به رئیس جمهور ایران بابت رای آوردن همه وزیرانش تبریک گفته است. وزیر ارتباطات قول «بازنگری» در فیلترینگ را داده و وزیر نفت هم گفته برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد.

ستار هاشمی، وزیر جدید ارتباطات، صبح امروز در وزارتخانه حاضر شد و آن را از عیسی‌زارع‌پور، وزیر دولت ابراهیم رئیسی تحویل گرفت.

آقای هاشمی در اولین اظهار نظر گفته است: «بحث شبکه ملی اطلاعات به عنوان یکی از تکالیف قانونی ما است که با جدیت دنبال می‌کنیم و امیدواریم در سقف اعتبارات تخصیصی به سرمنزل مقصود برسیم.»

او گفته اقتصاد دیجیتال در ایران در دهه ۹۰ «شتاب» داشت اما «امروز مقداری کند شده‌ است که بحث سرمایه‌گذاری ‌و‌ نقد‌شوندگی شاید یکی از دلایل کندی پیشرفت باشد.»

وزیر جدید ارتباطات در پاسخ به روزنامه شرق در خصوص «رفع اختلال و محدودیت‌های اینترنت» گفته است: «بحث محدودیت‌هایی که ایجاد شده، اساسا همانطور که می‌دانید متناسب با داستان سیاستگذاری در وزارت ارتباطات اتفاق نیفتاده است» و «وضعیت موجود به واسطه استفاده از فیلترشکن‌ها وضعیت قابل قبولی نیست و طبیعتا این روش حتما باید بازطراحی و بازنگری انجام شود.»

عیسی‌زارع‌پور، وزیر پیشین ارتباطات، هم در مراسم تودیع خود گفته «در این دوره تلاش کردیم از حواشی دوری کنیم. موضوعاتی مثل فیلترینگ خارج از وظایف وزارت ارتباطات است. با وجود این سعی کردیم تا حد امکان پاسخ‌های قانع‌کننده در مورد آن بدهیم.»

وزیر راه و نفت و ارتباطات

منبع تصویر،Tasnim/Jamaran/shana

توضیح تصویر،فرزانه صادق (راست) به ایلام رفت و محسن پاک نژاد (وسط) و ستار هاشمی (چپ) درباره قیمت بنزین و فیلترینگ وعده دادند

وزیر جدید نفت: افزایش قیمت بنزین در برنامه دولت نیست

محسن پاک‌نژاد، وزیر جدید نفت، هم در اولین سخنانش قول داد که مدیریت انرژی بدون گران کردن بنزین انجام شود.

آقای پاک‌نژاد گفت: «هم اکنون اصلا راهکار قیمتی مدنظر نیست و راهکار‌های غیرقیمتی به بخشی فراتر از وزارت نفت، یعنی در تعامل و همکاری با سایر وزارتخانه‌ها بر می‌گردد.»

آقای پاک‌نژاد توضیح داده است که «راهکار‌ها مانند استفاده از خودرو‌های کم مصرف، خودرو‌های برقی که تأسیسات مرتبط با آن‌ها در تهران وجود دارد و اقدامات ارزشمندی در این حوزه انجام شده و مواردی از این قبیل، در دستور کار خواهد بود که بدون افزایش قیمت بنزین، امکان ایجاد تعادل در مصرف فراهم شود.»

او همچنین در خصوص ضرورت سرمایه‌گذاری بیشتر در صنعت نفت و سهم ۱۴ و نیم درصدی شرکت ملی نفت ایران از فروش نفت گفت که «این سازوکار فعلی، هزینه‌های بخش جاری نفت را هم به زحمت پوشش می‌دهد؛ بنابراین، الگو‌هایی را برای استفاده از سرمایه‌های خارج از وزارت نفت، نه لزوماً سرمایه‌های خارجی، در نظر داریم.»

سفر وزیر جدید راه به پایانه مرزی غرب ایران

وزیر جدید راه

منبع تصویر،tasnimnews

فرزانه صادق مالواجرد، وزیر جدید راه و شهرسازی هم امروز در اولین روز کاری با سفر به استان ایلام از پایانه مرزی این استان و کشور عراق بازدید کرد.

رسانه‌های ایران گفته‌اند که پایانه مرزی مهران برای سفر زائران اربعین به کشور عراق مورد استفاده قرار می‌گرفته و خانم صادق با حضور در آن خواستار «خدمات رسانی» بهتر به زائران شده است.

خبرگزاری تسنیم هم نوشته است: «هر ساله بیش از نیمی از زائران اربعین حسینی مرز مهران را برای تردد انتخاب می‌کنند که همین موضوع این مرز را به پر رفت و آمدترین مرز سفرهای اربعین تبدیل کرده است.»

خانم صادق همچنین گفته است: «مقام معظم رهبری فرمودند زائران کربلا باید بدون دغدغه و آسان سفر کنند و تمام تلاش استاندار محترم و همکاران من و پیگیری نمایندگان هم در این راستاست.»

واکنش‌ها به رای اعتماد

آقای سلامی در پیامی به مسعود پزشکیان خواستار «نصب‌العین» قرار دادن سیاست‌های کلی ابلاغی رهبر ایران توسط دولت شده است

منبع تصویر،Ana

توضیح تصویر،آقای سلامی در پیامی به مسعود پزشکیان خواستار «نصب‌العین» قرار دادن سیاست‌های کلی ابلاغی رهبر ایران توسط دولت شده است

واکنش‌ها به رای اعتماد روز گذشته مجلس ایران به تمامی کابینه پزشکیان نیز ادامه دارد و حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پیامی آن را تبریک گفته است.

آقای سلامی در این پیام نوشته رای اعتماد کامل مجلس «بیانگر حسن اعتماد و همراهی خانه ملت با دولت وفاق ملی و تولید سرمایه‌ای عظیم و مستحکم برای پشتیبانی موثر از برنامه‌های دولت چهاردهم است.»

فرمانده سپاه پاسداران همچنین خواستار «نصب‌العین» قرار دادن سیاست‌های کلی ابلاغی رهبر ایران توسط دولت پزشکیان شده و آن را ادامه تلاش‌های دولت ابراهیم رئیسی خوانده است.

در پایان نیز آقای سلامی «آمادگی همه جانبه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای هرگونه همراهی و همکاری در پاسخ به نیازهای دولت وفاق ملی» را اعلام کرده است.

حسین شریعتمداری، مدیرمسول روزنامه کیهان از مسعود پزشکیان انتقاد کرد که چرا برای گرفتن رای اعتماد وزرا از رهبر جمهور اسلامی نام برده است

منبع تصویر،donya-e-eqtesad

توضیح تصویر،حسین شریعتمداری، مدیرمسول روزنامه کیهان از مسعود پزشکیان انتقاد کرد که چرا برای گرفتن رای اعتماد وزرا از رهبر جمهور اسلامی نام برده است

اما حسین شریعتمداری، سرپرست و منصوب رهبر جمهوری اسلامی در روزنامه کیهان، از مسعود پزشکیان خواست که ادعای خود را مبنی بر «هماهنگی با آیت‌الله خامنه‌ای» برای انتخاب وزرا، پس بگیرد.

او امروز در مطلبی تحت عنوان «تبریک به رئیس جمهور و گلایه‌ای برادرانه» با اشاره به رای اعتماد مجلس به وزرای پیشنهادی نوشت: «این موفقیت را به جناب پزشکیان تبریک می‌گوییم، اگر چه همچنان بر این باوریم که برخی از وزیران پیشنهادی از شرایط لازم برای حضور در مسئولیت بلندپایه وزارت برخوردار نبوده‌اند.»

آقای شریعتمداری با اشاره به صحبت‌های دیروز آقای پزشکیان مبنی بر «هماهنگی با رهبر برای انتخاب وزرا» خطاب به او نوشت: «ادعای غیرواقعی دیروز شما با استقبال گسترده دشمنان قسم‌خورده نظام روبه‌رو شده است و انتظار آن است که اظهارات مورد اشاره دیروز خود را تصحیح بفرمایید و راه را بر سوءاستفاده دشمنان سد کرده و آنان را مانند همیشه ناکام بگذارید.»

پیش از رای گیری دیروز ، فراکسیون «مستقلین» مجلس خواستار رای اعتماد به تمام وزرای پیشنهادی شده بود، موضوعی که انتقاد برخی نمایندگان را به دنبال داشته است.

پس از رای اعتماد نمایندگان مجلس به تمامی وزرای پیشنهادی هم، ادعاهایی مبنی بر «غیر واقعی»‌ بودن سخنان مسعود پزشکیان مطرح شد.

آقای پزشکیان به دفعات تاکید کرد که وزیرانش با هماهنگی شخص آیت‌الله علی خامنه‌ای انتخاب شده‌اند.

در همین حال امروز علی مطهری، نماینده سابق مجلس پزشکیان گفته است: «اینطور نیست که آقای پزشکیان از رهبری هزینه کرده باشد بلکه شفاف سازی کرد و واقعیات را گفت. به نظر من کار درستی است که مسائل پشت پرده‌ای نداشته باشیم.»

به گفته آقای مطهری: «به نظر من چون آقای پزشکیان هماهنگی‌های خودش را با مقام معظم رهبری اعلام کرد و در واقع نظر ایشان را آشکار کرد، دست مجلس بسته شد و همه وزرا رأی آوردند. در گذشته هم مشورت‌ها با رهبری و اعمال نظرهای ایشان وجود داشت منتهی در پشت پرده بود و روسای جمهور قبلی آن را اعلام نمی‌کردند.»

در همین حال حمید ابوطالبی از مقامات دولت حسن روحانی در پستی در شبکه اجتماعی از مسعود پزشکیان انتقاد کرده و گفته «یک‌ نبرد را بردید، اما جنگ را باختید.»

آقای ابوطالبی نوشته است: «در زبان انگلیسی اصطلاح زیبایی وجود دارد: یک‌ نبرد را بردید، اما جنگ را باختید. تبریک می‌گویم. شما در نبرد با مجلس برنده شدید؛ ولی جنگ یکصدساله‌ برای مشروطیّت و جمهوریّت را واگذار کردید.»

به نظر می‌رسد منظور آقای ابوطالبی به سخنان پزشکیان در مجلس برمی‌گردد که خواستار رای اعتماد نمایندگان به کابینه به خاطر تایید آیت‌الله خامنه‌ای است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.