عدم پرداخت حقوق، تجمع، اخبار و گزارشات کارگری

پنجشنبه, 3ام دی, 1394
اندازه قلم متن

raja

تجمع کارگران پیمانی مقابل ساختمان شرکت حمل ونقلی رجاء برای امنیت شغلی واعتراض به گروکشی چند ماه حقوقشان!

صبح امروز۲دی، کارگران پیمانی شرکت جهان گلشن امین برای امنیت شغلی واعتراض به گروکشی چند ماه حقوقشان توسط کارفرما دست به تجمع مقابل ساختمان پیمانکاراصلی،یعنی شرکت حمل ونقلی رجاء زدند.

به گزارش۲دی نسیم، یکی از نمایندگان کارگران معترض اعلام داشت که آخرین حقوق دریافتی از شرکت”جهان گلشن امین”،مربوط به ماه ها قبل است.

وی افزود که تا اکنون ۱۶۰ نفر از کارگران شرکت”جهان گلشن امین” که در مسیر های نیشابور،طبس و خواف فعالیت داشته اند بدون پرداخت حقوق و مزایا، عذر آنها خواسته شده است.
نماینده دیگری از تجمع کنندگان شرکت جهان گلشن امین،هم گفت که بیمه کارکنان این شرکت نزدیک به چند ماه بوده که پرداخت نشده است.
درهمین حال،قائم مقام شرکت”جهان گلشن امین” اعلام داشت که کارگران مورد اشاره ۳٫۵ ماه است که حقوق دریافت نکرده اند.
“شهرام تفرشیان”با بیان اینکه شرکت”جهان گلشن امین”از مجموعه راه آهن ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان طلبکار است،تصریح کرد که پرداخت حقوق به این عده از کارکنان منوط به عمل به وعده پیمانکار شرکت، یعنی شرکت رجاء است.
وی،با رد هرگونه عدم پرداخت حق بیمه کارکنان گفت که طبق اسناد موجود، تمامی حق بیمه این عده از کارگران در سال جاری واریز شده است.

قائم مقام شرکت”جهان گلشن امین”،تاکید کرد که شرکت قطار مسافری رجاء به عنوان پیمانکار”جهان گلشن امین”، پنج ماه است که پرداختی به این شرکت نداشته که برآورد می شود بدهی رجاء به این شرکت کمتر از پنج میلیارد تومان باشد.

وی،تصریح کرد که شرکت متبوع او،یک شرکت خصوصی بوده و در زمینه فنی و راهبری به عنوان پیمانکار رجاء مشغول به فعالیت است.

به گزارش امروزایلنا درهمین رابطه،صبح امروز جمعی از کارگران بخش پیمانکاری شرکت رجاءدر اعتراض به وضعیت نامعلوم شغلی خود مقابل درب ورودی راه آهن تجمع کردند.

گروهی ازکارگران معترض گفتند، در این تجمع که از ساعت ده صبح شروع شد، حدود دههانفر از کارگران شرکت کردند.

به گفته این کارگران که بصورت پیمانکاری در بخش های مختلف فنی و خدماتی شرکت رجاء مشغولکارند، نگرانی از تعدیل و اخراج احتمالی، دلیل اصلی برپایی این اجتماع اعتراضی بوده است.

یکی از این کارگران در توضیح این مسئله گفت: به تازگی با جابجا شدن پیمانکاران رجاء صحبتهای در مورد تجیمع و تعدیل کارگرانی که به واسطه همین پیمانکاران در شرکت رجاء مشغول کارند شنیده میشود.

وی افزود: این مسئله در کنار تاخیرهایی که در بحث پرداخت مطالبات مزدی از سوی پیمانکاران رجاء وجود دارد باعث تشدید نگرانی او و همکارانش شده است.

***
گزارشی از تجمع اول دی کارگران ورزشگاه آزادی در اعتراض به عدم تبدیل وضعیت!

حدود ۸۰ نفر از کارکنان خدماتی و فضای سبز مجتمع ورزشی آزادی صبح امروز (اول دی) مقابل ساختمان اداره تعاون و کار و رفاه اجتماعی در اعتراض به تبدیل وضعیت نشدن تجمع کردند.

این کارگران از پرداخت نشدن مطالبات مزایا و سنوات خود توسط پیمانکار ورزش یاران که مسئولیت قبلی پیمانکاری مجتمع ورزشی آزادی را به عهده داشت خبر دادند و افزودند: بارها برای مطالبات خود تجمع کردهاند اما کسی جوابگوی مشکلات آنها نشده است.

کارگران مجتمع ورزشی آزادی گفتند: کارکنان و کارگران ورزشگاهای سطح شهر تغییر وضعیت شده اند و تحت قرار داد مستقیم قرار گرفته اند اما وضعیت آنها همچنان تحت نظر شرکت پیمانکاری باقی مانده و با توجه به سابقه خدمت انها که بیش از ده سال برای هر کارگر است از مسئولین می خواهند برای تبدیل وضعیت انها فکری بکنند زیرا با توجه به پایین بودن مزد و مزایا در شرایط کنونی از حجمی بودن کار به تنگ آمده اند .

کارگران با بیان اینکه درپی پیگیریهای مطالبات خود متوجه شدند کارفرمای ورزش یاران مبلغ هزینه ایاب و ذهاب را نصف مبلغ واقعی به کارگران پرداخته است گفتند: کارفرمای سابق ماه گذشته برای پرداخت بخشی از مطالبات کارگران مبلغی را به حساب آنها واریز کرده است که در آن برگه های واریزی مشخص شد شرکت پیمانکاری ورزش یاران مبلغ ۳۵۰ هزارتومان از هر کارگر به عنوان مالیات کسر کرده است.

این در حالی است که به گفته این کارگران،شرکت پیمانکاری ورزش یاران حدود چهار سال مبلغ ۶۰ هزار تومان هزینه ایاب ذهاب به کارگران پرداخته است که این مبلغ تقریبا نصف مبلغ واقعی هزینه ایاب ذهاب کارگران بوده است.

این کارگران در ادامه از تاخیر در پرداخت مزد خود با کارفرمای کنونی مجتمع ورزشی خبر دادند و افزودند: کارفرمای شرکت شکوه مهندسان شریف که پیمانکاری مجتمع ورزشی را بر عهده دارد یک ماه حق بیمه کارگران را نپرداخته و حدودا یک ماه مزد به آنها بدهکار است.
منبع:ایلنا

***
تجمع کارگران کارخانه آردل به روز دوم کشیده شد

۳۴ کارگر معترض کارخانه آردل صبح امروز برای دومین روز متوالی تجمع کردند.

به گزارش۲دی ایلنا،نمایندگان کارگران گفته اند پس از تجمع امروز، جلسه ای در دفترمدیر عامل برگزار شد و نمایندگان آنها خواسته های کارگران آردل را مطرح کردند.

از قرار معلوم در جلسهٔ امروز ضمن تشریح اثرات تعطیلی کارخانهٔ آردل بر زندگی کارگران، آخرین خواسته های کارگران مطرح شد.
پرداخت حدود ۶ ماه مزد معوقه و مشخص شدن نحوه محاسبه و پرداخت سنوات پایان کار از جمله مطالبات کارگران معترض آردل است که روز گذشته نیز به برای همین خواسته ها تجمع مشابهی برپا کرده بودند.

همچنین به گفتهٔ یکی از کارگران، اکثریت کارگران اردل که بین ۲۰ سال سابقهٔ کار در این واحد صنعتی را دارند مشمول مقررات سخت و زیان آور هستند اما چون کارفرما ۴درصد حق بیمه اضافی را به پرداخت نمیکند امکان بازنشستگی آنها وجود ندارد.

***
عدم پرداخت۶ماه حقوق وچندماه حق بیمه کارگران فضای سبز شهرداری خرم آباد!

کارگران فضای سبز شهرداری خرم آباد ۶ ماه حقوق نگرفتهاند و هر روز شاهد شنیدن وعدههای خالی از سوی پیمانکاران، شورای شهر و شهرداری خرمآباد هستند.

به گزارش ۲دی تسنیم ، در حال حاضر کارگران فضای سبز خرم آباد پنج الی شش ماه حقوق عقبافتاده دارند که بارها به پیمانکاران مربوطه برای طلب خود مراجعه کردهاند اما با شنیدن حرفهای همیشگی بازهم اعتراضاتشان بدون پاسخ است.

احمد شجاعی یکی از کارگران فضای سبز خرمآباد اظهار داشت: شش ماه است که در فضای سبز خرمآباد آبپاشی میکنم ولی تاکنون هیچ حقوقی نگرفته ام و باوجوداینکه منزلمان در روستا است هرروز پنج هزار تومان برای برگشت به روستا کرایه میدهم و هرزمانی که به پیمانکار مربوطه مراجعه میکنم هرروز وعده میدهد که بزودی طلبت را پرداخت میکنم.

وی افزود: یارانهای را که میگیرم فقط هزینه کرایه هر روزم میشود و زمانی هم که پول یارانهام تمام میشود مجبور میشوم شبها در منزل اقداممان بمانم تا وقتیکه یارانه بگیرم و کرایه داشته باشم به منزلمان بروم.

حسن زارعی از دیگر کارگران فضای سبز خرمآباد اظهار داشت: ۱۰ سال است که در قسمت فضای سبز شهرداری خرمآباد کار میکنم و چون پارکی که کار میکنم خیلی شلوغ است همیشه از ساعت پنج و نیم صبح تا پنج عصر کار میکنم و در بخش بیشتری از این ساعت کاری فقط مشغول آشغال جمعکردن هستم بهطوریکه از خستگی دیگر توان راه رفتن ندارم.

وی افزود: چون در خرمآباد کار نیست مجبوریم این کار را ادامه دهیم ولی باوجود دیر پرداخت کردن حقوق زندگیمان را بهسختی میگذرانیم.

کارگر فضای سبز عنوان کرد: شش ماه است که حقوق نگرفتم و برای مخارج زندگی مجبور هستم از مغازهداران مختلفی قرض بگیرم حتی بیمه را بهموقع پرداخت نمیکنند بهطوریکه چند ماه یکبار بیمه کارگران را پرداخت میکنند؛ چند روز پیش مریض بودم که به بیمارستان مراجعه کردم ولی چون بیمه را پرداخت نکرده بودند نتوانستم داروهایم را تأمین کنم.

***
عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه کارگران کارخانه فرش پارس!

کارخانه فرش پارس که در زمینه تولید انواع موکت در شهرک صنعتی البرز قزوین فعالیت دارد حدود ۲۴۰کارگر رسمی قدیمی و۲۰۰ کارگر قرارداد موقت دارد که هر ماه حقوقشان با تاخیر پرداخت میشود.

کارگران فرش پارس با بیان اینکه معوقات مزدی کارگران رسمی کارخانه شش ماه است، افزودند: کارگران قرار دادی کارخانه نیز برای مدت سه ماه است که مزد دریافت نکردهاند.

به گزارش۲دی ایلنا،همچنین برپایه این اطلاعات در خصوص معوقات بیمهای کارگران رسمی و قراردادی کارخانه فرش پارس گفته میشود: بخشی از مشکلات کارگران مربوط به تعویق در پرداخت حق بیمه به تامین اجتماعی است که کارفرما به صورت مستمر آن را پرداخت نکرده است، به همین دلیل دفترچههای درمانی کارگران برای تمدید دچار اشکال است.

به گفته کارگران این کارخانه تاخیر در پرداخت حق بیمه کارگران مشکلاتی را برای کارگران مشمول قانون بازنشستگی زود هنگام بوجود آورده است بطوری که کارگرانی که دنبال استفاده از این شرایط قانونی بودند به مشکل برخورد کردند.

به گفته کارگران فرش پارس، بیتوجهای کارفرما در پرداخت مطالبات معوقه آنها باعث شده است تا آنها در روز دهم آذر ماه تجمع اعتراضی را در محوطه کارخانه برپا کنند.
وی افزود: بعد از این تجمع کارفرما وعده پرداخت بخشی از مطالبات مزدی کارگران را داد که تاکنون عملیاتی نشده است.

***
گزارشی درباره کارخانههای تعطیل ،نیمه تعطیل وبیکارشدن بیش از۱۱هزارکارگردراستان فارس!

تعطیل و نیمه تعطیل شدن واحدهای صنعتی و تولیدی استان فارس سبب بیکار شدن بیش از ۱۱ هزار کارگر در این استان شده است.

تعطیلی کارگاههای تولیدی و واحدهای صنعتی و بیکار شدن تعداد زیادی از کارگران ارمغان مشکلات صنایع استان فارس است به طوری که در سال گذشته حدود ۱۱ هزار کارگر استان فارس به دلیل تعطیلی واحد تولیدی یا تعدیل نیرو بیکار شدند و براساس برخی آمارها تا پایان مردادماه امسال نیز ۱۱ هزار و ۳۹۷ کارگر این استان بیکار شدهاند که از این بین ۷۲۱ نفر به دلیل اتمام قرارداد اخراج شده اند و مابقی نیز به دلیل رکود اقتصادی واحدهای صنعتی و تولیدی بیکار شده اند.

شرکت «لعابایران» در ۲۵ کیلومتری شیراز از جمله شرکتهایی است که طی ۵ماه گذشته دست به اخراج۵۶کارگرزده است .این کارگران به دلیل سو مدیریت و بلافاصله بعد از تغییر مدیرعامل این شرکت اخراج شدهاند.

با وجود گذشت ۶ سال از آغاز مشکلات کارخانه آزمایش مرودشت هنوز راهکار اساسی برای رفع بحران این کارخانه اندیشده نشده است و صاحبان این کارخانه نیز توانایی راهاندازی مجدد آن را ندارند هر چند هم اکنون به صورت دست و پا شکسته در حال فعالیت است اما ارادهای برای فعالیت مجدد آن وجود ندارد و زمین این کارخانه برای مالکان با ارزشتر از فعالیت اقتصادی آن کارخانه است.

کارخانه آی.تی.آی شیراز نیز از دیگر واحدهای اقتصادی مشکلدار استان فارس است که مطالبات ۳۰ میلیارد تومانی ۱۲۲۶ کارگر آن از سال ۸۵ تاکنون پرداخت نشده است و مزایده این کارخانه که قرار بود روز دوشنبه دوم آذرماه با در نظر گرفتن رقم ۲۰۰ هزار تومان برای هر مترمربع این کارخانه ۱۷ هکتاری انجام شود به دلیل اینکه قیمتگذاری مربوط به سال ۹۱ بود و به روز نشده بود لغو شد و کارگران این کارخانه همچنان برای دریافت معوقات خود در بلاتکلیفی به سر میبرند.

صاحبان این کارخانه قصد راهاندازی مجدد این کارخانه را ندارند بلکه به دنبال استفاده از زمین این کارخانه برای ساخت و ساز هستند.

شرکت کابل سازی ایران که در سالهای گذشته یکی از بهترین واحدهای تولیدی استان فارس بوده و به پیشرفتهترین دستگاهها نیز مجهز است اکنون تبدیل به جولانگاه موش شده است. یکی از دلایل اصلی تعطیلی این کارخانه و کارخانه لامپسازی شیراز موقعیت عالی زمین این کارخانهها است .اگر این دو کارخانه در جنوب شهر قرار گرفته بودند بدون شک در حال حاضر فعال بودند.

اگر قوانینی وضع شود که بر اساس آن در صورت تعطیلی واحدهای تولیدی زمین آن کارخانه و کارگاه فقط و فقط در موارد صنعتی و تولیدی استفاده شود نیمی از کارخانجات و واحدهای تولیدی از رونق نمیافتادند و همچنان به فعالیت خود ادامه میدادند.

بخشی از یک گزارش تسنیم بتاریخ۲دی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.