«مامور نفوذی» جمهوری اسلامی در پاریس آزاد شد  

چهارشنبه, 13ام تیر, 1403
اندازه قلم متن

بشیر بی‌آزار، مدیر سابق دفتر موسیقی و سرود صداوسیما-رسانه‌های اجتماعی

بی‌آزار که در شهر دیژون فرانسه دستگیر شد از حدود دو سال پیش به همراه خانواده‌اش در فرانسه زندگی می‌کرد

بشیر بی‌آزار، مدیر سابق دفتر موسیقی و سرود سازمان صداوسیما که مدتی پیش در پاریس، پایتخت فرانسه بازداشت شده بود، آزاد شد و به گفته مدیر روابط عمومی دفتر ریاست جمهوری در حال بازگشت به ایران است.

کاظم غریب‌آبادی، دبیر ستاد حقوق بشر و معاون امور بین‌الملل رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی، روز دوشنبه ۲۸ خرداد با انتشار تصویری از بی‌آزار و فرزندانش در شبکه اجتماعی اکس، خبر داد که بنابر تصمیم دادگاه فرانسه، بی‌آزار ظرف ۲۸ روز از این کشور اخراج می‌شود.

مدیر سابق دفتر موسیقی و سرود صداوسیما، اواسط خردادماه در پاریس بازداشت شد. ابتدا رسانه‌های وابسته به حکومت ادعا کردند که بی‌آزاد در پی اعتراض به سیاست‌های اسرائیل در قبال فلسطینی‌ها بازداشت شده‌ است، پس از آن نیز مقام‌های جمهوری اسلامی ادعای «واهی» و «خودسرانه» بودن دلیل بازداشت بشیر بی‌آزار را پیش کشیدند.

به‌رغم ادعاهایی از این دست، ظرف مدت اندکی اطلاعاتی بیرون آمد مبنی بر اینکه بشیر بی‌آزار به عنوان «عامل نفوذی» نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی به همراه همسر و فرزندانش در پاریس زندگی می‌کرده است.

ماجرای دستگیری اداری بشیر بی‌آزار پس از آن جدی‌تر شد که وکیلش در مصاحبه‌ای شائبه سیاسی‌ بودن پرونده این مدیر سابق صداوسیما را مطرح کرد. پس از صدور حکم اخراج بشیر بی‌آزار از سوی فرانسه نیز مقام‌های جمهوری اسلامی به جای اعتراض به این حکم، خروج سریع او را از خاک فرانسه خواستار شدند.

این اقدام نیز گمانه‌زنی‌ها را درباره اینکه بی‌آزار با «ماموریتی خاص» از سوی جمهوری اسلامی در فرانسه اقامت داشت، افزایش داد. هم‌زمان گروهی از زندانیان سابق دو تابعیتی  فرانسوی-ایرانی و انجمن حقوق بشری عدالت برای ایران، شکایتی را علیه بشیر بی‌آزار تنظیم کردند و خواستار توقف خروج او از فرانسه شدند.

شیرین اردکانی، وکیل دادگستری نیز در پیوند با این موضوع گفت که «نشانه‌های جدی» وجود دارد مبنی بر این‌که «بشیر بی‌آزار شخصا در ضبط مصاحبه‌های اعترافات اجباری با زندانیان ایرانی و خارجی دست داشته است».

اکنون بشیر بی‌آزار در حالی به ایران بازمی‌گردد که وزارت کشور فرانسه در حکم اخراجش، او را  «مامور نفوذی و مرتبط با سرویس‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران» معرفی کرده است.

بنابر گزارش لو‌پوئن، بی‌آزار به سفارت ایران در پاریس رفت و آمد داشته و «به دلایل امنیتی» تحت نظر مقامات فرانسوی قرار گرفته است.

این نشریه فرانسوی به نقل از خبرنگار یکی از شبکه‌های فارسی زبان خارج از ایران نوشته بود: «در ماه سپتامبر هنگامی که برای پوشش خبری حادثه آتش‌سوزی ساختمان سفارت جمهوری اسلامی ایران در پاریس به محل رفته بودیم، بی‌آزار از ساختمان سفارتخانه موبایل به دست بیرون آمد و از ما فیلمبرداری کرد.»

بنابر گزارش لوپوئن، مقامات فرانسوی بشیر بی‌آزار را «عامل نفوذی جمهوری اسلامی ایران و مرتبط با سرویس‌های اطلاعاتی رژیم ایران، به ویژه واحد ۸۴۰ نیروی قدس سپاه که مسئول برنامه‌ریزی و انجام عملیات خارج از ایران است، می‌دانند.»

بشیر بی‌آزار که در شهر دیژون فرانسه دستگیر شد از حدود دو سال پیش به همراه خانواده‌اش در فرانسه زندگی می‌کرد.

از: ایندیپندنت


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.