تداوم تخریب گسترده عرصه های طبیعی در ایران

پنجشنبه, 19ام فروردین, 1395
اندازه قلم متن

kahrom

دعوت از مجلس آینده برای رسیدگی به مشکلات محیط زیستی کشور

انتخاب خبر: مشاور رئیس سازمان محیط زیست ایران با اشاره به آثار بحران کم آبی در ایران گفت: مصرف بیش از حد آب موجب خشک شدن زمین ها و پایین رفتن سفره های آب زیرزمینی می شود و در نتیجه باعث فرسایش خاک و از بین رفتن علوفه خواهد شد که این حیات را از بین می برد.

دکتر اسماعیل کهرم در گفتگو با خبرنگار انتخاب خبر اظهار داشت: ایران یک سوم معدل آب جهان را دریافت می کند و این در حالی است که جهان بطور میانگین ۸۵۰ کیلومتر مکعب آب بصورت باران و برف دریافت می کند و ایران صرفاً ۲۵۰ کیلومتر مکعب دریافت می کند، بنابراین آب مسئله اصلی است که نبود آن باعث از بین رفتن جنگل ها و مراتع خواهد شد.

این فعال محیط زیست در ادامه گفت: یکی از مهمترین آسیب ها به محیط زیست این است که ایران تقریباً دو برابر ظرفیت برداشت پایدار از جنگل ها استفاده می کند، بطوری که ایران از درختان جنگل ۳ میلیون متر مربع مجاز به برداشت است اما در عمل بیش از ۶ میلیون ۴۰۰ هزار متر مربع برداشت می کند که این یک فاجعه برای محیط زیست کشورمان است.

وی تصریح کرد: وقتی آب از بین می رود پوشش گیاهی هم به دنبال آن با کمبود آب مواجه شده و از طرفی، درختان جنگلی نیز از بین رفته و طبیعتاً حیات وحشی هم باقی نخواهد ماند.

کهرم ادامه داد: یکی از معضلات محیط زیست در شهرهای بزرگ روانه کردن بیش از حد مجاز اتومبیل در معابر و خیابان های شهری است و تهران به عنوان مثال ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار اتومبیل دارد که به همین مقدار هم اتوبوس های دودزا و تولیدکننده آلودگی صوتی هم در حال تردد است که در فصل زمستان باعث پدیده وارونگی می شود که بطور متوسط این باعث مرگ ۱۴ تا ۱۸ نفر در هر روز می شود.

مشاور رئیس سازمان محیط زیست ایران اشاره کرد: محیط زیست از هوا، آب و خاک تشکیل شده که پوشش گیاهی و حیات وحش حاصل این ها است و وقتی این ۳ عامل محیط زیست تخریب می شوند محیط زیست از بین می رود که درپی آن انسانها نیز از بین خواهند رفت.

وی تصریح کرد: من امیدوارم مجلس جدید که در حال تشکیل است به مشکلات محیط زیست اهتمام بیشتری بورزد چرا که مجلس قبلی به جای پرداختن به محیط زیست و معضلات مهم اقدام به ترور شخصیت های تأثیرگزار نظام می کرد و به هیچ وجه بودجه لازم برای حل مشکلات محیط زیست را تخصیص نمی داد.

کهرم با اشاره به حفاری های مترو تهران اظهار داشت: شهردار تهران ۳ سال پیش در کنفرانس آب و هوای جهان در کپنهاک گفت تهران سیاست دو گانه ای دارد و از افزایش فضای سبز در سطح شهر و افزایش خطوط مترو به عنوان چنین سیاست هایی نام برد.

این فعال محیط زیست گفت: اکنون تعداد ایستگاهای مترو از ۱۰۰ ایستگاه گذشته که ایران در جهان در این زمینه رکورددار بوده و این دستاورد خوبی است اما در مورد فضای سبز، زمین ها در تهران به دلیل مشکل بالا بودن ارزش افزوده نمی توانند بیش از این پارک و فضای سبز تولید کنند لاجرم در تهران در کنار اتوبان ها فضای سبز ایجاد می شود.

اسماعیل کهرم در پایان ضمن انتقاد از نام گذاری روز ۱۳ به در در ایران به روز طبیعت بیان داشت: این اقدام در جهت از بین بردن این رسم و این روز زیبا که ریشه در تاریخ و تمدن ایرانی داشته است بوده و نباید اجازه داد این اتفاق افتاده، چراکه در سال ۳۶۵ روز وجود دارد که می توان یک روز دیگری را به عنوان روز طبیعت نام نهاد تا روز سیزده به در که در ذهن ایرانیان ریشه ای دیرینه دارد به عنوان روزی باستانی و نوستالوژیک حفظ شود.

گفتگو: سید علیرضا دادگر حسینی
be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.