اخبار کارگری

پنجشنبه, 11ام شهریور, 1395
اندازه قلم متن

kargar

راهپیمایی وتجمعات اعتراضی کارگران بیکار شده کارخانه قند فسا!

به گزارش۱۰شهریورفارس،بگفته کارگران از سال ۹۲ تا امروز تنها کمتر از ۱۰۰ روز در کارخانه کار کردهاند و این سه سال را با بیکاری و مشکلات عدیده معیشتی بهسر بردهاند.

این کارگران باسابقه کار بالای ۱۵ سال اکنون بدون بیمه و حقوق و مزایای بازنشستگی به حال خود رها شده اند.

اغلب این کارگران سن بالای ۵۰ سال دارند و این سالها در دوران نیمهتعطیلی و تعطیلی کارخانه در شرایط بد اقتصادی بهسر میبرند چراکه با توجه به سن آنان و البته بیماریهای جسمی بسیاری که ناشی از سالها کار در کارخانه است، موردتوجه کارفرماها حتی بهعنوان کارگر روزمزد نیز قرار نمیگیرند.

یکی از این کارگران معترض عنوان کرد: من با این موی سفید و بیماریهای جسمی ناشی از کار، مدت سه سال است که شرمنده خانوادهام هستم و چیزی برای از دست دادن ندارم.

کارخانه قند فسا از جمله کارخانههای قدیمی و مهم استان فارس بهشمار میرود که برای دههها، موجب رونق اقتصادی این شهر بود.

این کارخانه با چغندرقند کار میکند اما در سالهای اخیر به گفته مسؤولان امر، به دلیل خشکسالی ورود ماده اولیه چغندر به این کارخانه متوقف و شکر خام جایگزین آن شد.

از آن پس بود که کارگران اخراج و دستگاههای مربوط به فرآوری چغندر به فروش رسید.

اکنون اعلام شده که حتی یک کیلوگرم شکر نیز به کارخانه وارد نخواهد شد و قرار است کارخانه به بخش خصوصی فروخته شود و در عمل کارگران آن، بدون حقوق و بیمه به حال خود رها شوند.

براساس این گزارش،بدنبال تجمع این کارگران مقابل فرمانداری ویژه فسا،مدیر حراست فرمانداری فسا به کارگران بیکارشده کارخانه قند فسا اعلام کرد که در جلسه شنبه آینده موضوع کارخانه قند فسا، مطرح و بررسی میشود.

فرهاد خوشنیت که سعی داشت کارگران را هرچه زودتر از مقابل فرمانداری متفرق کند، به آنها از جانب فرماندار قول داد که در جلسه شنبه آینده محمدجواد جمالی، نماینده مجلس ازفسا و سلیمان کرمی فرماندار این شهر، با محمدمهدی کربلایی، مدیرعامل سازمان اتکا موضوع کارخانه قند فسا، مطرح و بررسی میشود.

***

آغازدورجدید تجمعات اعتراضی کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه!

صبح امروز ۱۰شهریور،کارگران نی بر مجتمع کشت و صنعت هفت تپه، در اعتراض به آنچه محقق نشدن مطالبات خود از سوی کارفرما جدید عنوان میکردند در محوطه کارخانه و در مقابل ساختمان اداری این مجتمع تجمع کردند.

به گزارش۱۰شهریورایلنا،این کارگران که بصورت رسمی ، قراردادی وروزمزدی در این مجتمع مشغول کارند افزودند: نزدیک به دو تا چهار ماه مطالبات مزدی و حدود پنج ماه حق بیمه پرداخت نشده طلبکاریم و با وجود برپایی چند نوبت اجتماع اعتراضی تا این لحظه نه مدیریت و نه مسئولان به خواسته ما رسیدگی نکرده اند.

آنها در تشریح جزئیات مطالبات خود گفتند : معوقات مزدی حدود یک هزارو ۲۰۰ کارگر رسمی کارخانه به ماههای تیر ومرداد ماه مربوط می شود این در صورتی است که یک هزارو کار روزمزد کارخانه نیز علارغم داشتن ۴ ماه معوقات مزدی و ۵ ماه بیمه عقب افتاده هنوز فاقد قرار داد کار مشخصی با کارفرمای جدید هستند.

همچنین برپایه این اطلاعات، حدود ۶۵۰ نفر از کارگران این واحد تولیدی که از دست کم دوسال پیش مشمول بازنشستگی تحت قانون مشاغل سخت وزیان آور قرار دارند اما به دلیل آنکه کارفرما هنوزبابت سهم ۴درصدی حق مربوط به سابقه سخت و زیانآور آنها را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت نکرده است فعلا در وضعیت نامشخصی قرار دارند.

به گفته کارگران وضعیت به وجود آمده درحالی ادامه دارد که ۵۰ نفر از کارگران مشمول بازنشستگی به دلیل پی گیری مطالبات مزدی خود وسایر همکارانشان از مدتها قبل از کارخانه خارج شده اند اما خبری از پرداخت سهم ۴ درصدی سختی کارشان از سوی کارفرماوسایر مطالبات آنها نیست.

همچنین به نقل از کارگران این واحد گفته می شودجدا از مطالبات کارگران شاغل وبازنشسته در کارخانه حدود ۷۰ نفر از راننده های وانتهای باری استیجاری به همراهحدود ۵۰ نفر از راننده های سرویس های ایاب وذهاب کارگران هر کدام به ترتیب ۶ وسه ماه معوقات مزدی طلبکارند.

برپایه این اظهارات کارگران مجتمع نی شکر هفت تپه با در نظر گرفتن رویهای که تاکنون مدیریت و مسئولان در مواجه با آنها اتخاذ کردهاند به این نتیجه رسیدهاند که بازهم قرار نیست در خصوص پرداخت شدن مطالبات مزدی و حق بیمههای معوقه آنها اتفاق خاصی بیفتد و برای همین صبح امروز در مقابل ساختمان اداری مجتمع اجتماعات اعتراضی خود را آغاز کردند.

کارگران با یادآوری اینکه از سال گذشته مالکیت این واحد صنعتی وکشاورزی به بخش خصوصی واگذار شده است،افزودند: قبل از واگذاری، خریدار در مقام کارفرمای جدید مرتبا وعده پرداخت تمامی مطالبات کارگران شاغل وبازنشسته را می داد.

به گفته آنان صرف نظر از اینکه این مجتمع تولیدی کننده شکر چگونه واگذار شده است، تنها توقع ما این است که دست کم کارفرمای جدید به تعهدات قانونی خود در قبال کارگران پایبند باشد.

طبق اظهارات کارگران ،مسئولان بدون در نظر گرفتن شرایط زندگی وکار کارگران این واحد تصمیماتی را اتخاذ میکنند که کاملا به زیان کارگران است . با این حال کارگران وسیلهای جز برپایی اجتماعات اعتراضی برای پیگیری خواستههای خود ندارند.

***
ادامه بلاتکلیفی معیشتی وشغلی۲هزارکارگر کارخانه پلی اکریل اصفهان!

معوقات مزدی حدود دو هزار نفر از کارگران کارخانه پلی اکریل از اردیبهشت ماه پرداخت نشده است. هیچ وعدهای در مورد زمان پرداخت داده نشدهاست.
به گزارش۱۰شهریورایلنا،جمعی از کارگران کارخانه پلی اکریل اصفهان از ادامه تاخیر در پرداخت مطالبات مزدی خود خبر دادند.

از قرار معلوم این کارگران فقط ۵۰ درصد دستمزد اردیبهشت ماه را دریافت کردهاند و پس از آن، مطالبات مزدی ماههای بعدی پرداخت نشده است.
کارگران میگویند: مدیران شرکت در مورد زمان پرداخت بیش از سه ماه مطالبات مزدی هیچ وعدهای نداده اند و وضعیت معیشتی کارگران پلی اکریل با مشکلات بسیار مواجه است.

این کارگران که تعداد آنها حدود دو هزار نفر است، قراردادهای شغلی مختلف دارند و به صورت رسمی، قرارداد مستقیم و پیمانکاری در پلی اکریل مشغول به کار هستند.

کارگران پلی اکریل می گویند با توجه به تعطیلی خط تولید، نگران سرنوشت این شرکت هستیم و در حال حاضر، هیچ آیندهای برای این قطب نساجی کشور متصور نیستیم.

در عین حال از قرار معلوم، در روزهای گذشته جلساتی در استانداری اصفهان برای حل مشکلات پلی اکریل برگزار شده است که از چند و چون این جلسات و نتایج آن اطلاعی در دست نیست.

***

آخرین وضعیت کارگران قند ورامین بدنبال تعطیلی کارخانه!

کارگران بیکارشده کارخانه قند ورامین میگویند با توقف فعالیت تولیدی این کارخانه از ۱۵ اسفند ماه سال گذشته (۹۴) تاکنون، حدود ۸۵کارگر رسمی آن در بلاتکلیفی بهسر میبرند و در عین حال همه آنها هنوز بابت سه ماه مزایای مزدی معوقه و پنج ماه حق بیمه طلبکارند.

به گفته این کارگران وضعیت پیش آمده درحالی است که پیشتر و در زمان فعالیت کارخانه «قند ورامین» تعداد کارگران این واحد تولیدی به حدود ۲۸۵ نفر میرسید که از این تعداد حدود ۲۲۰ نفر از آنها که بصورت قرار دادی فعالیت داشتند در فروردین ماه سال جاری به دلیل عدم نیاز اخراج شده اند.

در این زمینه گفته میشود که از مجموع ۱۳۰کارگر رسمی کارخانه حدود ۴۰ نفر توانستند با استفاده از مزایای قانون مشاغل سخت وزیان آور بازنشسته شوند اما وضعیت بازنشستگی مابقی کارگران رسمی کارخانه (بجز حدود ۱۵ نفر که سوابق بیمه ای آنها کامل نیست )مشخص نیست وکارفرما از پرداخت سهم ۴ درصدی خود به تامین اجتماعی خوداری می کند.

به نقل از این کارگران گفته میشود جدا از وضعیت پیش آمده هرکدام از همکارانشان بهصورت میانگین حدود سه ماه مزد معوقه از کارفرماطلب کارند و حق بیمه آنها نیز از فروردین ماه سال جاری به تامین اجتماعی پرداخت نشده است.

کارگران رسمی قند ورامین در بخش پایانی میگویند، ثبت نشدن دست کم ۵ ماه از حق بیمه کارگران در پرونده سوابق بیمه ای آنان در تامین اجتماعی خسارت های غیر قابل جبرانی در زمینه بازنشستگی آنان بوجود اورده است.

به گفته آنان با این حال با گذشت حدود شش ماه از تعطیلی کارخانه هنوز اقدام مشخصی در خصوص پرداخت معوقات مزدی و روشن شدن وضعیت استخدامی وبازنشستگی کارگران شاغل در آن صورت نگرفته است.

***

عدم پرداخت ۴ماه حقوق وحق بیمه هزار کارگر پالایشگاه ستاره خلیج فارس وعدم پاسخگویی کارفرمایان!

مطالبات مزدی حدود هزار کارگر پیمانکاری پالایشگاه ستاره خلیج فارس از اردیبهشت ماه پرداخت نشده است. این در حالیست که کارفرما در قبال این تاخیر پاسخگوی کارگران نیست.

به گزارش۱۰شهریورایلنا،جمعی از کارگران پیمانکاری پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بندرعباس از تاخیر در پرداخت مطالبات مزدی خود خبر دادند.
به گفته این کارگران، مطالبات مزدی حدود هزار کارگر پیمانکاری این پالایشگاه از اردیبهشت ماه پرداخت نشده است. این کارگران علاوه بر سه ماه مطالبات مزدی معوقه، بخشی از دستمزد و مزایای اردیبهشت را نیز نگرفته اند.

کارگران ستاره خلیج فارس میگویند با وجود مراجعات مکرر به شرکت های پیمانکاری مربوطه و کارفرمای اصلی، هیچ پاسخی در مورد زمان پرداخت مطالبات داده نشده است و مسئولان پالایشگاه به هیچ وجه در مقابل کارگران پیمانکاری، پاسخگو نیستند.

از قرار معلوم حق بیمه بسیاری از این کارگران نیز در سال جاری پرداخت نشده است.

این کارگران در شرکت های پیمانکاری دست چندم در این پالایشگاه مشغول به کار هستند و میگویند کارگران شاغل در شرکت های دست اول و یا طرف قرارداد با کارفرمای مادر، مطالبات مزدی خود را به موقع دریافت میکنند و این اجحاف فقط محدود به کارگران پیمانکاری است که نه امنیت شغلی دارند و نه امکانی برای اعتراض به شرایط موجود برای آنها وجود دارد.

***

۳۰۰کارگر معدن منگنز قم کماکان طلبکار ۳ماه حقوقشان هستند!

۳۰۰ کارگر معدن «منگنز و نارچ قم» بابت مطالبات مزدی مربوط به ماههای خرداد، تیر و مرداد سال ۹۵ طلبکارند.

به گزارش۱۰شهریورایلنا،منابع خبری در این واحد معدنی با اشاره به اینکه تغییر مدیریت معدن منگنز و نارچ معوقات مزدی سال گذشته آنها را پرداخت کرده است، یادآور شدند: البته کارگران این معدن هنوز مزد و مزایای مزدی خرداد، تیر و مرداد سال ۹۵ خود را دریافت نکردهاند.

برپایه این اظهارات مطالبات مربوط به کارانه و اضافه کار کارگران این معدن با تاخیر پرداخت میشود و برپایه همین رویه، مزایای کارانه فروردین و اردیبهشت سال ۹۵ این کارگران هنوز پرداخت نشده است.

معدن منگنز قم، بزرگترین معدن منگنز خاورمیانه بوده و محل آن در ۲۸ کیلومتری شهر قم، جاده قم-نیزار و نزدیکی روستای نارج قرار دارد.
be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.