مکثی بر شرایط مصیبت بار زنان کارگر در ایران

چهارشنبه, 20ام اسفند, 1393
اندازه قلم متن

kar-zanan

شهرزادنیوز: شرایط کار و زندگی کارگران زن و مرد در جمهوری اسلامی ایران روز به روز دشوار تر می شود، اما شرایط کار زنان کارگر ابعاد تکان دهنده تری دارد، چرا که بر کارگران زن ظلمی مضاعف تحمیل میشود. زنان کارگر نسبت به کارگران مرد، کمتر حقوق میگیرند، در انتخاب شغل محدودیت دارند، نرخ بیکاری در میان آنان بیشتر است و از امنیت شغلی کمتری هم برخوردارند.

به گزارش کلمه، با آنکه قانون کار جمهوری اسلامی ایران در زمینه تأمین حق اشتغال و حقوق کار زنان دارای کمبودهای متعددی است، اما، امروزه مفاد این قانون نیز به طور گسترده ای زیر پا گذاشته میشود.

طبق این گزارش، مواد ۷۵ تا ۷۸ قانون کار به اشتغال زنان اختصاص دارد. ماده ۷۵، زنان را از انجام کارهای سخت و زیان آور منع کرده است. ماده ۷۶ به مرخصی بارداری و زایمان کارگران زن اشاره دارد. در این ماده بر حفظ امنیت شغلی کارگران زن پس از پایان مرخصی زایمان تأکید شده است. همچنین مدت مرخصی زایمان کارگر زن با تأیید سازمان تأمین اجتماعی جزو سوابق خدمت او به شمار میرود و حقوق این ایام، مطابق مقررات قانون تأمین اجتماعی پرداخت میشود.

همچنین ماده ۷۷ قانون کار در مواردی که نوع کار از سوی پزشک سازمان تأمین اجتماعی برای زن باردار کارگر سخت و دشوار یا خطرناک تشخیص داده شود کارفرما را موظف کرده تا پایان دوره بارداری بدون کسر حق، کار مناسب تر و سبک تری به او بدهد. ماده ۷۸ قانون کار هم در جهت حمایت از کارگران زن دارای فرزند شیرخوار، و الزام کارفرما به ایجاد شیرخوارگاه و مهد کودک در محل کار، مواردی را ذکر کرده است.

به رغم این تأکیدات قانونی، در حال حاضر حداکثر ۱۰ در صد از کارفرمایان قوانین مربوط به اشتغال زنان را اجرا می کنند. زنان نخستین قربانیان بحران اقتصادی و تعدیل نیروی کار هستند. بر اساس آمار سایت مرکز آمار ایران، نرخ اخراج زنان از ۳۳ درصد در سال ۸۴ به ۴۳ درصد در سال ۹۰ افزایش یافت. به گفتهٔ کارشناسان حقوق کار، بارداری و زایمان از جمله دلایل عمده اخراج زنان است.

همچنین، در سالهای اخیر، نیروی کار زنان افت قابل توجهی داشته است. در گذشته حدود یک میلیون و ۹۰۰ هزار زن شاغل تحت پوشش تأمین اجتماعی بودهاند که اکنون این تعداد به یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر رسیده است.

گفتنی است که میزان اشتغال زنان کارگر به نسبت تعداد کل کارگران در سالهای اخیر بین ۱۵ تا ۱۷ درصد در نوسان بوده و این مسأله نشان میدهد ورود زنان به بازار کار افزایشی نداشته است. همچنین آمار رسمی از دو برابر شدن آمار بیکاری کارگران زن در طی هشت سال دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد حکایت میکند. و بالاخره، تازه ترین آمار منتشر شده تفاوت ۲۳ درصدی مزد زنان و مردان هم رده در تهران را نشان میدهد.

این در حالی است که مهمترین مقاوله نامه سازمان بین المللی کار درباره حقوق زنان کارگر، مقاوله نامه شماره ۱۰۰ درباره «دستمزد برابر» برای کارگران مرد و زن در ازای کار برابر است. این مقاوله نامه در ۲۹ ژوئن سال ۱۹۵۱ (برابر با ۶ تیر ۱۳۳۰) به تصویب رسیده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.