مهدی کروبی رفع حصر بدون میرحسین موسوی را رد کرد

چهارشنبه, 7ام شهریور, 1403
اندازه قلم متن

د

مهدی کروبی

منبع تصویر،ISNA

فرزند مهدی کروبی در واکنش به «تلاش رئیس جمهور و رئیس قوه قضائیه برای رفع حصر مهدی کروبی» از پدرش نقل کرده است که او «رفع حصر تنهایی» نمی‌خواهد و هرگونه رفع حصری باید میرحسین موسوی را هم شامل شود.

حسین کروبی این اظهارات را در مصاحبه با انصاف نیوز و در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات غلامحسین کرباسچی، شهردار پیشین تهران درباره رفع حصر مطرح کرد که گفته بود «خبرهای خوبی ان‌شاءالله در راه است.»

حسین کروبی گفت: « باید بگویم که در هفته‌ا‌ی گذشته یک پیغامی از طرف آقای پزشکیان رئیس جمهور و آقای اژه‌ای رئیس قوه قضاییه داده شد که دنبال رفع حصر آقای کروبی هستیم و موافقیت‌هایی شده است. لذا پیرو این پیغام، ما نظر آقای کروبی را خواستیم.»

او افزود که پدرش از تلاش روسای جمهور و قوه قضاییه برای رفع حصر تشکر کرده و گفته است که امیدوار است رفع حصر به‌زودی انجام شود اما به‌شرطی که با رفع حصر میرحسین موسوی همزمان باشد.

به گفته حسین کروبی پدرش افزوده است: «ما هر دو همزمان حصر شدیم و اگر قرار شود روزی رفع حصر شود ما هر دو باید رفع حصر شویم. لذا امیدوارم انشالله این کار به‌زودی انجام شود ولی با همدیگر باشد. من رفع حصر تنهایی را نمی‌خواهم.»

حسین کروبی گفت که او و مادرش شخصا پیام مهدی کروبی را به غلامحسین محسنی اژه‌ای و مسعود پزشکیان منتقل کرده‌اند‌.

مهدی کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، از بهمن ١٣٨٩ و در پی اعتراض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ و سرکوب معتراضان تاکنون تحت بازداشت خانگی قرار دارند.

حسین کروبی اردیبهشت سال گذشته هم گفته بود که سران فعلی قوای سه‌گانه و سران پیشین دولت، مجلس و قوه قضائیه موافق پایان حبس خانگی پدرش هستند اما «در کل کسی مسئولیت رفع حصر را گردن نمی‌گیرد».

او به روزنامه اعتماد چاپ تهران گفته بود «زمانی که با این مسئولان صحبت می‌کنیم، می‌گویند، حصر دست آن‌ها نیست و اختیاری ندارند.»

تصمیم‌گیری در مورد رفع‌حصر در حیطه اختیارات چه شخص یا نهادی است؟

نشست مشترک مسئولان عالی قضایی و هیات دولت

منبع تصویر،Irna

گفته شده که حصر میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی در زمستان سال ۱۳۸۹ به خواست رهبر ایران و با مصوبه شورای عالی امنیت ملی آغاز شد که در آن زمان ریاستش با محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور وقت بود.

از زمان به بعد «درخواست و مطالبه رفع حصر» در انتخابات‌های مختلف گذشته به اشکال گوناگون مطرح شده است.

از جمله در دوران تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۶ که در تجمع‌های حامیان حسن روحانی در روزهای منتهی به انتخابات یک شعار مدام به گوش می‌رسید: «پیام ما روشنه، حصر باید بشکنه».

آقای روحانی در یکی از همان تجمع‌های انتخاباتی تلویحا گفت که در دور اول ریاست جمهوری‌اش رأی کافی نداشته تا بتواند با اتکا به آن موضوع رفع حصر را به سرانجام برساند. او گفت: «بعضی کارها وجود دارد که با رأی ۵۱ درصد انجام نمی‌شود، ‌اما رأی بالاتر کارساز خواهد بود.»

بعد از پیروزی حسن روحانی در انتخابات، موضوع رفع حصر در مجلس هم مطرح شد.

در سال ۱۳۹۷، علی مطهری، نائب‌رئیس وقت مجلس ایران، سیاست حکومت در حصرخانگی مخالفان دارای پایگاه اجتماعی را «خلاف شرع و عقل و قانون اساسی» خواند و گفت شاید این موضوع توسط مجلس قابل حل باشد.

علیرضا آوایی، وزیر دادگستری دولت حسن روحانی، هنگامی که برای پاسخ به سئوال نائب رئیس مجلس درباره اقدامات دولت در رفع حصر میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد در صحن علنی حاضر شد، تاکید کرد که او در این زمینه اختیاری ندارد.

به گفته او حصر خانگی این سه چهره سیاسی در سال ۱۳۸۹ با مصوبه شورای عالی امنیت ملی انجام شده و وزارت دادگستری را درباره مصوبات این شورا نمی توان پاسخگو دانست.

سهم دولت در این شورا پنج کرسی است و در آن اکثریت ندارد. بقیه کرسی‌ها در اختیار رئیسان قوای مقننه و قضائیه، رئیس ستاد فرماندهی کل نیروهای مسلح و دو نماینده رهبری است.

علاوه بر این، مصوبات شورای عالی امنیت ملی فقط در صورت تصویب رهبر قابل اجراست، بنابراین رفع حصر بدون جلب رضایت آیت‌الله علی خامنه‌ای ممکن نیست.

قبلا اسماعیل احمدی مقدم فرمانده پیشین نیروی انتظامی هم گفته بود که آیت الله خامنه ای شخصا مسئولیت حصرخانگی این سه چهره را به عهده گرفته است.

در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸، محمود احمدی‌نژاد پیروز معرفی شد؛ اما آقایان موسوی و کروبی نتایج را«تقلبی» خواندند و محمد خاتمی رئیس جمهور پیشین هم آن را «کودتای انتخاباتی علیه مردم» توصیف کرد.

اعلام نتایج انتخابات ۱۳۸۸ به اعتراض‌های وسیع در سراسر ایران انجامید که پس از انقلاب بهمن ۱۳۵۷ تا آن زمان بی‌سابقه بود. آقای احمدی‌نژاد هم دو سال بعد از انتخابات به دلیل مواضع انتقادی‌اش به آیت الله خامنه‌ای، مورد خشم و طرد مقام‌های حکومت قرار گرفت.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.