مراکز درمانی ایران، ۱۲۰ هزار پرستار کم دارد

یکشنبه, 4ام بهمن, 1394
اندازه قلم متن

parastar

مقام‌های وزارت بهداشت می‌گویند در شرایطی که ایران با کمبود ۱۲۰ هزار پرستار مواجه است٬ سالانه بیش از هزار پرستار از ایران به مقصد کشور‌های اروپایی مهاجرت می‌کنند.

محمد میرزا بیگی٬ معاون پرستاری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از جمله کسانی است که درباره کمبود پرستار سخن به میان آورده و تعداد پرستاران مورد نیاز نظام سلامت را ۱۲۰ هزار نفر اعلام کرده است.

به گزارش ایرنا آقای میرزابیگی شامگاه جمعه در جمع گروهی از پرستاران استان هرمزگان این مطلب را بیان کرده و گفته ایران در مورد «تعداد پرستاران تا استاندارد‌ها فاصله» دارد.

وی افزوده «تعداد پرستار به ازای هر تخت براساس استاندارد‌ها باید حداقل به دو نفر برسد و کمبود پرستار در هر سه سطح اولیه، عمومی و تخصصی باید رفع شود».

به گفته وی در حال حاضر ۱۴۰ هزار پرستار در ایران فعالیت می‌کنند که با توجه جمعیت، تعداد پزشکان و تخت‌های بستری باید دست‌کم دو برابر افزایش یابد.

بیمارستان‌های ایران همان‌طور که این مقام مسئول اعلام کرده از کمبود پرستار رنج می‌برند که به نظر می‌رسد یکی از مهم‌ترین علت‌های این کمبود٬ مهاجرت پرستاران به خارج از کشور باشد.

محمد شریفی‌مقدم٬ قائم‌مقام سازمان نظام پرستاری ۲۲ دی‌ماه اعلام کرد سالانه هزار پرستار از ایران مهاجرت می‌کنند که نداشتن «امنیت شغلی» یکی از دلایل آن است.

بیشتر پرستاران ایرانی به استرالیا و کانادا مهاجرت می‌کنند و پس از آنها٬ بریتانیا٬ ‌هلند و سوئیس در رده‌های بعدی قرار دارند.

سال گذشته نیز حمیدرضا عزیزی٬ عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از افزایش آمار مهاجرت پرستاران خبر داده و گفته بود «مهم‌ترین دلیل خروج پرستاران حقوق پایین این افراد است».

دی ماه سال ۱۳۹۰ احمد نجاتیان، معاون فرهنگی وقت سازمان نظام پرستاری کشور تعداد پرستارانی که به طور رسمی فرم خروج از ایران را پر می‌کنند ۱۰۰ نفر اعلام کرده بود.

این در حالی است که محمد شریفی‌مقدم اعلام کرده «سالانه حدود ۵۰۰ پرستار برای مهاجرت به خارج از کشور جهت دریافت معرفی‌نامه به سازمان نظام پرستاری مراجعه می‌کنند».

در مورد افزایش مهاجرت پرستاران، به نظر می‌رسد اجرای فاز سوم طرح «تحول سلامت» در ایران که باعث افزایش «فاصله طبقانی» میان پزشکان و پرستاران شده٬ بی‌تأثیر نبوده باشد.

فاز سوم طرح «تحول سلامت» از اول مهر ماه سال ۱۳۹۳ در ایران آغاز شده که با مخالفت برخی پزشکان و پرستاران مواجه شده است.

از زمان اجرای فاز سوم این طرح آن‌طور که دبیر کل خانه پرستار اعلام کرده پرستاران در بیمارستان‌های قم، آذربایجان، بوشهر، مازندران٬ تهران و تبریز دست به تجمع زده‌اند.

پرستاران معترض می‌گویند این طرح درآمد آن‌ها را کاهش داده و باعث افزایش «سه برابری» درآمد پزشکان شده و به «شکاف طبقاتی» در میان کارکنان بیمارستان‌ها دامن زده است.

پرستاران سال‌هاست از وضعیت صنفی و حقوقی خود در ایران ناراضی هستند و آن‌طور که شریفی‌ مقدم گفته در سال‌های اخیر بیش از ۵۰ تجمع اعتراضی برگزار کرده‌اند.
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.