اخراج از کار هزاران زن پس از بازگشت از مرخصی زایمان

جمعه, 9ام مرداد, 1394
اندازه قلم متن

zanan

معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی ایران خبر داد که «بر اساس مطالعات» ۴۷ هزار نفر از ۱۴۵ هزار زنی که در یک دوره ۱۸ ماهه از مرخصی شش ماهه زایمان استفاده کردند پس از بازگشت به کار اخراج شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، محمدحسن زدا، معاون سازمان تامین اجتماعی، روز جمعه، ۹ مرداد، همچنین بودجه مورد نیاز برای افزایش مرخصی زایمان در ایران به ۹ ماه در سال ۹۴ را حدود ۳۲۰ میلیارد تومان اعلام کرده و گفت که تاکنون «حتی یک ریال» از این بودجه «تخصیص نیافته است».

مجلس ایران در روز ۲۰ خرداد ۹۲ با تصویب «قانون اصلاح قوانین تنظیم جمعیت و خانواده» به دولت «اجازه» داد تا مرخصی زایمان مادران را به ۹ ماه افزایش دهد و همسر آنان نیز از دو هفته مرخصی تشویقی برخوردار شوند.

در همین حال دولت محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری سابق ایران، نیز با صدور بخشنامه‌هایی دستور افزایش مرخصی زایمان به ۹ ماه را صادر کرده بود.

با این حال پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری، در مردادماه ۹۲ مصوبه‌های دولت سابق درباره افزایش مرخصی زایمان مادران از شش ماه به ۹ ماه و مرخصی تشویقی پدران را لغو کرد.

درهمین حال الهام امین‌زاده، معاون حقوقی رئیس‌ جمهوری ایران، در روز ۱۹ تیر گفته بود که دولت توان تامین بودجه افزایش مرخصی زایمان از ۶ ماه به ۹ ماه را ندارد و زنان برای استفاده از ۹ ماه مرخصی، باید با محل کار خود هماهنگ کنند.

معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی نیز روز جمعه گفت که برای افزایش مرخصی زایمان در سال ۹۴ حدود ۳۲۰ میلیارد تومان منابع مالی نیاز است.

محمدحسن زدا اضافه کرد: «اگر دولت امروز این مبلغ را برای ما واریز کند از فردا می‌توانیم مرخصی زایمان را ۹ ماهه اعلام کنیم، اما تاکنون حتی یک ریال اعتبار برای افزایش مرخصی زایمان به سازمان تخصیص نیافته است.»

به گفته آقای زدا، در صورت تامین منابع مالی این طرح، حدود ۱۶۰ هزار نفر می‌توانند سالانه از مرخصی زایمان ۹ ماهه استفاده کنند.

معاون سازمان تامین اجتماعی در عین حال گفت که «بر اساس مطالعات» ۴۷ هزار نفر از ۱۴۵ هزار زنی که در کشور در یک بازه زمانی ۱۸ ماهه از مرخصی شش ماهه زایمان استفاده کردند، در بازگشت به کار اخراج شدند.

وی اضافه کرد: «در حال حاضر به علت شرایط بازار کار، افراد زیادی با تحصیلات عالی حاضر هستند با دستمزد کم مشغول به کار شوند، لذا اگر مرخصی زایمان به ۹ ماه افزایش یابد تعداد زنانی که پس از مرخصی اخراج می‌شوند، بسیار افزایش می‌یابد.»

این گفته‌های مقامات دولت در حالی است که تعدادی از نمایندگان مجلس ایران بارها از افزایش نیافتن مرخصی زایمان به ۹ ماه انتقاد کرده‌اند.

در همین حال کبری خزعلی، رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده، در روز ۲۳ تیر گفته بود که دولت باید در مورد اجرایی نشدن افزایش مرخصی زایمان که از سیاست‌های مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی است پاسخگو باشد.
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.