افشای شبکه پولشویی شماری از رهبران جهان در پاناما

دوشنبه, 16ام فروردین, 1395
اندازه قلم متن

asnad-panama

روزنامه آلمانی “زوددیچه” با همکاری شبکه‌ای از ۴۰۰ خبرنگار بین‌المللی پرده از فعالیت‌های یک شبکه بزرگ پولشویی برداشته است. رئیس‌جمهور روسیه، پادشاه عربستان، پسرعموی بشار اسد و حتی لیونل مسی از جمله مشتریان این شبکه هستند.

افشای میلیون‌ها سند محرمانه پرده از ‌فعالیت‌های یک شرکت حقوقی مستقر در پاناما برداشته است که به مشتریان خود کمک می‌کرده دارایی‌شان را پنهان ‌کنند. سیاستمداران صاحب قدرت، ستارگان دنیای ورزش و حتی تبهکاران بین‌المللی از مشتریان این شرکت حقوقی بودند.

میلیون‌ها سند محرمانه که به دفتر روزنامه آلمانی “زوددویچه” ارسال شده و در اختیار شبکه‌ای از خبرنگاران بین‌المللی قرار گرفته، نشان می‌د‌هد شرکت حقوقی “موساک فونکسا” در پاناما به مشتریان خود کمک می‌کرده با تأسیس شرکت‌های فرضی و جعلی و بازکردن یک شماره حساب دارایی خود با دور زدن قوانین مالیاتی یا تحریم‌ها جا به جا کنند.

این اطلاعات در برگیرنده ۵/ ۱۱ میلیون سند از جمله شامل ایمیل، گردش‌های حساب‌های ملی، کپی پاسپورت و سایر مدارک مشتریان شرکت “موساک فونکسا” است.

انتشار همزمان اطلاعات در صدها رسانه‌‌ی جهان

روزنامه زودویچه با همکاری “گروه خبرنگاران تحقیقی” که مقر آن در واشنگتن است به بررسی اطلاعات این اسناد پرداخته است.

حدود ۴۰۰ خبرنگار از ۸۰ کشور جهان همزمان انتشار اسناد این شبکه پولشویی را با عنوان “اوراق پاناما” در صدها رسانه‌‌ی جهان آغاز کردند.

اطلاعات آنها نشان می‌د‌هد دستکم ۱۴۰ سیاستمدار و مقام مسئول از کشورهای مختلف جهان مشتری شرکت حقوقی “موساک فونکسا” هستند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، پروشنکو رئیس‌جمهور اوکراین، زیگموندور گونلاگسون٬ نخست‌وزیر ایسلند، ملک سلمان، پادشاه عربستان و پسر عموی رئیس‌جمهور سوریه از جمله مشتریان این شرکت هستند.

به عنوان مثال شرکت فرضی پروشنکو سال ۲۰۱۴ میلادی و تنها دو ماه پس از پیروزی او در انتخابات ریاست‌جمهوری اوکراین تأسیس شده است.

بنا به این اسناد نخست‌وزیر ایسلند هم پایان سال ۲۰۰۹ میلادی در حالیکه این کشور درگیر سخت‌ترین بحران مالی تاریخ خود بود همراه همسرش شرکتی در پاناما تأسیس کرده و سهام خود در یکی از مهمترین بانک‌های ایسلندی را که با کمک دولت از ورشکستگی نجات پیدا کرد، به این شرکت منتقل کرده است.

اعتراض شدید موساک فونکسا به انتشار اسناد مشتریان خود

به نوشته زوددویچه جاسوسان شناخته شده و روسای باندهای قاچاق مواد مخدر هم مشتری این شرکت هستند و شماری از نهادهای مالی بین‌المللی از جمله برخی بانک‌های آلمانی در این شبکه پولشویی دست دارند.

به عنوان مثال یکی از نزدیکان ولادیمیر پوتین با کمک این شرکت و دور زدن تحریم‌های بانکی دو میلیارد دلار از روسیه خارج کرده است. پسرعموی بشار اسد هم یکی دیگر از مشتری‌های تحت تحریم موساک فونکسا بوده است.

در فهرست مشتری‌های این شرکت نام لیونل مسی، ستاره آرژانتینی دنیای فوتبال و حتی نام خوان پدرو دامیانی از اروگوئه، یکی از اعضای هیئت بررسی تخلفات مالی فیفا نیز به چشم می‌خورد.

شرکت حقوقی “موساک فونکسا” با انتقاد شدید از افشای اسناد محرمانه خود در رسانه‌ها اعلام کرده است که از ۴۰ سال پیش به مشتریانی از سراسر جهان خدمات ارائه می‌کند و “هرگز به دلیل انجام فعالیت غیرقانونی محکوم نشده” است.

جورج ماسکولو، مدیر شبکه تحقیقی روزنامه زوددویچه که معتقد است که انتشار اسناد این شبکه پولشویی بازتاب وسیعی در عرصه سیاسی خواهد داشت.

او در گفتگو با شبکه نخست تلویزیون آلمان تصریح کرد: «تأسیس یک شرکت فرضی و جا به جایی پول از نظر قانونی ممنوع نیست. اما کسی که به دنبال چنین راهکارهایی می‌گردد اغلب دلیلی غیراخلاقی برای پنهان ‌کردن دارایی خود دارد.»
از: دویچه وله
be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.