”مهندسی انتخابات” با ابزار رد صلاحیت

سه شنبه, 6ام بهمن, 1394
اندازه قلم متن

اکبر هاشمی رفسنجانی انتخابات آینده مجالس شورای اسلامی و خبرگان را ”سرنوشت‌سازترین انتخابات تاریخ جمهوری اسلامی” می‌داند. اما اهمیت این انتخابات و خصوصا مجلس خبرگان در چیست؟

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در آستانه انتخابات گذشته مجلس خبرگان به رسانه‌ها هشدار داد که در مسائل این مجلس وارد نشوند و از سیاسی کردن آن بپرهیزند. اما حساسیت انتخابات اسفند ماه امسال این مجلس موجب شده است که رسانه‌های ایران این بار هشدارها را نادیده بگیرند.

رخدادهای پس از دهمین انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۸ سپهر سیاسی ایران را چنان دستخوش تغییر کرد که تنش در بالاترین سطوح حکومت جمهوری اسلامی در فضای عمومی نمایان شد.

دوگانه هاشمی و خامنه‌ای آنچنان پر‌رنگ شد که حامیان رهبر جمهوری اسلامی تصمیم گرفتند که در سال ۱۳۸۹ پس از سه سال اکبر هاشمی رفسنجانی را از ریاست مجلس خبرگان کنار بزنند و محمدرضا مهدوی کنی بیمار را بر کرسی ریاست بنشانند.

پس از درگذشت مهدوی کنی در مهر ماه ۱۳۹۳ این مجلس پنج ماه را بدون رئیس سپری کرد و پس از آن محمد یزدی در رقابت با اکبر هاشمی رفسنجانی به ریاست مجلس خبرگان رسید. این رخداد مرحله تازه‌ای از رویارویی هاشمی رفسنجانی و علی خامنه‌ای تعبیر شد.

در پی رهبر سوم جمهوری اسلامی

صبح ۱۷ شهریور ۱۳۹۳ رسانه‌های ایران از عمل جراحی پروستات آیت‌الله خامنه‌ای خبر دادند. پیش از این بارها در مورد بیماری رهبر جمهوری اسلامی اخبار تأیید نشده‌ای منتشر شده بود. او یک هفته را در بیمارستان سپری کرد و با وجود اعلام موفقیت‌آمیز بودن عمل جراحی، مساله تازه‌ای در محافل سیاسی مطرح شد: رهبر پس از خامنه‌ای چه کسی خواهد بود؟
از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.