مخالفت قاضی آمریکایی با مصادره ۱.۶میلیارد دلار اموال بانک مرکزی ایران

شنبه, 2ام اسفند, 1393
اندازه قلم متن

bankmarkazi

گزارش ها حاکی است که شکایت خانواده های قربانیان بمبگذاری سال ۱۹۸۳ پایگاه تفنگداران دریایی آمریکا در بیروت برای مصادره کردن ۱.۶ میلیارد دلار اموال بانک مرکزی ایران که در حسابی در یک بانک در لوگزامبورگ نگهداری می شود، نتیجه ای درپی نداشته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، کاترین فارست، قاضی دادگاهی در نیویورک در حکم خود که روز جمعه ۲۰ فوریه (اول اسفندماه) صادر شده، تصریح کرده است، بخشی از اموال بانک مرکزی ایران که توسط «دویچ بورس ای جی» در لوگزامبورگ نگهداری می شود، خارج از حوزه قضایی او است.

کلیراستریم بانک، واحد وابسته به «دویچ بورس ای جی» پیشتر از دادگاه خواسته بود که با در خواست برداشت اموال و دارایی بانک مرکزی ایران مخالفت کند، چرا که این بانک در قلمرو و حوزه قضایی این دادگاه قرار ندارد.

در حملات انتحاری ۲۳ اکتبر ۱۹۸۳، اول آبان‌ماه ۱۳۶۲، که در خلال جنگ‌های داخلی لبنان رخ داد، برخورد جداگانه دو خودروی بمب‌گذاری شده به محل اقامت تفنگداران دریایی آمریکا و سربازان فراسوی عضو نیروهای چندملیتی در بیروت ۲۹۹ کشته بر جای گذاشت که در میان آنها ۲۴۱ آمریکایی و ۵۸ نظامی فرانسوی بودند.

گرچه در آن زمان گروه سازمان جهاد اسلامی مسئولیت این حملات را بر عهده گرفت، برخی از گمانه‌زنی‌ها بر نقش ایران در این حمله تأکید می‌کرد.

به دنبال شکایت خانواده های قربانیان و مجروحان این حادثه در سال ۲۰۰۷ یک قاضی دادگاه های آمریکا ، ایران را به پرداخت مبلغ دو میلیارد و ۶۵۰ میلیون دلار به خانواده های قربانیان بمبگذاری سال ۱۹۸۳ پایگاه تفنگداران دریایی آمریکا دربیروت محکوم کرد.

از آن زمان تاکنون خانواده قربانیان در ادامه شکایت خود تلاش کرده اند تا اموال و دارایی های ایران را توقیف کنند.

در ادامه این پرونده در ۱۹ تیرماه سال جاری یک دادگاه تجدیدنظر در نیویورک حکم داد که یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون دلار از دارایی‌های ایران به خانواده‌های آمریکایی‌هایی داده شود که در جریان بمب‌گذاری سال ۱۹۸۳ بیروت کشته شدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پرونده جاری به نام «پترسون علیه جمهوری اسلامی ایران» موسوم و در دادگاهی در نیویورک ثبت شده است.
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.