سیزده روز پس از بازگشایی مدارس؛ کمبود معلم و تجهیزات آموزشی

جمعه, 13ام مهر, 1403
اندازه قلم متن

سیزده روز پس از بازگشایی مدارس؛ کمبود معلم و تجهیزات آموزشی

با وجود گذشت سیزده روز از شروع سال تحصیلی، کمبود معلم و تجهیزات آموزشی در برخی مدارس کماکان وجود دارد.

این در حالی که وزارت آموزش و پرورش در مدت دو ماهه منتهی به مهرماه و شروع سال تحصیلی، مساله‌ کمبود ۱۷۶ هزار معلم خود را حل شده اعلام کرده بود.

مقامات این وزارت‌خانه در گفت‌وگوهای خود بر تامین معلم در مهر‌ماه ۱۴۰۳ تاکید کرده بودند.

اما با گذشت سیزده روز از بازگشایی مدارس، «کانال تلگرامی اصل ۲۰» با انتشار گزارشی با عنوان «چطور تشکل‌های صنفی معلمان اظهارنظرهای دروغین مسئولان را به چالش کشیدند؟» نوشت:

«علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش و علی فرهادی، سخنگوی این وزارتخانه، در ماه‌های گذشته اعلام کرده بودند که کمبود ۱۷۶ هزار معلم به طور کامل حل شده است. [آنها] تأکید کردند که هیچ‌گونه کمبودی در تأمین نیروی انسانی وجود ندارد. این در حالی است که با آغاز سال تحصیلی جدید و بازگشایی مدارس، معلمان و والدین در نقاط مختلف کشور از کمبود معلم و مشکلات جدی در روند آموزش خبر می‌دهند.»

علی فرهادی، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش روز ۲۳ شهریورماه از عدم کمبود معلم در مهرماه خبر داده بود.

علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش هم چهار روز بعد در ۲۷ شهریورماه با تاکید گفته بود: «در سال تحصیلی جدید، کمبود نیروی معلم نداریم.»

کانال تلگرامی اصل ۲۰ در ادامه با اعلام اینکه «تشکل‌های صنفی معلمان با توجه به مطالبه «حق آموزشِ رایگان و در دسترس» این ادعاها را به چالش کشیدند»، ضرورت توجه به وضعیت بحرانی آموزش در کشور را بار دیگر گوشزد ‌کرده و می‌نویسد:

«شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان در واکنش به این تناقضات، با راه‌اندازی کمپین گزارشگر مدرسه‌ خود باشید، به جمع‌آوری اطلاعات و شکایات درباره وضعیت مدارس پرداخته است. این کمپین به معلمان و والدین این امکان را می‌دهد تا به‌طور مستقیم از مشکلات آموزشی گزارش دهند و در این راستا، مطالبات خود را مطرح کنند. گزارش‌های دریافتی از نقاط مختلف کشور به‌ویژه در مناطق محروم نشان می‌دهد که برخی مدارس از معلم و امکانات اولیه آموزشی محروم هستند. یکی از معلمان از شهرستان جوانرود اعلام کرده که به مدت دو هفته، هیچ دبیر مطالعات اجتماعی در مدرسه‌اش حضور نداشته است. در نیشابور نیز برخی کلاس‌ها در فضای نمازخانه برگزار می‌شوند، که این وضعیت نشان‌دهنده کمبود فضای آموزشی و نیروی انسانی لازم است.»

بر اساس گزارش اصل ۲۰: «والدین نیز در این کمپین نقش فعالی دارند و از شرایط نامناسب آموزشی در مناطق خود ابراز نارضایتی می‌کنند. یکی از والدین از روستای نوروزآباد اشاره کرده که کلاس‌های آموزشی در کانکس‌هایی با شرایط نامناسب و بدون تجهیزات لازم برگزار می‌شود. این مساله به وضوح نشان‌دهنده‌ی عدم عدالت اجتماعی است که بر دانش‌آموزان در مناطق محروم تحمیل می‌شود.»

این گزارش در ادامه می‌نویسد: «همبستگی و تلاش‌های جمعی معلمان و والدین می‌تواند به‌عنوان یک ابزار مؤثر در پیگیری حقوق آموزشی و تأمین معلم و امکانات آموزشی در مناطق کمتر برخوردار عمل کند. در شرایطی که وعده‌های مسئولان محقق نشده، این اقدامات می‌تواند به تغییرات مثبتی در نظام آموزشی کشور منجر شود و حق آموزش رایگان و باکیفیت را برای همه دانش‌آموزان به ارمغان آورد.»

جذب مجدد ۷۰ هزار بازنشسته به‌جای استخدام فارغ‌التحصیلان تربیت معلم

در اولین ابلاغیه‌ شورای عالی آموزش و پرورش، دولت چهاردهم، مجوز جذب ۷۰ هزار معلم بازنشسته را صادر و ابلاغ کرد. در بخشی از این ابلاغیه که به امضای مسعود پزشکیان رییس جمهور تحت عنوان رییس شورای عالی رسیده، آمده است: «به کارگیری معلمان بازنشسته دارای مدرک تحصیلی حداقل کارشناسی و بالاتر به‌صورت حق‌التدریس تمام‌وقت (حداکثر تا سقف ۲۴ ساعت تدریس در هفته) در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ در مدارس تمام دوره‌های تحصیلی با رعایت نیاز ادارات آموزش و پرورش شهرستان‌ها و مناطق و حسب دستورالعمل توسعه سنواتی سال تحصیلی جاری، بلامانع است.»

مدارس فرسوده و کلاس‌های ناایمن

داستان مدارس فرسوده و کلاس‌های ناایمن در ایران، امسال هم هم‌زمان با آغاز سال تحصیلی بر سر زبان‌ها افتاد؛ با این تفاوت که امسال مردم عینا دلیل نگرانی از مدارس فرسوده را دیدند.

روز اول مهر، سقف یکی از کلاس‌های هنرستان پسرانه مطهری در ارومیه روی سر دانش‌آموزان فروریخت. خوشبختانه ریزش سقف در این هنرستان هفتاد ساله چنان شدید نبود که آسیب جدی به دانش‌آموزان وارد کند و تنها دو دانش‌آموز که آسیب جزئی دیده بودند، به بیمارستان منتقل شدند. اما همین حادثه نشان داد که چه اتفاقاتی در انتظار میلیون‌ها دانش‌آموزی است که در کلاس‌های فرسوده درس می‌خوانند.

علاوه‌بر مدارس کانکسی که باید حذف شوند، ۲۰درصد مدارس کشور هم فرسوده بوده و نیازمند نوسازی هستند. این یعنی بیش از ۱۰۰ هزار کلاس درس که حدود سه میلیون دانش‌آموز را در خود جای داده‌اند.

علاوه‌بر این، حدود سه میلیون دانش‌آموز در مدارس تخریبی تحصیل می‌کنند. مدارس تخریبی به مدارسی گفته می‌شود که عمر بنای آن‌ها به پایان رسیده و باید تخریب شده و از نو ساخته شود.

از: ایران وایر


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.