زنگ تعطیلی تولید به صدا درآمد، پس از «ارج» حال «پارس‌الکتریک» و «آزمایش»

سه شنبه, 25ام خرداد, 1395
اندازه قلم متن

kharkhaneh

آخرین خبرها از کارخانه‌های «ارج»، «پارس‌الکتریک» و «آزمایش»

شهروند: زمان زیادی از انتشار خبر تعطیلی کارخانه ۸۰ ساله ارج نگذشته که خبر تعطیلی آزمایش و پارس‌الکتریک دوکارخانه دیگر موجی از نگرانی نسبت به آینده تولید در ایران به راه افتاد. کارخانه‌های ارج، آزمایش و پارس‌الکتریک و هزاران کارخانه دیگر درحالی به پایان عمر خود نزدیک می‌شوند که فعالان اقتصادی پیش از این نسبت به رکود حاکم بر اقتصاد و ورشکستگی بنگاه‌های اقتصادی هشدار داده بودند. هشداری که براساس اظهارات فاطمه مقیمی عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران هیچ‌گاه بدان توجه نشد. این فعال اقتصادی که نسبت به سخت‌گیری‌های دولت در مسأله مالیات، بیمه و عدم پرداخت پیمانکاران بخش خصوصی به شدت گله‌مند است، می‌گوید که زنگ خطر تعطیلی یا رو به تعطیل‌شدن بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی چند سالی است که نواخته شده اما توجه درستی به این مسأله نشده است.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران درحالی نگران آینده تولید و صنعت در ایران است که محمدحسن آقایی مدیرعامل پارس‌الکتریک مشکلات امروز را ناشی از عملکرد ضعیف دولت قبل می‌داند. او با تکذیب تعطیلی این شرکت گفت: مشکلاتی همچون پلمب کارخانه سیرجان و پرونده کارخانه کرج در کمیسیون ماده ۱۰۰، مربوط به‌ سال ۱۳۸۷ و زمان مدیریت‌های مختلف دولت گذشته است؛ در دو‌سال اخیر این موانع برطرف شده و پارس‌الکتریک درحال احیاست. اما پارس‌الکتریک که در‌سال ۱۳۷۲ بالای ۶۰ ‌درصد سهم بازار را دراختیار داشت، از‌ سال ۱۳۸۷ به سمت تعطیلی و تعدیل نیروهای خود حرکت کرد. درهمان سال‌ها بود که کارخانه سیرجان این شرکت به قاچاق ارز و مسائلی از این دست محکوم و کارخانه‌اش پلمب شد. پلمبی که براساس اظهارات آقایی بعد از ۳ سال فک شد و این کارخانه دیگر از ممنوع‌الثبتی و ممنوع‌المعامله‌ای خارج شد.

او می‌گوید که به تازگی مدیریت این کارخانه انتخاب و برای آن بودجه‌ای اختصاص داده شده است تا این واحد تولیدی را بازسازی کنند؛ همچنین با تعدادی برای کار در این مجموعه قرارداد بسته‌ایم اما گویا برخی از حل این مسائل خشنود نیستند. او همچنین به انجام مطالعات در سه‌سال اخیر برای ادامه فعالیت پارس‌الکتریک اشاره کرد و گفت: براساس نتایج آن، مشخص شد تلویزیون می‌تواند در اولویت‌های بعدی شرکت باشد و قطعات الکترونیکی خودرو و صنایع الکترونیکی که در شبکه‌های مخابراتی مورد استفاده قرار می‌گیرد، در اولویت تولید قرار گیرند.

انتشار خبرهای ضد و نقیض در رابطه با تعطیلی این ۳ کارخانه تولید‌کننده لوازم خانگی روی رسانه‌های خبری درحالی روز گذشته همچنان ادامه داشت که رئیس اتحادیه لوازم خانگی به نوعی خبر تعطیلی آزمایش و پارس‌الکتریک را نیز تأیید کرد. او با بیان این‌که چهار- پنج‌سال است که این کارخانه تولیدی ندارد، ادامه داد: درمورد برند «آزمایش» نیز باید عنوان کرد که این مسأله نبش قبر اتفاقی است که ۱۵‌سال قبل رخ داده است و مطرح‌کردن آن هم‌اکنون چاره کار نیست. این کارخانه ۱۵‌سال پیش فروخته شد و هم‌اکنون با کمتر از ۱۰۰ کارگر در مرودشت مشغول به کار است که مشکلات بسیاری دارد.

براساس اظهارات محمد طحان‌پور رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی این تنها ارج، آزمایش و پارس‌الکتریک نیست که درچنین شرایطی قرار دارند، چراکه درحال حاضر کم نیستند کارخانه‌های لوازم خانگی که درشرایط کما به سر می‌برند. او که انتصاب‌های دولتی و واگذاری اشتباه را دلیل تعطیلی ورشکستگی کارخانه ارج می‌داند، می‌گوید: در پنج‌سال گذشته کارخانه «ارج» چهار- پنج مدیرعامل عوض کرده است. بروید و ببینید هریک از این افراد تخصص‌شان چه بوده است؟ حتی اگر این افراد، افراد متخصص و مطلعی باشند، با توجه به این‌که زیرمجموعه دولت بودند، نمی‌توانستند به راحتی از مشکلات حرف بزنند و این اتفاقی است که در سال‌های گذشته رخ داد.

انبار کارخانه «ارج» پلمب شد

گفتنی است که فرهاد حنیفی مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی (هلدینگ) درحالی خبرتعطیلی کارخانه ارج را تکذیب کرده بود که انبار کالای کارخانه ارج روز گذشته با دستور قضائی پلمب شد.کارخانه ارج که ماه‌هاست رنگ تولید محصولات متنوع را به خود ندیده است، این‌بار به دلیل طلب ۹‌میلیارد تومانی یک طلبکار حقیقی به نام «ج»، با دستور قضائی با مهر پلمب بر انبارهای خود روبه‌رو شد. درحالی که مدیران کارخانه ارج از «Overhaul» و تعمیرات اساسی تجهیزات و دستگاه‌ها خبر داده بودند، اما خبری از اورهال در کارخانه نیست.

ظاهرا تعدادی ایزوگام برای گرفتن سوراخ‌های سقف سوله‌های مخصوص تولید خریداری شده است تا مشتریان برای اجاره یا احتمالا خرید محل اعتراضی نداشته باشند.علاوه بر این، پلمب انبار مملو از کالای دپوشده کارخانه ارج به مشکلات دیگر این کارخانه اضافه کرده است و کارگران بدون امید به آینده مشغول انجام کارهای خدماتی‌اند.هم‌اکنون مدیران کارخانه برای تحویل کالای از قبل فروخته شده مجبورند با استفاده از برعکس کردن خط نقاله به انبار، کالاها را از انبار به سالن تولید و سپس بیرون کارخانه منتقل کنند.
از: ایران امروز
be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.